Hej!
Har köpt ett hus vi renoverat invändigt, och är nu dags att göra fint utvändigt. Vår framsida är just nu bara makadam. Ser öken ut. Vill snygga till framsidan, dels så man förstår var husgränsen går så att bilar inte ställer sig där, vilket sker ofta nu, och för att få det lite trevligare. Vad hade ni gjort? Staket? Buskar? Träd? Har verkligen ingen inspiration utvändigt på detta huset. ☹️.

Entrén är på baksidan i trädgården.

• En envåningsbyggnad med svart tak och gula tegelväggar, omgiven av en gårdsplan med makadam och parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Astro turf, Konstgräs
Snyggt året om kräver minimal skötsel. Kanske en konstgräsgreen om man gillar golf...

Plantering med buskar, träd och perenner. Inte gräsmatta. Någon form av avgränsning mot gatan. Antingen genom själva planteringen eller en häck eller staket.

Personligen hade jag gjort avgränsningen genom att utforma planteringen så att den avgränsar mot gatan med hjälp av buskar och träd.

Tänk på att det är trevligt att ha med växter som får höstfärg, några som blommar på våren och gärna något vintergrönt.

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Plantering med buskar, träd och perenner. Inte gräsmatta. Någon form av avgränsning mot gatan. Antingen genom själva planteringen eller en häck eller staket.

Personligen hade jag gjort avgränsningen genom att utforma planteringen så att den avgränsar mot gatan med hjälp av buskar och träd.

Tänk på att det är trevligt att ha med växter som får höstfärg, några som blommar på våren och gärna något vintergrönt.
Tack! Vi har också pendlat lite med buskar alternativt något lågt staket med klätterväxt. Får kika på någon buske som inte växer så högt kanske!

• Gilla
Gabriella J
  • Laddar…
Blanda gärna lägre buskar med något halvhögt som gör att det skapas dynamik. Det finns tex buskar med trevligt fontänform som kan bli som ett litet flerstammigt träd. Det finns också smalkroniga träd som inte blir så höga.

Det blir roligare och snyggare om det händer lite både uppåt och åt sidorna.
Staket med någon högre spaljédel kan kläs med olika klängväxter, tänk på höstfärg och vinterprakt även här.

• Gilla
Grönamarie och 2 till
  • Laddar…
En låg mur längs tomtgränsen med några indragning för buskar. Murmaterialet samma som husfasaden (klä elller mura med betoende på vad det är) och så lägger ni en plåt överst.
Eventuellt ett staket där stolparna är murade (fasadmaterial och plåt).
Det ör avgränsningen och det strama.
Sen har ni all tid i världen att fixa till resten.

Jag skulle fundera på att behålla ytan framför värmepumpen som tillgänglig från gatan.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
En låg mur längs tomtgränsen med några indragning för buskar. Murmaterialet samma som husfasaden (klä elller mura med betoende på vad det är) och så lägger ni en plåt överst.
Eventuellt ett staket där stolparna är murade (fasadmaterial och plåt).
Det ör avgränsningen och det strama.
Sen har ni all tid i världen att fixa till resten.

Jag skulle fundera på att behålla ytan framför värmepumpen som tillgänglig från gatan.
Bra idé, tack! Typ lecablock som man putsar?

Nej undvik buskar och träd, speciellt stora buskar och träd. Det blir bara en massa extra arbete att sköta. Välj något underhållsfritt. Precis som huset. Det behöver inte målas, vilket är väldigt trevligt. Man behöver faktiskt inte ha en massa buskar och träd utanför sitt hus. Utan sådant kan man istället sitta i sitt hus och titta på grannarnas träd.

Tomten är alldeles för liten för att plantera träd. Kolla bara på hur tätt inpå väggen trädet till höger står. Och samma sak hos grannen bredvid. Det ser alldeles igenvuxet ut. Träd växer och blir för stora, det kommer verkligen inte att bli fint.

En mur är iofs ingen dum idé om man absolut vill ha något vid gränsen. Som sagt samma stuk som husväggen eller vad man tycker är snyggt är säkert bra. Men inget målat eller putsat som måste underhållas.

