Skulle kanske vara skäl att öka volymen med 2000liter? Då skulle totalta vara 3500. Och en ny panna. Behövs det större än 30kw om man ökar volymen närmare 4000liter? Jag vill ju att eldningen skall vara så bekväm som möjligt, få gånger till pannrummet. Gärna max 2 inlägg.

D09
En 30 eller 40kw pannan och 3,5 m3 tank låter vettigt

kanske bättre att hålla ner priset och få med extra volymen på acktanken än en dyr pannan och för liten tank :)

Själv hade jag önskat dubbla tankvolymen.. Vem vet, kanske får mig ett ryck och ökar på någongång :)

• Gilla
maghall
  • Laddar…
Det blir att fundera. Iallafall ny panna får det bli. Men går ju att förbereda så att man kan lägga in en till acktank i framtiden. Tror jag får nöja mig med 1500liter i dagsläget och ta lite åt gången.

Jag hade nog enbart bytt pannan som ett första steg, det drar en hel del med sig att byta även tanken.
Huset är ju i princip nytt och bra isolerat så jag skulle tro att de1500 liter som finns idag nog kommer att räcka.
Med en bra 30kw panna klarar du dig i så fall med ett eldningstillfälle/ilägg per dygn.
Men då får man vara beredd på att man kan behöva elda två ggr per dygn när det blir riktigt kallt.

• Gilla
maghall
  • Laddar…
Jag tror det får bli så också dahl10! Finns det någon här med erafenhet av MAGA eller har hört något om dem? Eller pannor som ligger i prisklassen 30 000kr? Eller borde jag investera i en ETA / Hargassner för kommande behov? Blir jag besviken igen ifall jag köper en "budget panna" ? :/

När ni ändå kostat på att bygga ett helt nytt hus är det i mina ögon helt obegripligt att man sätter in en skitpanna. Om totalkostnaden blir 2500000 eller 2530000 borde vara inom felmarginalen? Ungefär som att hämta ut en sprillans ny Mercedes men man sparade in på däck och fälgar och köpte gamla billiga rostiga fälgar på blocket.

Kalmar pannan är billigare än Baxi...vi valde som sagt Baxi.

• Gilla
maghall
  • Laddar…
D09
Fundera på vilka funktioner som är önskvärda och vilka som inte är nödvändiga så borde du kunna ringa in en panna.

Det jag uppskattar med min är

att den sköter sig själv med bra effekt ( lägg i ved, tänd och gå )
Sotar sig när jag öppnar dörren
Sparar kol till nästa eldning
stort vedutrymme
Kan tända sig själv
Öppnar ett spjäll när dörren öppnas och det ryker inte in
Uppkoppling / styrning via mobilen
Digital enkel/ tydlig display
Kul att titta på :)

Allt detta tar dom ju betalt för och ju mer man kan tänka sig att stryka. Ju billigare panna kan man hitta.
Lägger ingen aspekt i andra märken just för att jag kan inget om dom men så usla kan dom väl inte vara utan att dö ut från en tuff marknad.

Vedpannebranschen är ju i klass med vapenbranschen och man får läsa på, klämma/ känna och bilda en uppfattning och ta alla för att dom vill sälja just sin produkt mer än vad du just kanske behöver.

För min del vägde att den skötte sig själv tungt pga bristande erfarenhet av vedpannor.
Skulle inte göra något annat val av panna idag.

• Gilla
cc80 och 1 till
  • Laddar…
Jannez69 skrev:
När ni ändå kostat på att bygga ett helt nytt hus är det i mina ögon helt obegripligt att man sätter in en skitpanna. Om totalkostnaden blir 2500000 eller 2530000 borde vara inom felmarginalen? Ungefär som att hämta ut en sprillans ny Mercedes men man sparade in på däck och fälgar och köpte gamla billiga rostiga fälgar på blocket.
Om du läser tråden från början förstår du varför det blev som det blev. Jag litade fullständigt på montörerna eftersom jag kunde noll angående vedeldning från första början.

D09! Låter ju som bergsvärme nästan! :) Hur mycket kostar en Hargassner?

