Hejsan!. ska bygga om vår 6 kvm badrummet o där värmegolvytan blir cirka 3.5 kvm. Huset är luft luft värmepump. I golvet vi måste använda cellplastskiva att vi är tveksamma om isoleringkvalitiet i betongen. Badrummet har en väg mot fasaden. Vi är en ung familj så tanken är bara använda värnen ubder kalla vinter o om vi torkar kläder. Frågan är vad ska vi köpa som elektrisk golvvärme som är snåla. Vad kan dagskostnad kan hamna ? Tack för tipset.
När vi pratar elektrisk golvvärme så är det två parametrar som påverkar var det kostar i drift. Det ena är hur varmt man har i rummet och det andra är hur väl rummet är isolerat. 3,5 m² är inte så mycket. Så det blir knappast ruinerande. Men för att hålla nere driftskostnaden bör ni få in så mycket isolering som praktiskt möjligt. Dessutom går det att titta på termostater med klocka så att de sänker temperaturen när man inte väntar sig att använda badrummet. Golvvärme är dock extremt trögreglerad så man skall inte vänta sig några underverk från timern.
Det där känns i linje med när jag räknade ut att det kanske går på 500-700 spänn per år. Jag kör 23.5 grader helger samt morgon och kväll. 16 grader annars. Tror att många tror att det blir så överjäkligt dyrt men det är ju ett litet rum där dörren dessutom är stängd 99% av tiden.
Tack. Vad har ni system ? Hur bra isolering ni har ? Hur lång tid tar det att värmen känns efter varje morgon/kväll Ni startar ? Så det är ingen idé att gå för vattenburen golvvärme för mindre badrum/yta ?nikasp skrev:
Ja inte finns det nån snål golvvärme. vill man ha ett varmt golv så kostar det nån hundring per år. Spelar väl ingen roll hur man gör eller vilken effekt man har på golvvärmen. Värmen i golvet går uppåt så vill man vara snål så ställer man in golvvärmens termostat på en lägre temperatur. Svårare är det inte.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 557 inlägg
Min erfarenhet från mina ca 7 m2 är att det drar 800-1000 kwh/år. Har termostaten på 22c hela året. Vill ni dra ner finns det termostater med veckoscheman, då kan ni dra ner exvis 23-06, med elektrisk gv så går det fort att värma upp ett golv, på någon timme brukar det vara varmt. Om ni har normal iso under dvs.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Har jag missat att vi gick över till euro vid årsskiftet?GoC skrev:
Andra siffror som visats här verkar rimligare, och kan säkert bli högre om det är dåligt isolerat; även isoleringen i innerväggarna spelar roll om man vill ha varmare i badrummet. (Själv har jag ingen golvvärme och har 9 grader i duschrummet just nu, funkar det också med duschkabin och varmvatten.)
Fast inte fasen kostar det "nån tusing" heller. Typ 500-1000 spänn, vårt ligger nog i nedre delen av spannet då jag sänker på natt och vardagar. Lätt värt det att ha varmt och skönt på golvet i badrummet, i alla fall om man har klinkergolv.
@Ahm.s: Vi har T2 BLÅ (605W och 60 meter) https://www.bauhaus.se/golvvarme-el-t2-bla-10-600w-230v-60m
Man håller inte på att slå av och på golvvärmen utan det är ett trögt system. Det finns dock boostfunktion i panelen men den använder jag nästan aldrig. Jag är lite ekonomisk och brukar slå av värmen om vi är borta över helgen eller på semester. Tar nån timme innan det är varmt igen men inte jättelång tid. Om inte 500-800 kr per år gör att hela ekonomin står och faller så finns det tusen andra "bättre" saker att oroa sig över i ett hus - tycker jag.
@Ahm.s: Vi har T2 BLÅ (605W och 60 meter) https://www.bauhaus.se/golvvarme-el-t2-bla-10-600w-230v-60m
Man håller inte på att slå av och på golvvärmen utan det är ett trögt system. Det finns dock boostfunktion i panelen men den använder jag nästan aldrig. Jag är lite ekonomisk och brukar slå av värmen om vi är borta över helgen eller på semester. Tar nån timme innan det är varmt igen men inte jättelång tid. Om inte 500-800 kr per år gör att hela ekonomin står och faller så finns det tusen andra "bättre" saker att oroa sig över i ett hus - tycker jag.
Magnus E K skrev:
Inte alls ett litet badrum med komfortvärme på golvet drar då inte ström för tusenlappar per år.Magnus E K skrev:
Har jag missat att vi gick över till euro vid årsskiftet?
Andra siffror som visats här verkar rimligare, och kan säkert bli högre om det är dåligt isolerat; även isoleringen i innerväggarna spelar roll om man vill ha varmare i badrummet. (Själv har jag ingen golvvärme och har 9 grader i duschrummet just nu, funkar det också med duschkabin och varmvatten.)
Då har man väldigt varmt i så fall, 25 grader i. golvet för komfortens skull drar inte mycket ström.
Det är föregående ägare som installerat.A Ahm.s skrev:
Men det är en T2 blå på 450W som ligger på ett vanligt träbjälklag 195mm och krypgrund under.
Utan värmegolvet på, så får golvet i princip samma temp som rumstemperaturen, men då känns klinkers kallt.
I hallen håller vi 25 grader på golvet, det är där ungefär som golvet inte känns kallt tycker jag.
I badrummet håller vi som sagt 27 grader, och då känns det lite ljummet.
Har inte orkat hålla på att snåla, utan kör 27 konstant.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Du har rätt, jag misstolkade det du skrev. För mig är "nån hundralapp" ungefär 100 kr, säg 75-125 kr. Jag skulle säga "ett par hundralappar" om det rörde sig om 200-300 kr. Men jag kan acceptera att dessa begrepp inte har en väldefinierad betydelse.GoC skrev: