Jag ska göra ett nytt köksbord, det ska vara möjligt med iläggsskivor, en på 500 mm och en på 400 mm för att kunna få totalt 900 mm i längsta läget. Jag vill göra bordet i limfog 27 mm tjock 1000 mm bred.

Måttet på bordet blir 1800x1000 mm plus 950 mm.

Jag har köpt bordreglar på Theofils, G95 som tillåter att dras isär 950 mm.
24621.jpg
Det kommer även sitta 4 trådben på bordet. Dessa ben kommer ju att flyttas ut när bordet förlängs så det kommer vara påfrestning på både skruven för reglarna och benen, att enbart fästa med träskruv känns inte som en stabil lösning över tid, helst skulle jag vilja ha stål med maskingänga, behöver råd och tips, det jag funderar på just nu är:

Limma en plywood under, som får islagsmuttrar monterat, denna skiva kan göras mindre än yttermåtten på bordet så att den syns minimalt.

Borra rakt igenom och lägga muttrar och plugga från ovansidan.

Göra egen limfog av plank och limma två lager med islagsmuttrar eller stålplattor mellan lagren.

Fräsa nyckelhål på undersidan och skjuta in en mutter.

Finns även gängade "muttrar" som skruvas i förborrade hål för infästning av maskinskruv.
Har dock inte lyckats googla fram..

Men jag skulle fräsa in en plyfa med islagsmuttrar som limmas och skruvas i limträt.
Alltså en plyfa i storlek som den platta för infästning som benen har. Snyggt och syns inte.

Ola C Ola C skrev:
Rampamuffar hade jag kört på, mer specifikt theofils stålvarianter som är väldigt kraftiga. Kostar en del men betydligt biffigare än andra jag testat.

[länk]
Se där.. exakt sådana jag inte lyckades googla fram..

Limma ingen plywood på undersidan, limfogen kommer garanterat att kröka sig.
Varför inte träskruv?
Använd många skruvar för att sprida ut "angreppsytan"
Ta bra skruv med ordentliga gängor, tex SPAX.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.