158 719 läst ·
500 svar
159k läst
500 svar
Tips för Viadrusägarna
Tror det var några hundra ? Ialla fall under tusingen. Synd ja han å slänga min gamla som ja skar sönderkricken_ skrev:
Är dom inte dyrare så spelar det ingen roll om det blir lite fel då jag kapar upp lite extra hål.
Jag blir ju inte utan det är ju bara att svetsa ihop det som blir fel utan jag tänkte mest för att få det snyggt sen när man vet hur det fungerar bäst.
Jag blir ju inte utan det är ju bara att svetsa ihop det som blir fel utan jag tänkte mest för att få det snyggt sen när man vet hur det fungerar bäst.
Nu har jag vägt veden då jag eldade.
Lite extra info först
Tankarna stod på 30° uppe och nere då jag började shunten fullt öppen.
Tankarna stod på drygt 80° uppe och precis 80°nere då eldningen var klar.
Undertiden jag eldade så duschade både jag och min sambo.
Total tid för eldningen var 5 timmar
Temperaturen ute var ca -0.5.
Jag förbrukade 29780g ved totalt under eldningen.
Här kommer lite uträkningar.
Om man räknar 29780g ved * 4.3kWh/kg ved = 128,054kWh i inmatad effekt.
För att värma 1500l/50° så krävs det 87kWh
128,054 * 85% verkgrad = 108,8459kWh.
108.8459 producerat - 87kWh lagrat = 21,8459kWh
Läste i en tråd på pellets.info att en dusch på 15min "kostar" 4.7kWh
Så 4.7kWh vi snabb duschade båda två så jag räknar bara en 15min dusch
Pannan innehåller 50l vatten * 60° temphöjning =3,483kWh
Rören till laddomaten innehåller ca 6.53liter *60°= 0,454kWh
21,8459kwh förluster -4,7kWh dusch - 3,483kWh pannan - 0,454kWh rören= 13,2089kWh till att värma huset.
Är det runt nollan eller någon minus brukar tankarna räcka ca 30timmar.
Så 87kWh lagrat i tankarna / 30timmar = 2.9kWh per timme för att värma huset 2,9kWh*5 timmar (tiden för eldningen)= 14.5kWh
Så tydligen är verkningsgraden tom högre än 85%
Eller har jag räknat helt tokigt?
Edit: Vi har haft förhöjd temperatur inne i helgen så tankarna räcker bara 24timmar.
87kWh / 24Timmar = 3.625kWh * 5timmar =18.125kWh men jag laddade ju tankarna till mer än 80° så effektiviteten på pannan borde bli den samma.
Lite extra info först
Tankarna stod på 30° uppe och nere då jag började shunten fullt öppen.
Tankarna stod på drygt 80° uppe och precis 80°nere då eldningen var klar.
Undertiden jag eldade så duschade både jag och min sambo.
Total tid för eldningen var 5 timmar
Temperaturen ute var ca -0.5.
Jag förbrukade 29780g ved totalt under eldningen.
Här kommer lite uträkningar.
Om man räknar 29780g ved * 4.3kWh/kg ved = 128,054kWh i inmatad effekt.
För att värma 1500l/50° så krävs det 87kWh
128,054 * 85% verkgrad = 108,8459kWh.
108.8459 producerat - 87kWh lagrat = 21,8459kWh
Läste i en tråd på pellets.info att en dusch på 15min "kostar" 4.7kWh
Så 4.7kWh vi snabb duschade båda två så jag räknar bara en 15min dusch
Pannan innehåller 50l vatten * 60° temphöjning =3,483kWh
Rören till laddomaten innehåller ca 6.53liter *60°= 0,454kWh
21,8459kwh förluster -4,7kWh dusch - 3,483kWh pannan - 0,454kWh rören= 13,2089kWh till att värma huset.
Är det runt nollan eller någon minus brukar tankarna räcka ca 30timmar.
Så 87kWh lagrat i tankarna / 30timmar = 2.9kWh per timme för att värma huset 2,9kWh*5 timmar (tiden för eldningen)= 14.5kWh
Så tydligen är verkningsgraden tom högre än 85%
Eller har jag räknat helt tokigt?
Edit: Vi har haft förhöjd temperatur inne i helgen så tankarna räcker bara 24timmar.
87kWh / 24Timmar = 3.625kWh * 5timmar =18.125kWh men jag laddade ju tankarna till mer än 80° så effektiviteten på pannan borde bli den samma.
Redigerat:
Oj vad du projekterar kricken! Vad har hänt med rökgastempen när du har isolerat såpass mycket? Jag ska testa att isolera väggarna nån dag. Hade tänkt tillverka två avlånga "trianglar" i plåt till botten så man får bättre förbränning av sista kolet som alltid annars blir kvar. Gissar att man kan bränna slut på lite mer oförbränd aska som annars hamnar i asklådan.
Bifogar bilder på insidan av luckan och bilder på nuvarande konfiguration. Jag ligger på 280-300gr. Använder Tigex 25 motdragslucka ställd på 25Pa. Den öppnar endast då det börjar vara runt -5gr ute.
