158 719 läst ·
500 svar
159k läst
500 svar
Tips för Viadrusägarna
Eldade spillvirke själv. c:a en tredjedel i energi mot hyffsad vanlig ved. Hade det inte vart för att man måste åka 3½ mil för att kasta virke så hade jag gjort det istället, lönlöst att elda med när det var ~5 grader ute. Kan bara tänka mig hur det skulle vara nu :eek:
Har liknande hus som du men utanför mina 60mm stående spåntat virke (som förresten är drevat) så har jag dubbla tretex. Tycker det fungerar rätt bra faktist.
Har liknande hus som du men utanför mina 60mm stående spåntat virke (som förresten är drevat) så har jag dubbla tretex. Tycker det fungerar rätt bra faktist.
Det beror såklart på VILKET spill du eldar. Men snustorrt virke som suttit i ett 40 år gammalt hus innehåller inte mycket energi det vet jag av erfarenhet då jag eldat upp stora delar av mitt gamla badrum.
Fräscha reglar är ju såklart bättre men de bör man nog använda till annat även om de är väldigt lätta att stapla
Fräscha reglar är ju såklart bättre men de bör man nog använda till annat även om de är väldigt lätta att stapla
Dragbegränsaren monteras mellan panna och skorsten för att hålla jämt drag.vedklyven skrev:
Du måste kunna reglera draget för att ställa in pannan bra.
Sen så tror jag att du skall skaffa "riktig" ved så ökar nog din verkningsgrad markant.
Du kan ju fortfarande blanda in spill veden när du eldar den vanliga veden det märks mindre på effektiviteten då än när du enbart eldar spill.
Det måste vara väldigt lågt energi värde i spille veden iom du förbrukar så mycket ved utan att nästan lyckas lagra något i tankarna.
Mvh Kricken
lade in väldigt lite ved idag mindre än halvpanna-tittade in efter en stund (genom sekundär) lågorna tog knappt taket i pannan och framför sekundären blev det blåa flammor!! är detta riktigt med blåflamma eller har det något negativ effekt???? veden va lite fuktig som jag klöv-torrare på insidan,kanske blev de då detta fenomen?
Blå flammor är jätte bra.
Nu borde du se lite annan effekt på pannan.
Ju blåare du får förbränningen desto bättre dessa flammor brinner nästan sotfritt och gör så att du får högre verkningsgrad.
Nu borde du se lite annan effekt på pannan.
Ju blåare du får förbränningen desto bättre dessa flammor brinner nästan sotfritt och gör så att du får högre verkningsgrad.
Personligen tycker jag att pannan fungerar bäst om man lägger in till strax under kanten till vedinkastet med lite grövre ved sen brukar jag fylla upp till kanten med näver och mindre stickor och tunna vedträn.
När nävern och dessa stickor och små vedträn brunnit upp så brukar det vara bra fart på det översta lagret på den grövre veden.
Och sen så brukar det brinna fint resterande del av ilägget.
Men som du snart märker är det lite pillande innan man lyckas med en justering som fungerar över hela eldningen vill man ha optimal förbränning under hela eldnings förloppet så måste man justera ett par gånger på primären.
Ett tips till du skall ha väldigt lite primärluft när det brinner riktigt, ökar du den för mycket så vill pannan sota mycket mer och det blir lätt att hela ilägget vill ta eld samtidigt sk övertändning.
När nävern och dessa stickor och små vedträn brunnit upp så brukar det vara bra fart på det översta lagret på den grövre veden.
Och sen så brukar det brinna fint resterande del av ilägget.
Men som du snart märker är det lite pillande innan man lyckas med en justering som fungerar över hela eldningen vill man ha optimal förbränning under hela eldnings förloppet så måste man justera ett par gånger på primären.
Ett tips till du skall ha väldigt lite primärluft när det brinner riktigt, ökar du den för mycket så vill pannan sota mycket mer och det blir lätt att hela ilägget vill ta eld samtidigt sk övertändning.
@Vedklyven har du blivit sams med pannan än?
Själv så väntar jag fortfarande på delar för att kunna bygga vidare.
Men bara dessa delar kommer så kommer det en rapport om resultatet av byggnationerna.
Snart har jag eldat upp veden som jag kapade exakt 61cm bara den tar slut skall jag även isolera bättre i eldstaden som det är nu så får inte veden plats om jag isolerar mera.
Själv så väntar jag fortfarande på delar för att kunna bygga vidare.
Men bara dessa delar kommer så kommer det en rapport om resultatet av byggnationerna.
Snart har jag eldat upp veden som jag kapade exakt 61cm bara den tar slut skall jag även isolera bättre i eldstaden som det är nu så får inte veden plats om jag isolerar mera.
hahaha nä inte än...har precis klätt in hela nedre delen med 3,5 cm tjock täljsten och som de ser ut så e de jävligt dåligt flås i pannan!! övertändning??? glöm de!! helt omöjligt som de ser ut nu.....tappat 6 grader i vatten temp.låg på 78 innan nu 72....brinner väldigt lugnt då med alla reglage på fullt flöde. primär ca 8cm öppen sekundär fullt... ändå jag tände "fel". kan vara så att jag får sekundär luft genom primären pga konvektionen mellan täljsten ock pannkropp. för de brinner bara i mitten av pannan! suck... men de e för tidigt att säga så mycket om det.....
Har du täckt botten på pannan när du får så dåligt flås?
Om jag har primären öppen 8cm så tar hela ilägget eld på nolltid.
Efter mina ombyggnationer så har jag primären öppen ca 2-4mm.
Men det är även beroende på hur bra drag man har i skorstenen.
Om jag har primären öppen 8cm så tar hela ilägget eld på nolltid.
Efter mina ombyggnationer så har jag primären öppen ca 2-4mm.
Men det är även beroende på hur bra drag man har i skorstenen.
japp hela botten e täckt ca 7 cm..........förresten när jag tänker på de...kan de va därför jag har dåligt flås kanske...hahahaha
nänä bara sidorna och bakstycket har jag täckt!! men den accar dåligt
har stängt av 750 liters tanken nu
Redigerat:
Jag vet inte kanske lagrar täljstenen värme ist för att reflektera den finns säkert någon som kan svara på det.
För när jag isolerade så vart det en väldig skillnad på uppstarts tiden (tills laddomaten startade).
För när jag isolerade så vart det en väldig skillnad på uppstarts tiden (tills laddomaten startade).