Jag har avenbok och grannen har bok.
Avenbokens löv är blekare än bokens, men när plantorna är större sitter de mestadels kvar.
Men visst försvinner det en del när det stormar.

Avenboken tål mer torka än boken.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Lägg lite jord och så några perenna ängsfrön så har du underhållsfritt och blommande. Det tar några år för att ängen ska bli fin och du måste slå den en gång om året, men det är inte så mycket jobb om man jämför med en steril gräsmatta ☘️

• Gilla
Pörtet och 2 till
  • Laddar…
Åbrodd är en snabbväxande och väldoftande växt om du vill ha en låg häck. Den är lätt att ta sticklingar av också, jag köpte fyra plantor och delade dem bara och satte ut. De blir inte så höga, 60-70 cm tror jag. Doftar underbart!

• Gilla
Kabonas
  • Laddar…
Ett alternativ är att lägga en rad kantsten längs tomtgräns (fortfarande överkörningsbar), kanske komplettera med lite annan färg på grus, ett par blomlådor för att markera "privat område" för att ha tillgång till parkeringsmöjlighet om ni själva vill använda den delen av tomten till det

Kabonas Kabonas skrev:
Hej!
Har köpt ett hus vi renoverat invändigt, och är nu dags att göra fint utvändigt. Vår framsida är just nu bara makadam. Ser öken ut. Vill snygga till framsidan, dels så man förstår var husgränsen går så att bilar inte ställer sig där, vilket sker ofta nu, och för att få det lite trevligare. Vad hade ni gjort? Staket? Buskar? Träd? Har verkligen ingen inspiration utvändigt på detta huset. ☹️.

Entrén är på baksidan i trädgården.
Jag skulle börja med att skaffa bergvärme för att få bort aset som tar all uppmärksamhet

• Gilla
Kabonas
  • Laddar…
henrik erikson henrik erikson skrev:
Jag skulle börja med att skaffa bergvärme för att få bort aset som tar all uppmärksamhet
Haha, jo det önskar jag med. Helt nylagt vattendriven golvvärme i huset. Ska dock flytta pumpen till Sidan sv huset där den ej kommer synas!

• Gilla
henrik erikson
  • Laddar…
Kabonas Kabonas skrev:
Haha, jo det önskar jag med. Helt nylagt vattendriven golvvärme i huset. Ska dock flytta pumpen till Sidan sv huset där den ej kommer synas!
Förlåt skoja bara men bra idé att flytta till sidan av huset!

• Gilla
Kabonas
  • Laddar…
Enklare att bygga in pumpen än att flytta den och tänker man ändå inte vara på framsidan spelar det ju mindre roll att den står där. Bara skönt att ljudet är så lång ifrån där man vistas som möjligt.

Kabonas Kabonas skrev:
Haha, jo det önskar jag med. Helt nylagt vattendriven golvvärme i huset. Ska dock flytta pumpen
Vad vinner man på det?
Kabonas Kabonas skrev:
till Sidan sv huset där den ej kommer synas!
Om du inte kör med konstgräs och stenmur utan växter som buskar och häck lär man knappast se den där den är. Buskar växer fort. Detta är ju husets baksida. Dessutom hör man den minst då.

Det är väl precis där den skall vara?

O O skrev:
Vad vinner man på det?

Om du inte kör med konstgräs och stenmur utan växter som buskar och häck lär man knappast se den där den är. Buskar växer fort. Detta är ju husets baksida. Dessutom hör man den minst då.

Det är väl precis där den skall vara?
Detta är framsidan av huset, alltså detta det första man ser när man kommer in på den lilla gatan/grusvägen vi bor på.

13th Marine 13th Marine skrev:
Avenbokens löv är blekare än bokens, men när plantorna är större sitter de mestadels kvar.
Lite lagom med stora bruna vissna blad som sitter kvar hela vintern. Lagom glest så man ser igenom häcken.
Men visst försvinner det en del när det stormar.
Om det blåser hamnar bladen någon annanstans hos grannen? Annars är det en sak att hantera.
Jämfört med liguster som redan föreslagits ser jag inga fördelar.

Jag skulle nog slå ett slag för lagerhägg om det funkar i växtzonen, den är städsegrön.

Förra grannen tyckte för övrigt att jag skulle komma över och kratta upp mina avenbokslöv 🙄

• Gilla
Kabonas
  • Laddar…
Kabonas Kabonas skrev:
Detta är framsidan av huset, alltså detta det första man ser när man kommer in på den lilla gatan/grusvägen vi bor på.
Jo men ingången är på andra siden. Det är väl det som räknas som framsida. Så tänkte jag.

Oavsett det verkar ni ju vilja ha växter och buskar och dessutom en häck. Då syns inte VPn, och kanske inte heller så mycket av huset om häcken är lite högre 160cm typ.

Eller så sätter ni en spalje och planterar någon fin klätterväxt som skymmer VPn. Finns ju enorma mängder att välja på.

Jag skulle nog slå ett slag för lagerhägg om det funkar i växtzonen, den är städsegrön.
Ja lagerhägg är verkligen städsegrön, släpper inte lika mycket blad och har stora fina svarta bär koltrastarna gillar. Fast den mera buskig än häckig om man säger så.
Förra grannen tyckte för övrigt att jag skulle komma över och kratta upp mina avenbokslöv 🙄
👍😁

O O skrev:
Ja lagerhägg är verkligen städsegrön, släpper inte lika mycket blad och har stora fina svarta bär koltrastarna gillar. Fast den mera buskig än häckig om man säger så.

👍😁
Jag har 20+20m lagerhäggshäck så nog tycker jag det funkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.