23 666 läst ·
153 svar
24k läst
153 svar
Tips och råd om husköp (får vi lån?)
Jag tror du driver med oss. Citat "el och lån"!
Du behöver betala följande hushållsel och lånekostnader, sedan tillkommer fastighetsskatt, vatten/avlopp, renhållning, värmekostnader, försäkring, etc. Sedan tillkommer underhåll och det är vad som också är inbakat i hyran, så du måste också räkna i det i kostnaden för hus för att kunna jämföra.
Många villaägare vill nog inte avslöja vad det kostar med renovering och underhåll, de räknar bara drift.
Däremot om du bor i rätt område och lägger pengar på underhåll/renovering kan du få tillbaka en del som du inte skulle fått tillbaka i hyresavgift.
Du behöver betala följande hushållsel och lånekostnader, sedan tillkommer fastighetsskatt, vatten/avlopp, renhållning, värmekostnader, försäkring, etc. Sedan tillkommer underhåll och det är vad som också är inbakat i hyran, så du måste också räkna i det i kostnaden för hus för att kunna jämföra.
Många villaägare vill nog inte avslöja vad det kostar med renovering och underhåll, de räknar bara drift.
Däremot om du bor i rätt område och lägger pengar på underhåll/renovering kan du få tillbaka en del som du inte skulle fått tillbaka i hyresavgift.
Bara det att du inte förstår skillnaden mellan att ta lån eller att spara tycker jag gör att ni bör läsa på lite mer. Är det så ni tänkt lösa det när värmepannan går sönder, taket läcker eller vad som nu inträffar. Hus måste underhållas och det kostar pengar, mycket pengar!Hasseman skrev:Är väl samma sak att låna även till handpenningen, som att spara undan till densamme?
Vi har ju f-n en hyra på 6361kr + 450kr el idag. Så mycket kostar väl inte el och lån till ett hus? Visst kanske kommer upp i de siffrorna i början innan vi amorterat ner handpenningen men efter det bör vi ju kunna spara mer pengar då det är billigare utgifter normalt sett i ett hus. Jag har diskuterat det här med mina arbetskamrater och de bara gapar när de hör vad jag betalar i hyra![]()
Jag vet inte vad du räknar med för löpande drift på huset såsom uppvärmning, vatten, el, sophämtning, försäkring osv....men jag skulle säga ett snitt på 30000kr/år dvs 2500kr/månHasseman skrev:Är väl samma sak att låna även till handpenningen, som att spara undan till densamme?
Vi har ju f-n en hyra på 6361kr + 450kr el idag. Så mycket kostar väl inte el och lån till ett hus? Visst kanske kommer upp i de siffrorna i början innan vi amorterat ner handpenningen men efter det bör vi ju kunna spara mer pengar då det är billigare utgifter normalt sett i ett hus. Jag har diskuterat det här med mina arbetskamrater och de bara gapar när de hör vad jag betalar i hyra![]()
Sen har du ett blancolån på 118 500 (15%insats) och får du låna till det så brukar man få snabb amortering så säg 5år och 5% ränta ger 2469kr/mån
Sen om ni får bottenlåneränta på resten säg 2%ränta och nuvarande krav på 15års amortering ner till 70% av värdet ger ca 1975kr/mån
Så totalt kring 7000kr/mån
Sen är det mer löpandeunderhåll på huset som gör att månadskostnaden går upp.
Redigerat:
Tack för era svar. Jag är verkligen tacksam 
Jag känner mig frustrerad och längtar till hus. Kommer dock inte skaffa det till vilket pris som helst
Det är nog så att jag underskattar kostnaderna absolut.
Sen var väl inte mitt bilköp det smartaste i det läget men samtidigt så kostar en bil mycket pengar oavsett om man kör en gammal eller ny; renovera eller amortera
Våra inkomster är låga men huspriserna är inte speciellt höga heller här i södra Dalarna. Letar vi oss utanför tätorterna blir det billigare än 800k.