D09
Ungefär som en bergvärmepump ;)

Tror man får räkna från 60 000 och uppåt för en österiskare. Men säkrast är att ta in offerter så man inte lurar sig själv på andras dåliga minne ;)

sen så finns det väl ett schablonavdrag ( rot ) för vedpannor iaf detta året

• Gilla
maghall
  • Laddar…
Skall kolla upp detdär med avdrag, är inte säker på att det gäller i Finland. Har skickat in en offert av Hargassner.

maghall skrev:
Hejsan!
Hej!

maghall skrev:
I huset sitter också en frånluftsvärmepump Nibe 750 (som vi endast använder till tappvatten), värmen tas från pannrummet, och detta för att slippa dyra elräkingar.:cool:
Smart :thumbup:

maghall skrev:
Blir jag besviken igen ifall jag köper en "budget panna" ? :/
Jag har en "budget panna" och är nöjd med den. Jag har min viadrus hercules u22 50kw kopplad till en 4 kubiks husqvarna ackumulatortank och värmer 190 km till 20 grader 24h per dygn. Vi duschar och badar flera gånger om dagen på det också, och vi värmer allt vatten med pannan.

Jag tycke att det funkar bra med två till tre obligatorisk besök till pannrummet per dag när det är som kallast, men jag är där oftare bara för att det är så kul att pilla och peta i elden men...

maghall skrev:
Nu har jag gråtit från dag ett med denna vedpanna, knappt två eldningsäsonger och man känner att man "måste" till pannrummet för att lägga i mera ved -igen:(. Vi har även två små barn och på grund av det också fungerar inte denna panna optimalt för oss. För att få ackumulatortanken varm till ca 80c krävs eldning på 4-6 timmar, och cirka 6 besök i pannrummet fö att kasta i mer ved eller annars röra om brasan för att på någon som helst verkningsgrad på skiten! Och jo, jag har en laddomat 21 som sköter skitkningen.. Snacka om dålig panna! Tekniken bygger är ju den samma som användes på 70 talet!

Hjälp oss att hitta en vedpanna som arbetar med dagens teknik och sköter jobbet suveränt, inga mer skräppannor! Vi har redan gråtit tillräckligt :wow:
Detta tolkar jag som att ni inte är så förtjusta i att elda med ved, eller i alla fall som att ni inte skulle elda så mycket med ved som ni gör, om ni hade möjlighet att värma ert hus på något annat sätt? Jag skulle även tro att den panna ni har installerat är alldeles för liten eller, (ursäkta att jag frågar) eldar ni med blöt ved?

maghall skrev:
I nuläget kan det hända att jag anskaffar en bättre panna, med möjlighet till en till tank i framtiden.
Om du köper en ny "riktig panna" så tror jag att
maghall skrev:
en ackumulatortank på 1500 liter
kommer att ställa till problem? Det känns som att det kan börja koka alldeles för lätt? eller har jag helt fel? En "riktig panna" kanske tål att det börjar koka?

Vad sägs om den tråkiga iden att sätta en pelletsbrännare i den gammal pannan och installera den värmeanläggning ni vill ha den dag då budgeten medger det? Därför att du ändå kommer att vara tvungen att elda ganska ofta även om du kopplar en "riktig panna" till 1500 liter vatten och om ni har en pelletsbrännare så kommer ni inte alls att behöva vara i pannrummet särskilt ofta.

Redigerat:
Hyltran från Veglemyren skrev:
Det känns som att det kan börja koka alldeles för lätt? eller har jag helt fel? En "riktig panna" kanske tål att det börjar koka?
En riktig (läs österrikare) börjar inte koka ifall man råkat lägga i för mycket ved.
Den mäter temperaturen i tanken och drar ner effekten när tanken börjar bli fulladdad.
När tanken är fulladdad slår den igen och går i fyrhållningsläge tills det finns utrymme för att elda det som finns kvar i vedmagasinet.

Har haft en Fröling och sett vad smidigt det är när pannan sköter sig själv.
Var i pannrummet max 5 min per dag.
Fyllde 200L ved, tände på (om man inte lät pannan göra det själv) slog igen dörren på pannan, klart.
Vänta 1-2 dagar och upprepa sen proceduren .

Nu är ju premiumpannorna riktigt dyra så att...

Men nåt jag inte skulle välja bort är spaksotning och lambdastyrning.
Tändlucka i nederkant av vedmagasinet är också mycket bra.

• Gilla
maghall
  • Laddar…
En fläktpanna med underförbänning oavsett fabrikat är väl nästan omöjlig att koka oavsett hur mycket du lastar in. Då fläkten stannar dör ju brasan.

• Gilla
maghall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.