Tomture61
G Gaston11 skrev:
Ok vit men varför silver ensam längst till höger. Skulle vara silver vänster och höger och vit mellan front snyggare.
Foliera maskinen 😇

• Haha
MONTREAL
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Foliera maskinen 😇
Ja, det kan köpa silver foliera att klippa och klistra in vänster front med samma mått bredd som höger.
Alternativ kan köpa vit foliera höger front syns hel vit front snyggt.

Redigerat:
S Steff10 skrev:
känns sjukt svårt detta beslut.
Jag har nu fått pris på både F372 och S735.

Jag måste få hit en firma som isolerar avluftskanalen om vi väljer den större modellen. Här tar jag jättegärna emot förslag på firmor som kan utföra detta i Stockholmsområdet.

Men det jag är rädd för är att F372 skulle vara för klen. Det är ju viss prisskillnad men i slutändan så är funktionen viktigast.
Enligt lantmäteriet så är vår boyta 126 kvm men grannens hus är 140 kvm enligt mäklarannonsen från förra sommaren. Då är dom identiska trodde jag.
Boyta och golvyta är inte alltid samma. Vissa "fuskar" och anger golvyta i husannonser för att köparen skall tro att han får mer än vad han betalar för. Det ligger i köparens ansvar att mäta upp det, så min gissning är att din granne "fuskar" om husen är identiska.

• Gilla
Steff10
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Isolera kanalen kan vara ett ganska enkelt jobb att göra själv beroende på hur den ser ut.

När vi bytte från en 310 till en 730 isolerade vi kanalen, en färdig "strumpa" lite fogskum och ålderbeständig tejp...
Det känns som ett monsterprojekt att behöva fixa med isoleringen om vi ska välja S735.
Jag var i kontakt med en isolerare som påstår att man måste byta ut avluftskanalen till en riktig ventilationskanal (spiro). Vår befintliga avluftskanal används inte längre. (Se bild)
Stämmer verkligen detta?

• Bilden visar en oisolerad avluftskanal ansluten till en IVT-enhet i ett utrymme med mörkbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal avluftskanal i en vinden med isolering runt, omgiven av träbjälkar och löst isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Tja , avluftskanal som är slät på insidan är bäst .
Böjar på avluftskanal ska vara med stor radie , tex som spirorör ser ut , ej skarpa böjar .
Om det är i metall eller plast är nog vilket som .
Däremot är din isolering ej diffusionstät .
Ser ut som isolering med papp på utsidan 🤔

Redigerat:
Tja , avluftskanal som är slät på insidan är bäst .
Böjar på avluftskanal ska vara med stor radie , tex som spirorör ser ut , ej skarpa böjar .
Om det är i metall eller plast är nog vilket som .
Däremot är din isolering ej diffusionstät .
Ser ut som isolering med papp på utsidan 🤔
Ok!
Ja mig veterligen så är kanalen från 1983 när huset byggdes och isoleringen också. Jag tror att man använde sig utav samma rör och isolering när man bytte ut originalpumpen mot en IVT 490 för ca.20 år sen.

Så med andra ord så behöver vi troligen inte bara byta isoleringen utan även kanalen?

Tomture61
S Steff10 skrev:
Ok!
Ja mig veterligen så är kanalen från 1983 när huset byggdes och isoleringen också. Jag tror att man använde sig utav samma rör och isolering när man bytte ut originalpumpen mot en IVT 490 för ca.20 år sen.

Så med andra ord så behöver vi troligen inte bara byta isoleringen utan även kanalen?
Har du 1,5 pl hus så kan det bli ett äventyr .
Bryta upp väggar tex .
Finns även möjlighet att dra avluft genom närmsta yttervägg .
Dock låter ett utblås .

Har du 1,5 pl hus så kan det bli ett äventyr .
Bryta upp väggar tex .
Finns även möjlighet att dra avluft genom närmsta yttervägg .
Dock låter ett utblås .
Inte aktuellt genom närmsta yttervägg då vi har tegelfasad.
Nästan snudd på att man ger upp och kör F372 istället.

Tomture61
S Steff10 skrev:
Inte aktuellt genom närmsta yttervägg då vi har tegelfasad.
Nästan snudd på att man ger upp och kör F372 istället.
Om du trotts allt tycker det är värt alla kostnader som kommer med en kraftfullare FLVP
Be hantverkarna använda PE50 eller 20-22 mm cellgummi .
Snart kommer det mer utgifter ang effektavgift .
En klen VP är ej optimalt då .

• Gilla
Steff10
  • Laddar…
Kan någon här rekommendera en firma som kan utföra ny rördragning (spiro) och isolera avluftskanalen i Stockholm?
Detta måste utföras hos oss innan jag kan installera en Nibe F735 hemma hos oss.

Verkar helt omöjligt att ens få kontakt med en firma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.