Det är viktigt för mig att vi väljer rätt hus och vi ska prata med bankerna vad som gäller exakt. Rent spontant så kommer det aldrig bli tal om att låna till hela beloppet. Vi har över 35,000 i rent sparande nu och jag förväntar mig att vi kan komma igång med det nu igen. December är alltid en dyr månad men jag sparade trots allt 1450kr. Min sambo över 1600kr
Tack återigen
Jag känner mig frustrerad och längtar till hus. Kommer dock inte skaffa det till vilket pris som helst
Sen var väl inte mitt bilköp det smartaste i det läget men samtidigt så kostar en bil mycket pengar oavsett om man kör en gammal eller ny; renovera eller amortera
Våra inkomster är låga men huspriserna är inte speciellt höga heller här i södra Dalarna. Letar vi oss utanför tätorterna blir det billigare än 800k.
Det är viktigt för mig att vi väljer rätt hus och vi ska prata med bankerna vad som gäller exakt. Rent spontant så kommer det aldrig bli tal om att låna till hela beloppet. Vi har över 35,000 i rent sparande nu och jag förväntar mig att vi kan komma igång med det nu igen. December är alltid en dyr månad men jag sparade trots allt 1450kr. Min sambo över 1600kr
Tack återigen
Som sagts tidigare, tycker inte du ska blanda in de där 35' du har sparat. Måste ha marginaler om något går sönder, vatten går läck och rörmokare på jour är inte gratis. Kylen/frysen, taket läcker, pannan pajar så är de snabbt borta. Skulle säga att minst 35' är bra att ha liggandes just för oförutsägbara händelser.Hasseman skrev:Tack för era svar. Jag är verkligen tacksam
Tack återigen![]()
Tänk på att du bör spara till insatsen minst 15%, lagfart 1.5% av köpsumman och pantbrev 2% av det du behöver ta ut nya pantbrev för (finns det säg 400 000 i pantbrev och du lånar 600 00 betalar du 200000*0.02) och till buffert för saker som går sönder
Lycka till
Lycka till
Börja med att besök på banken. Lika bra att ni lär er direkt hur de räknar på boendekostnader.
När vi tog lånelöfte på Swedbank för några år sedan kostade en vuxen 7000 och ett barn 2500. Detta var pengar man skulle ha kvar i plånboken enligt dem efter att boendekostnaderna(lån+drift) var betalda.
I erat fall kostar huset mellan 8-12 000 kr. Efter det ska ni t.ex. då har 16 500 kr kvar.
Inte säker på hur det är idag, men som sagt boka in ett besök och få koll på läget.
Som buffert tycker jag ni bör ha minst 2-3 månadslöner som backup, man vet aldrig...
Lycka till.
När vi tog lånelöfte på Swedbank för några år sedan kostade en vuxen 7000 och ett barn 2500. Detta var pengar man skulle ha kvar i plånboken enligt dem efter att boendekostnaderna(lån+drift) var betalda.
I erat fall kostar huset mellan 8-12 000 kr. Efter det ska ni t.ex. då har 16 500 kr kvar.
Inte säker på hur det är idag, men som sagt boka in ett besök och få koll på läget.
Som buffert tycker jag ni bör ha minst 2-3 månadslöner som backup, man vet aldrig...
Lycka till.
Jag förväntar mig att vi kommer spara minst 5000 per månad nu. De där 35 kommer vara 40 i februari, 45 i mars. 50 i april, 55 i maj. Sen i juni får vi skatteåterbäring på 7-10.0000. Då har vi - under förutsättning att vi sparat 5000kr gemensamt per månad - 65-70,000kr
Jag har möjligheten att jobba helg också på jobbet och då finns det chans att dra upp sparandet ännu mer.
Jag har möjligheten att jobba helg också på jobbet och då finns det chans att dra upp sparandet ännu mer.
Vi får ut 34650kr ungefär inkl barnbidraget beroende på OB-tillägg etc. Jobbar jag extra så ger varje 8-timmars helg 1400 netto +-50krnypon skrev:Börja med att besök på banken. Lika bra att ni lär er direkt hur de räknar på boendekostnader.
Lycka till.
Det blir faktiskt rätt makalöst att man bara kan spara 3-5000kr gemensamt när man radar upp inkomsterna. Det är 12.000kr en extrem månad i räkningar. Sen tillkommer ju autogiro på försäkring på bilarna, de rörliga kostnaderna såsom mat etc. Maten är nåt som kan planeras mycket bättre och sparas in på genom smartare handling.