Väljer man en skapligt ljus mur kan man få det väldigt snyggt med olika typer av belysning på muren. Vackra färger året om utan att behöva gödsla, vattna, klippa, kratta, gräva och bespruta.

Växterna kan ni ha på andra sidan (framsidan) av huset.

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
Ett par buskar är väl ingen skötsel att tala om? Man plsntersr på hösten och eventuellt behöver de klippas en gång per år. Klippet lägger man under busken och så är det färdigt tills nästa år.
Träd håller jag med om att det är lite trångt även om det finns mindre varianter.

• Gilla
Pörtet och 3 till
  • Laddar…
Jag gillar ju växter så jag skulle ha en klippt häck mot gatan och en blandad plantering mellan hus och häck. Perenner och buskar med en stig som snirklar sig fram för eventuell skötsel av hus och plantering. Området framför luftvärmepumpen (eller vad det nu är) skulle jag ha behållit gruset på men förklätt till en uteplats och ramat in med en spalje för klätterväxter mot plantering och gata. Man kan ställa någon enkel cafémöbel där för att ta tona ner maskinklumpen.

Absolut inte gräsmatta. Sånna där små gräsmattor gör ingen glad och kräver bara en massa pyssel för att se trevlig ut.

• Gilla
Pörtet och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag tycker det skulle passa med fint med en halvhög avenbokshäck och tre prydnadskörbär, Prunus accolade, en framför varje stort fönster.
Huset har en lite stramt minimalistiskt utseende med nästan japansk känsla så prydnadskörsbärets vispiga trädkronan, som släpper igenom ljus, skulle mjuka upp det och vara ett fint blickfång och färgklick på vår och höst.
Avenbokshäcken skulle ge en mjuk murliknande tydlig avgränsningsom ändå inte blir helt färglös på vintern med roströda blad som slår an med plankets färg.
Kantsten längst häcken ut mot gatan så slipper man få in vintergrus i planteringen. Prydnadskörsbärsträd med rosa blommor står längs en väg, ovanför en låg häck. Klarblå himmel i bakgrunden.
Skapa konto
Grön avenbokshäck längs en asfalterad väg, omgiven av träd och grönska under en klar himmel.
Skapa konto

• Gilla
Pörtet och 6 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag tycker det skulle passa med fint med en halvhög avenbokshäck och tre prydnadskörbär, Prunus accolade, en framför varje stort fönster.
Huset har en lite stramt minimalistiskt utseende med nästan japansk känsla så prydnadskörsbärets vispiga trädkronan, som släpper igenom ljus, skulle mjuka upp det och vara ett fint blickfång och färgklick på vår och höst.
Avenbokshäcken skulle ge en mjuk murliknande tydlig avgränsningsom ändå inte blir helt färglös på vintern med roströda blad som slår an med plankets färg.
Kantsten längst häcken ut mot gatan så slipper man få in vintergrus i planteringen.[bild][bild]
Tack för tips! Det lutar åt att börja avgränsa med häck. Vintergrön liguster känns som ett bra alternativ tror jag!

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Vi planterade en färdighäck vintergrön liguster i zon 3 och den tappar sina blad inför vintern, fick svamp när det var fuktigare än vanligt väder samt får blåsvarta bär som koltrastarna gillar att äta och sen prickskjuter dom huset och altanen med lila skitar.
Men annars är det en dekorativ, ganska tät buske som tål hundkiss och skugga.

• Gilla
Kabonas
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Vi planterade en färdighäck vintergrön liguster i zon 3 och den tappar sina blad inför vintern, fick svamp när det var fuktigare än vanligt väder samt får blåsvarta bär som koltrastarna gillar att äta och sen prickskjuter dom huset och altanen med lila skitar.
Men annars är det en dekorativ, ganska tät buske som tål hundkiss och skugga.
Där ser man! Men hur är avenbok på vinterhalvåret? Tappar den inte alla blad?

Gammelnörden
Bladen vissnar men en del tycks hänga kvar om det inte blåser för mkt. Iallafall på det häckar som finns här i området. Det kanske beror lite på zon och hur vindpinat läge den har?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.