23 666 läst ·
153 svar
24k läst
153 svar
Tips och råd om husköp (får vi lån?)
Jag och maken köpte hus med lån upp till taket i våras, trodde att vi bodde dyrt i vår fyrarums lägenhet som kostade ca 7500 +el, men även om siffrorna på lånet är lägre än hyran så är det hela tiden något vi vill/måste göra med huset/trädgården.
Det behövs olika verktyg och maskiner, det behövs nytt golv, tonåringen vill ha vita väggar osv osv..
och räkna med att bilarna kommer fortsätta kosta pengar det är det bilar gör.
Jag ångrar inte flytten men jag erkänner att jag trodde att vi skulle ha lite mer fritid och lite mer pengar över
Det behövs olika verktyg och maskiner, det behövs nytt golv, tonåringen vill ha vita väggar osv osv..
och räkna med att bilarna kommer fortsätta kosta pengar det är det bilar gör.
Jag ångrar inte flytten men jag erkänner att jag trodde att vi skulle ha lite mer fritid och lite mer pengar över
Det är en slags livskvalitet att ha hus absolut , men om det blir för dåliga ekonomiska marginaler så kan man glömma den kvaliten. Det var det jag menade.
Jag reagerar mest på hur lite ni betalar på era billån. Hinner ni verkligen amortera ner i samma takt som värdet sjunker?
Mitt tips för att spara till hus är annars att göra en rimlig kalkyl på vad det kostar att ha hus (alltid mer än man tror och ni måste dessutom se till att spara till renoveringskostnader) och lägga undan mellanskillnaden mot er nuvarande hyra. Gör det under 6 mån och se om ni är beredda på och klarar kostnaden.
Mitt tips för att spara till hus är annars att göra en rimlig kalkyl på vad det kostar att ha hus (alltid mer än man tror och ni måste dessutom se till att spara till renoveringskostnader) och lägga undan mellanskillnaden mot er nuvarande hyra. Gör det under 6 mån och se om ni är beredda på och klarar kostnaden.
1.2Mkr i lån singel sedan snart två år och har 10000kr i hus kostnader map lån, vvs, uppvärmning. När lånen skrivs om 2017 går kostnaden ned till 6000kr totalt. Sedan att jag lägger undan 20000kr varje månad för just kostnaden för huset samt mat, bensin, försäkringar och allt runt om. Har även ett barn med växelvist boende samt underhåll till andra barnet. När vi levde ihop var kostnaden som sattes in 24000kr på två vuxna samt två barn i tonåren. Endast som upplysning om vad det kan kosta sas. Fordonen bestod av en bil, scooter och x1 jobbade på orten och jag i grannkommunen.
Suck.. tror jag ger upp tankarna om husköp
Man får visst inte leva utan måste sälja allt man har och leva på vatten och bröd, med gammelbil och lägga pengarna på hög (så jag gjorde innan jag fick trygghet med jobb)
Om inte ens tillsvidareanställningar hos bägge 2 räcker vad krävs då?
Man får visst inte leva utan måste sälja allt man har och leva på vatten och bröd, med gammelbil och lägga pengarna på hög (så jag gjorde innan jag fick trygghet med jobb)
Om inte ens tillsvidareanställningar hos bägge 2 räcker vad krävs då?
Redigerat:
Man får visst leva, men tyvärr behöver de flesta prioritera vad man vill göra.
En bra grund inför ett stort köp som hus är en kontantinsats och att man är införstådd med att man kanske måste ge avkall på något man kunnat göra tidigare.
Många relationer har gått i kras när man inte varit överens om vad pengarna ska räcka till.
En bra grund inför ett stort köp som hus är en kontantinsats och att man är införstådd med att man kanske måste ge avkall på något man kunnat göra tidigare.
Många relationer har gått i kras när man inte varit överens om vad pengarna ska räcka till.
Prioriteringar, besparingar och eget arbete är vad som krävs för de flesta för att kunna köpa ett eget hus. Jag och min fru var en bit över 30 innan vi köpte vårt hus, och så ser verkligheten ut för de flesta nu för tiden. Ett hus är ett dyrare boende än en lägenhet, både i pengar och egen tid. Fast så mycket bättre på många sätt. Egen tomt och inga grannar i samma hus.Hasseman skrev:
Ge inte upp, kan ni spara 5000kr/mån så kan ni nog köpa ett hus om tre år.
Spara 3 år för att köpa ett hus för ca 790,000 låter lite väl långt
Det beloppet borde man väl kunna låna i stort sett hela?
Jag räknar med att vi kommer ha 40,000 över i februari när lönerna kommer. I januari hade vi 35,000
Det är mycket helgjobb på mitt jobb just nu. Jag tänker jobba varje helg så länge det går. Så gjorde jag i december föv; jag visste att skatten på bilen skulle komma så jag körde 3 helgdagar. 4200 extra netto och kunde då betala skatten på 2642 och 1700 på vinterdäcken
Just nu ska jag strypa som f-n i utgifterna. Avslutade tex Spotify idag. Ska stänga av min dator för att spara ström, nedgradera bredbandet till 10/10 Mbits (100/10 kostar 310kr)
Det beloppet borde man väl kunna låna i stort sett hela?