Det är två saker jag tycker man bör tänka på inför ett bostadsköp (framför allt ens första), som jag inte sett något ta upp här i tråden.
Det som framför allt påverkar när det gäller punkt 2 ovan är hur negativt man påverkas om man blir tvungen att sälja bostaden. Om man är en storfamilj som verkligen rotat sig där, och dessutom har kvar en massa lån efter försäljningen, som tynger ner ekonomin markant, ja då är det riktigt illa, och om detta scenario inte är allt för osannolikt vid en påtvingad försäljning då bör man se till att man har större marginaler innan man köper bostaden. Om man däremot är ett ungt par utan barn i dagsläget (eller ens inplanerade på flera år), eller man kanske t.om är singel, och inte tycker det är allt för hemskt att flytta till en mindre och billigare bostad om det skulle behövas, ja då är det kanske rimligt att man tar lite större risker.
- Utgå inte kallt ifrån att den maxsumma som banken kan ge i lån också är en lånesumma som är rimlig för just din/er ekonomi. Bankens beräkningar utgår alltid ifrån en grovt förenklad modell av ens privatekonomi. Räkna alltid på det själv. Själv får jag låna betydligt mer än vad jag tycker är rimligt att låna, t.ex.
- Överväg riskerna för dåliga scenarier (höga räntor, arbetslöshet, sjukdom), och fundera på några "worst case"-scenarier.
Det som framför allt påverkar när det gäller punkt 2 ovan är hur negativt man påverkas om man blir tvungen att sälja bostaden. Om man är en storfamilj som verkligen rotat sig där, och dessutom har kvar en massa lån efter försäljningen, som tynger ner ekonomin markant, ja då är det riktigt illa, och om detta scenario inte är allt för osannolikt vid en påtvingad försäljning då bör man se till att man har större marginaler innan man köper bostaden. Om man däremot är ett ungt par utan barn i dagsläget (eller ens inplanerade på flera år), eller man kanske t.om är singel, och inte tycker det är allt för hemskt att flytta till en mindre och billigare bostad om det skulle behövas, ja då är det kanske rimligt att man tar lite större risker.
Här kommer en radda spartips ala Pelpet:Hasseman skrev:
Leta efter ett hus som är på cykelavstånd från skola, dagis och jobb för en av er. Två mils pendling enkel väg 20 dagar i månaden kostar 2000 kr i månaden. Kan ni bara ha en bil sparar ni massor med pengar plus att en av er får motion (livskvalitet), och mindre tid behöver läggas på bilskötsel. Jag och hustrun gör så, och vi kör alltid runt med ett cykelställ i bilen så det går ofta att plocka upp den som cyklar med bilen.
Släng ut det där dyra TV-abbonemanget och gör något annat än att glo på TV. Man hinner med mycket mer som man skippar TV. Böcker, träning eller bara en promenad ger massor av livskvalitét. Livet blir bättre utan TV.
Matlåda - matlåda tre-4 dagar i veckan sparar lätt 1000 kr/var i månaden. Lagar man ändå middag så laga en större portion.
Säg upp dagstidningen! Det står ändå bara en massa skit i den. Man behöver inte följa nyheterna så väldigt noga.
Billigare mobiltelefoni. En telefon håller typ i två år. Köper man en telefon för 4800kr är det 200:- per månad bara i kostnad för telefonen. Välj en budgetlur.
Testa songr eller webbradio istället för spotify. Eller lyssna på hela album och välj att värdesätta musiken högre än man gör på spotify, då det är lätt att bara lyssna på enstaka låtar.
Skippa gymmet och träna ute. Bättre och hälsosammare.
Sluta med läsk, det är ändå äckligt. Och om ni röker eller snusar, trappa ner och lägg av. Spar pengar och ger livskvalitet.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 026 inlägg
Jag tycker det verkar som om en del kostnader äts upp av avbetalningar utan att ni är medvetna om det.
De där däcken till bilen till exempel. Har du räknat ut hur mycket dyrare de är med avbetalning än om du betalat dem direkt?
De där däcken till bilen till exempel. Har du räknat ut hur mycket dyrare de är med avbetalning än om du betalat dem direkt?
