Knappast mindre underhåll än gräsmatta med robotklippare. Med konstgräs blir det inget underhåll alls. Märkligt att det inte alls är lika populärt i Sverige som i utlandet.H hajpådajdu skrev:
Ängen kommer säker bli en populär rastyta för traktens hundar som kan gödsla lite diskret i det höga gräset...
En liten skisak:Gammelnörden skrev:
Vi planterade en färdighäck vintergrön liguster i zon 3 och den tappar sina blad inför vintern, fick svamp när det var fuktigare än vanligt väder samt får blåsvarta bär som koltrastarna gillar att äta och sen prickskjuter dom huset och altanen med lila skitar.
Men annars är det en dekorativ, ganska tät buske som tål hundkiss och skugga.
Ligusterbären och lagerhäggbären är visserligen svarta och poppis för koltrastar. Jag har inte upplevt de skitproblem du antyder när det gäller liguster eller mahonia. Men lite grann när det gäller lagerhägg intill en altan. Doch lätt att spola rent. Men jämfört med blåbär är skitarna ett mindre problem. En skitsak. Säker på att det inte finns blåbär med i skiten. Då gör varken ligusterbär eller lagerhäggbär till eller från. Blåbärsfärg är svårare (omöjligt?) att tvätta bort.
Tradigt med nerskitet hus.. men annars känns liguster nog som ett bra alternativ då vi inte vill ha något allt för högt. Bara en grön häck som går typ Max till höjd med fönster kanske, så det ser lite trevligare ut helt enkelt. 🤔O skrev:
En liten skisak:
Ligusterbären och lagerhäggbären är visserligen svarta och poppis för koltrastar. Jag har inte upplevt de skitproblem du antyder när det gäller liguster eller mahonia. Men lite grann när det gäller lagerhägg intill en altan. Doch lätt att spola rent. Men jämfört med blåbär är skitarna ett mindre problem. En skitsak. Säker på att det inte finns blåbär med i skiten. Då gör varken ligusterbär eller lagerhäggbär till eller från. Blåbärsfärg är svårare (omöjligt?) att tvätta bort.
Liguster blir inget problem för huset som jag ser det.Kabonas skrev:
Liguster är väldigt tålig att beskära. Man kan enkelt klippa ner den om den blir för hög och lika enkelt låta den växa upp en bit extra om man så vill. Även efter många år. Dessutom kan den hållas ganska smal.
Lagerhägg, mahonia, och rhododendron är städsegröna alternativ om man vill ha buskar med blad innanför.
Om du spetsat in dig på vintergrönt som tål hård beskärning bör du ju titta på idegran som av många klassas som den vackraste av häckar. Vintergröna växter kräver lite vaktning om det blir mycket snö. De kan lätt tyngas ner och knäckas så man får passa.
Men eftersom det inte är något insynsskydd du är ute efter utan bara ett trevligt avslut mot gatan så tycker jag att du kan kika på måbär också. Blir grön tidigt på våren och är väldigt tålig bara den får lite vatten.
När det gäller liguster så är den icke vintergröna betydligt tåligare än den som påstås vara vintergrön. Märk väl att vintergrön inte är samma sak som städsegrön som tex barr och lagerhägg är. Vintergröna växter fäller bara det gröna lite senare än andra.
Men eftersom det inte är något insynsskydd du är ute efter utan bara ett trevligt avslut mot gatan så tycker jag att du kan kika på måbär också. Blir grön tidigt på våren och är väldigt tålig bara den får lite vatten.
När det gäller liguster så är den icke vintergröna betydligt tåligare än den som påstås vara vintergrön. Märk väl att vintergrön inte är samma sak som städsegrön som tex barr och lagerhägg är. Vintergröna växter fäller bara det gröna lite senare än andra.
Klicka här för att svara