33 409 läst ·
193 svar
33k läst
193 svar
Tips mottages angående NY vedpanna!
Det som skrämmer mig med dyra, mycket elektroniska vedpannor är hållbarheten. Lambda? Osv. Krävs det många justeringar i parametrarna om man har varierande vedkvalitet? Kör man bara på fabriksinställningar och kastar in ved och den tuffar på? En MAGA förbrukar kanske mer ved? På lång sikt kanske inte så dyrt om man jämför prisskillnaden mellan pannorna.
Jag kör med snustorrt bränsle typ spillträ / tändved
I en kamin hade det nog sagt poff och så hade det brunnit upp. Min panna reglerar sllt själv för att matcha målvärden med t ex temp på rökgaser etc för att kunna ta till vara på innehållet
Man behöver inte göra något mer än att lägga in ved och trycka på play
Oavsett om det är spillträ eller vanlig ved.
Hur datorkomponenterna håller återstår att se
I en kamin hade det nog sagt poff och så hade det brunnit upp. Min panna reglerar sllt själv för att matcha målvärden med t ex temp på rökgaser etc för att kunna ta till vara på innehållet
Hur datorkomponenterna håller återstår att se
Redigerat:
Vad händer om du lägger i fuktigare ved? Optimal förbränning iallafall? Jag har väldigt varierande vedkvalitet och med en överförbrännings panna funkar det inte värst braD09 skrev:Jag kör med snustorrt bränsle typ spillträ / tändved
Hur datorkomponenterna håller återstår att se![]()
Enligt deras manual så får man problem om fuktighetshalten är över 30%
http://www.biomentek.no/manual-vedpanna.pdf
Men det borde väl vara samma värden på de flesta pannor?
Enligt deras manual så får man problem om fuktighetshalten är över 30%
Ös gärna på med flera motiveringar varför en lambda styrd panna är bättre jämfört med magan? Andra fördelar?
Som ni förstår så är jag väldigt noga med fördelar/nackdelar och funderar skarpt denna gång för att mitt pannrum skall lyckas, eftersom jag investerade i skitsaker för snart tre år sen, därför är jag super! viktig att allt skall lyckas denna gång.
Som ni förstår så är jag väldigt noga med fördelar/nackdelar och funderar skarpt denna gång för att mitt pannrum skall lyckas, eftersom jag investerade i skitsaker för snart tre år sen, därför är jag super! viktig att allt skall lyckas denna gång.
Österikarna har en avdelning för utveckling/förbränningsteknik och kompetenta medarbetare. Billigare öststatstillverkare har inte det. De försöker oftast bara kopiera en vedpanna och via billig arbetskraft sälja ett stycke järnklump så dyrt det bara går.
Om du tittar "under huven" så ser man skillnaden. Betydligt billigare och enklare (rent korkade) lösningar. Och får du problem med eldningen, typ inrykning, gengassmällar eller dålig verkningsgrad så får du ingen hjälp. Finns ingen som kan något helt enkelt. Men det kanske du redan vet eftersom du bråkat med din Arimax 240? Som i grunden är just en drake från lågprisländer?
Om du tittar "under huven" så ser man skillnaden. Betydligt billigare och enklare (rent korkade) lösningar. Och får du problem med eldningen, typ inrykning, gengassmällar eller dålig verkningsgrad så får du ingen hjälp. Finns ingen som kan något helt enkelt. Men det kanske du redan vet eftersom du bråkat med din Arimax 240? Som i grunden är just en drake från lågprisländer?
När jag frågade min bekanta varför han valde Maga:n så förklaringen var lätt, stor eldstad, och största möjliga vikt på pannan med sugande fläkt. Det beskriver ju också din förklaring! Försäljaren till Maga pannan förklarade lambda som inte fungerande lösning i längden, han påstod att man måste ställa om massor med parametrar (syrevärden etc etc) när man har varierande vedkvalitet, och att det blir jobbigt i längden. Han hade provat lambda sa han (med pelletsbrännare)! och kanske därför det inte fungerade? Pelletsbrännaren har vel bara primärluft (fläkten som blåser)? Och varje gång dom bytte pelletstillverkare skulle det ändras och ändras påstod han. Så han avrådde från lambda styrda vedpannor med..
