Hej

Jag har en gammal (ful) murstock med ett antal pipor. Murstocken har en sida som är ut mot köket och en annan sida som är i vardagsrummet. Sidan i köket vill jag sätta igen och sätta en skiva OSB och sedan gips över. Det har tidigare funnits en vedspis där, men den har inte använts på ett antal år pga att pipan använts till annat. Så just nu är det ett stort hål från nyss bortriven vedspis som jag avser att mura igen.

Sidan i vardagsrummet har en kamin som används, som också har ett spirorör i pipan som går en bra bit upp på vinden, men inte hela vägen ut. Ifall det nu är relevant.
En annan pipa är köksfläkt.

Till att börja med:
1) Får man bygga in den? Det är ändå ingen renslucka och sånt.
2) Om den byggs in, måste det vara något särskilt avstånd till brännbart? Det har aldrig varit något sådant förut eftersom trä har varit i direktkontakt med konstruktionen förut.
3) Ska man tänka på något ur fuktperspektiv? Isolering? Plast? Avstånd mellan murstock och skiva? Finns det risk för kondens mellan skiva och murstock?

Jag menar att den absolut borde vara ok att klä in. Två sidor är ändå exponerade, sidan mot vardagsrummet som används, samt en sida på gaveln.

Pipan som används är ju på vardagsrums-sidan och inte kökssidan, så det är ju minst två lager sten emellan. Plus som sagt att kaminen dessutom har spirorör inuti sin befintliga pipa. Så skorstenen blir inte ens ljummen.

Tack för tips.

Redigerat:
Såhär ser det ut. Vardagsrummet till höger i bild. Det stora hålet är ett av tre som ska muras igen.

• Renoveringsarbete i hemmet med synligt stort hål i väggen till vänster och ett rörigt vardagsrum till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.