Jag räknar med att vi kommer ha 40,000 över i februari när lönerna kommer. I januari hade vi 35,000
Det är mycket helgjobb på mitt jobb just nu. Jag tänker jobba varje helg så länge det går. Så gjorde jag i december föv; jag visste att skatten på bilen skulle komma så jag körde 3 helgdagar. 4200 extra netto och kunde då betala skatten på 2642 och 1700 på vinterdäcken
Just nu ska jag strypa som f-n i utgifterna. Avslutade tex Spotify idag. Ska stänga av min dator för att spara ström, nedgradera bredbandet till 10/10 Mbits (100/10 kostar 310kr)
Visst kan man låna till hela beloppet, om banken godkänner det. Men är det en bra ide?
Snabbt räknat, köpeskilling på 790000; med 15 % i handpenning, plus att ni betalar lagfart kontant, så skulle ni behöva lägga ca 130000 kontant. Lånet kommer då kosta runt 1500 per månad.
Om ni istället lånar till hela beloppet kommer lånet istället kosta 3000 per månad.
I mina ögon är det helt klart värt att spara ihop till handpenning, lagfart, pantbrev osv. Du behöver dessutom ha en rejäl buffert ifall saker går sönder, 20000 skulle jag säga är lågt räknat för det.
Om jag skulle köpa ett hus för 790000 skulle jag se det som absolut minimum att jag kunde gå in med 150000 själv. Det är min smärtgräns för när jag tycker jag har råd. Andra fungerar annorlunda, det är upp till dig.
Snabbt räknat, köpeskilling på 790000; med 15 % i handpenning, plus att ni betalar lagfart kontant, så skulle ni behöva lägga ca 130000 kontant. Lånet kommer då kosta runt 1500 per månad.
Om ni istället lånar till hela beloppet kommer lånet istället kosta 3000 per månad.
I mina ögon är det helt klart värt att spara ihop till handpenning, lagfart, pantbrev osv. Du behöver dessutom ha en rejäl buffert ifall saker går sönder, 20000 skulle jag säga är lågt räknat för det.
Om jag skulle köpa ett hus för 790000 skulle jag se det som absolut minimum att jag kunde gå in med 150000 själv. Det är min smärtgräns för när jag tycker jag har råd. Andra fungerar annorlunda, det är upp till dig.
Bilarna kostar inga stora pengar varje månad. Störst hål gjorde handpenningen på 15980kr; jag hade 45000kr 31 oktober när jag köpte bilen och 29.000 efteråt.
När jag sitter och betalar räkningarna är de på ca 11.000 med hyra, el, telefoni, bredband, billån etc. På autogiro har jag försäkring till bilarna på ca 800kr per månad. December var en dyr månad med julklappar och resor långt utöver det som är normalt.
I stort sett räknar jag med att vi kan spara 6-7000 per månad från och med nu
När jag sitter och betalar räkningarna är de på ca 11.000 med hyra, el, telefoni, bredband, billån etc. På autogiro har jag försäkring till bilarna på ca 800kr per månad. December var en dyr månad med julklappar och resor långt utöver det som är normalt.
I stort sett räknar jag med att vi kan spara 6-7000 per månad från och med nu
Är väl samma sak att låna även till handpenningen, som att spara undan till densamme?PatrikJo skrev:Visst kan man låna till hela beloppet, om banken godkänner det. Men är det en bra ide?
Vi har ju f-n en hyra på 6361kr + 450kr el idag. Så mycket kostar väl inte el och lån till ett hus? Visst kanske kommer upp i de siffrorna i början innan vi amorterat ner handpenningen men efter det bör vi ju kunna spara mer pengar då det är billigare utgifter normalt sett i ett hus. Jag har diskuterat det här med mina arbetskamrater och de bara gapar när de hör vad jag betalar i hyra
Men ni har lån på nästan 100.000 kr för bilarna. Det är ju pengar ni istället hade kunnat ha till ett hus, om det var vad ni prioriterat. Med era relativt låga inkomster tror jag att ni måste bli beredda på att prioritera hårdare vad ni verkligen vill, för ni kommer inte kunna få allt!
Jag ser inget större problem med att låna hela beloppet i er situation, bara ni lägger upp en ordentlig amorteringsplan som tar ner lånet till 80%-nivån inom en hyfsat snabb tid, säg 5 år. Det borde inte vara något problem med era löner.
I övrigt låter det som att ni kanske (med betoning på kanske) att underskatta kostnader. Ett hus för 1 miljon kostar kanske 2500 i ränta, ca 2500 i drift och ca 2500 i underhåll och renoveringar varje månad. Sedan tillkommer amortering som en kostnad, men det kan ses som ett sparande. Så köper ni ett hus nu, så räkna med en månadsutgift för boendet på 12500 (givet en amortering på 5000kr).
I övrigt låter det som att ni kanske (med betoning på kanske) att underskatta kostnader. Ett hus för 1 miljon kostar kanske 2500 i ränta, ca 2500 i drift och ca 2500 i underhåll och renoveringar varje månad. Sedan tillkommer amortering som en kostnad, men det kan ses som ett sparande. Så köper ni ett hus nu, så räkna med en månadsutgift för boendet på 12500 (givet en amortering på 5000kr).