Bifogar bilder på insidan av luckan och bilder på nuvarande konfiguration. Jag ligger på 280-300gr. Använder Tigex 25 motdragslucka ställd på 25Pa. Den öppnar endast då det börjar vara runt -5gr ute.
Jag ligger på ca 200-240° i rgt.
Jag har ställt dragbegränsaren på 16-17PA det var de lägsta som gick utan inrykning.
Nu så kan jag köra på nästan enbart sekundärluften primären är väldigt lite öppen endast ca 2-3mm
Stäger jag primären helt så forsätter det att brinna men jag får inte lika fin förbränning.
Så den måste vara lite öppen för att hålla fart i glöden.
Men det räcker med att jag öppnar primären ca 4-6mm extra så sticker rgt upp 50° till.
Men jag måste modifiera röret ännu engång sen jag klädde pannan så att det blir bättre spridning på sekundären för nu så blir det inte lika bra förbränning vid dom yttersta tuberna.
Jag har ställt dragbegränsaren på 16-17PA det var de lägsta som gick utan inrykning.
Nu så kan jag köra på nästan enbart sekundärluften primären är väldigt lite öppen endast ca 2-3mm
Stäger jag primären helt så forsätter det att brinna men jag får inte lika fin förbränning.
Så den måste vara lite öppen för att hålla fart i glöden.
Men det räcker med att jag öppnar primären ca 4-6mm extra så sticker rgt upp 50° till.
Men jag måste modifiera röret ännu engång sen jag klädde pannan så att det blir bättre spridning på sekundären för nu så blir det inte lika bra förbränning vid dom yttersta tuberna.
Ja du verkar ha kanon fin förbränning AnteB.
Jag har även funderat lite på knektens tips och jag får prova att göra större turbulatorer.
Tyvärr så jobbar sambon idag så det blir inga byggnationer idag.
Men jag jobbar förmiddag denna veckan så kanske man hinner labborera lite på kvällar och nätter.
Jag har även funderat lite på knektens tips och jag får prova att göra större turbulatorer.
Tyvärr så jobbar sambon idag så det blir inga byggnationer idag.
Men jag jobbar förmiddag denna veckan så kanske man hinner labborera lite på kvällar och nätter.
Nu höjde jag dragbegränsaren till 20Pa med resultat att rökgaserna vart på 270-280° alltså 30-40° högre så det är draget som gör skillnaden i rökgastemp.
Provade nu att isolera uppe vid tuberna med keramik tyvärr har jag inget extra luftinsläpp där än men det kommer.
Provade nu att isolera uppe vid tuberna med keramik tyvärr har jag inget extra luftinsläpp där än men det kommer.
kricken_:Jag ser inga fel med beräkningen annat än att vi med viadrus har gjort en superaffär.
Effektiviteten är ju dessutom beräknad över hela cykeln så eventuella uppstartsförluster är ju också inräknade i dessa procent.
Lite trist för de med dyr panna
Ett vedträ mer i veckan kostar ju inte så jättemycket i pengar så 30' tar några hundra år att tjäna in 
Lite trist för de med dyr panna
Ja det verkar vara en bra affär att köpa viadrus.
Mina modifieringar hittils har kostat 300kr så fortsätter det på dehär viset så är jag usch hemska tanke snart uppe i 16000kr för min panna
Isoleringen som jag gjorde framför tuberna har man ingen nytta av så länge att det inte finns nått luft insläpp där.
Det skall bli intressant att se när även luft insläppet dit är klart jag funderar på att bygga en grenrörs liknande sak dit så att det blir samma mängd luft till varje tub då borde ju förbränningen bli jämn och fin.
Mina modifieringar hittils har kostat 300kr så fortsätter det på dehär viset så är jag usch hemska tanke snart uppe i 16000kr för min panna
Isoleringen som jag gjorde framför tuberna har man ingen nytta av så länge att det inte finns nått luft insläpp där.
Det skall bli intressant att se när även luft insläppet dit är klart jag funderar på att bygga en grenrörs liknande sak dit så att det blir samma mängd luft till varje tub då borde ju förbränningen bli jämn och fin.
Fick en idé igår! Började fundera efter jag fick se Rubens skiss.
I den skiss jag har gjort så bygger man en tunnel från sekundärluften inåt i pannan med öppen undersida och kortsidor. Ungefär som den plåten jag har byggt fast med en liten överbyggnad över öppningen i plåten. Då låter man sekundärluften kasta rökgaserna in i pannan för att sedan gå ut. Man får även möjlighet att tillsätta luft en tredje gång på så vis (borra hål på ömse sidor om sekundärluftintag).
I den skiss jag har gjort så bygger man en tunnel från sekundärluften inåt i pannan med öppen undersida och kortsidor. Ungefär som den plåten jag har byggt fast med en liten överbyggnad över öppningen i plåten. Då låter man sekundärluften kasta rökgaserna in i pannan för att sedan gå ut. Man får även möjlighet att tillsätta luft en tredje gång på så vis (borra hål på ömse sidor om sekundärluftintag).