Nåväl. Har räknat idag och det skiljer cirka 1000euro mellan ETA 30kw och ETA 40kw(större vedutrymme).
Om allt går som tänkt skall jag besöka en ägare till en Eta Sh 40kw på Söndag och provelda..
Det som jag fastnade för Eta var ju all styrning, allt från ackladdning till styrning av shuntautomatik med mera.
Jag funderade som så att kanske jag klarar mig på 1500liters ackumulatorvolym när pannan är så pass smart som ETA:n och reglerar allt själv i värmesystemet..(längre brinntid, styrning av shuntautomatik) man borde kunna ladda pannan med ved fast acktanken är uppvärmd och på så sätt få längre tid mellan eldningarna?
Nåväl. Har räknat idag och det skiljer cirka 1000euro mellan ETA 30kw och ETA 40kw(större vedutrymme).
Om allt går som tänkt skall jag besöka en ägare till en Eta Sh 40kw på Söndag och provelda..
Det som jag fastnade för Eta var ju all styrning, allt från ackladdning till styrning av shuntautomatik med mera.
Jag funderade som så att kanske jag klarar mig på 1500liters ackumulatorvolym när pannan är så pass smart som ETA:n och reglerar allt själv i värmesystemet..(längre brinntid, styrning av shuntautomatik) man borde kunna ladda pannan med ved fast acktanken är uppvärmd och på så sätt få längre tid mellan eldningarna?
Lambdastyrning är mycket väl fungerande på vedpannor och inget man öht behöver justera det är ju det som är vitsen med det hela. Med rätt val av sond och vettig övrig elektronik är det inget som går sönder eller behöver underhållas mycket bra och driftsäker funktion. De som uttrycker sig likt den personen har troligtvis ingen aning om förbränningsteknik, mät-, reglerteknik, elektronik osv bara synd att inte byxorna dras ner till anklarna då och då så de slutar eller sätter sig in i frågorna.
Får du ett någorlunda vettigt pris så tveka inte på tex ETA, du får en otroligt fin panna och ett nöje med det lilla eldningsjobbet.
Får du ett någorlunda vettigt pris så tveka inte på tex ETA, du får en otroligt fin panna och ett nöje med det lilla eldningsjobbet.
Det där är huvet på spiken när det gäller tomten som kränger Maga. Han har inte en susning om hur tekniken fungerar han är bara försäljare. Ringde några ggr till han när jag hade problem med min panna i början och det enda han svarade var att jag hade ändrat på fabriksinställningarna och då fick jag skylla mig själv att det inte fungerar.Jannez69 skrev:
Kan tillägga att det jag ändrat var rökgastempen. Min var inställd på 265gr och i manualen stod det att det skulle vara 235 har jag för mig och då jag frågade honom vilket som då egentligen var fabriksinställning la han på luren.
När man eldat i en lambdastyrd vedpanna och ser hur primär-/sekundärspjällen ändras under eldningscykeln för att hålla optimal förbränning så blir det ännu mer obegripligt hur Maga har en lösning som man inte ens manuellt kan justera.
Skiljer det bara 1000 euro upp till sh 40 kW så har du 225 L vedmagasin som möjliggör en radikal utökning av ackvolym möjlig. Och alla i hushållet kan elda och sköta om den. Jag brukar skämtsamt säga att sedan jag köpte ETA'n har jag det nästan lika bekvämt som fliseldare och värmepumpsägare.. För både sambon och mina 3 barn eldar när det behövs eller när jag är borta.
Skiljer det bara 1000 euro upp till sh 40 kW så har du 225 L vedmagasin som möjliggör en radikal utökning av ackvolym möjlig. Och alla i hushållet kan elda och sköta om den. Jag brukar skämtsamt säga att sedan jag köpte ETA'n har jag det nästan lika bekvämt som fliseldare och värmepumpsägare.. För både sambon och mina 3 barn eldar när det behövs eller när jag är borta.