Vi jobbar olika tider och åt olika håll. Sambon åker över 2 mil åt ett håll och jag 1,5 mil åt ett annat. Vi behöver 2 bilar men jag kan hålla med om att det blir dyra mil för mig det.
Jag kan säga upp Cmore filmpaketet, då sparar jag 99kr och får betala 442kr. Har bindningstid tom 26 maj 2015
Har sagt upp Spotiy och MS OFfice prenumeration (jag använder Excel mycket privat) så på det sistnämnda kommer jag testa gratisalternativ.
Sambon är intresserad av matlagning så det är alltid matlådor. Dessutom kör jag 5:2 dieten så 2 dagar i veckan blir det bara 2 dietshakes
Dock beställer jag mat nån gång i veckan på jobbet. När jag tänker på att maten måste effektiviseras tänker jag på att vi planerar bättre och handlar mer extrapriser. Där kan vi tjäna 1-2000kr är min uppskattning.
Har inga dagstidningar eller någon prenumeration alls.
Mobiltelefoni har vi varsitt abb med tillhörande mobiler. Det kan jag dock undersöka möjligheterna till att nedgradera till ett billigare abb om jag nu får det trots bindningstid. Har sagt upp Spotify och får ladda hem musik och spara på minneskortet.
Jag kommer nedgradera bredbandet till 10/10 Mbit/s. Där vet jag inte hur mycket jag sparar då vi faktiskt betalar mer än vad samma leverantör anger som pris om man kikar via Dala Energi Stadsnät. Dessutom kan vi ju ändra det till autogiro och slippa faktura-avgiften
Tränar inte mer än promenad med hunden så där är det redan gratis
Läsk har vi skärt ner på ordentligt. Dock är ölen en dyrare post på kontoutdraget
Men det handlar om i snitt 0,75 öl per dag. Någon måtta får det vara det är inga stora pengar och man måste faktiskt leva 
Vi gör av med mycket el här, ca 474 kWh / 2 månader. Kan stänga av stationära datorn och köra på bärbara. Eller stänga ner och göra nåt nyttigare
Jag hoppas helgjobbet fortsätter på jobbet. FIna pengar man kan dra in där
Jag kan säga upp Cmore filmpaketet, då sparar jag 99kr och får betala 442kr. Har bindningstid tom 26 maj 2015
Har sagt upp Spotiy och MS OFfice prenumeration (jag använder Excel mycket privat) så på det sistnämnda kommer jag testa gratisalternativ.
Sambon är intresserad av matlagning så det är alltid matlådor. Dessutom kör jag 5:2 dieten så 2 dagar i veckan blir det bara 2 dietshakes
Har inga dagstidningar eller någon prenumeration alls.
Mobiltelefoni har vi varsitt abb med tillhörande mobiler. Det kan jag dock undersöka möjligheterna till att nedgradera till ett billigare abb om jag nu får det trots bindningstid. Har sagt upp Spotify och får ladda hem musik och spara på minneskortet.
Jag kommer nedgradera bredbandet till 10/10 Mbit/s. Där vet jag inte hur mycket jag sparar då vi faktiskt betalar mer än vad samma leverantör anger som pris om man kikar via Dala Energi Stadsnät. Dessutom kan vi ju ändra det till autogiro och slippa faktura-avgiften
Tränar inte mer än promenad med hunden så där är det redan gratis
Läsk har vi skärt ner på ordentligt. Dock är ölen en dyrare post på kontoutdraget
Vi gör av med mycket el här, ca 474 kWh / 2 månader. Kan stänga av stationära datorn och köra på bärbara. Eller stänga ner och göra nåt nyttigare
Jag hoppas helgjobbet fortsätter på jobbet. FIna pengar man kan dra in där
Har inte räknat men jag tog det på avbetalning för att jag inte ville se sparandet gå ner. Delar hellre upp det och tar från inkomsten och inte sparandet. Jag vet att det påverkar mina möjligheter att spara men det handlar om småepngar. Viktigast att mitt sparande inte understiger en viss nivå än att betala det direkt.sinuslinus skrev:
Jag brukar dock betala allt jag köper kontant men hade ingen lust att göra det med vinterdäcken när det iaf var jul. Dessutom visste jag med mig att det var helgjobb på jobbet så jag jobbade ihop till det och skatten på bilen.