Tack och bock Steamboy, det var det jag trodde och trott jämt. Skönt att få klarhet i det också.

Vad märkligt.. Vem på elsäkerhetsverket säger detta?

Tack och bock! Då vet man.

//Patrik

Fråga dem igen - chansen finns att någon annan på elsäk svarar annorlunda. :)

Mikael_L
Jag har också hela tiden varit på Steamboy's linje samt med hans svar ifrån elsäk.

Att bygga ihop en enstaka (eller några) central inte blir en produkt man placerar på marknaden.

Den elcentral som elektrikern byggt ihop kan jag inte gå in och köpa på Jula, inte beställa från något ställe osv...
Dvs ej satt som produkt på marknaden.

edit:
+ att jag misstänker att de som CE-märker sina platsbyggda centraler inte på långa vägar möter de formkrav som ställs på en CE-märkning.
Och att alla de direktiv med harmoniserade standarder som en säkringscentral bör vara testad mot inte heller uppfylls.
Så egentligen tror jag att de elektriker som klämmer på ett CE-märke ligger rätt risigt till, rent juridiskt till.

Ja det är alltså vad jag tror. :)

Redigerat:
Jag är den första att applådera om vi slipper CE-märka platsbyggda centraler!

Men... Jag tvivlar på att EIO skulle släppa en skrift som är helt felaktig. Det står dessutom i den att den är framtagen i samarbete med bland annat just Elsäkerhetsverket.

Dessutom har experterna på Voltimum sagt att Platsbyggda kopplingsutrustningar ska CE-märkas punkt (på en direkt fråga från Rrrrr).
Så det verkar inte finnas något absolut korrekt svar här.

Vilken myndighet är det som i EU/Sverige styr över CE märkningen?

Så här står det på EIO:s hemsida, då det är väldigt dåligt med "öppna" skrifter över detaljer i en installation och ce-märkning samt att jag tycker texten här är ganska tydlig så anser jag att dett kan appliceras även på en central under förutsättning att alla detaljer som används i monteringen är ce-märkta och att man följer fabrikantens anvisningar, jag menar, vad är skillnaden av lösa ce-märkta delar till en maskin och lösa ce-märkta delar till en central?

Maskindirektivet
Maskiner och maskindelar som kommer till ett bygge är vanligtvis
CE-märkta av tillverkaren redan vid ankomsten och någon ytterligare CE-märkning skall normalt inte ske. Maskindirektivet är dock, enligt Arbetarskyddsstyrelsen, tillämpligt även på sammansatta maskiner, dvs grupper av maskiner som för ett gemensamt syfte arrangeras och styrs så att de fungerar som en enhet. Någon måste då ta ansvar för helheten och svara för CE-märkningen. Det skall då observeras att enbart det förhållandet att en installation binds samman av kanaler och/eller elektriska ledningar inte medför att det blir en sammansatt maskin.

Har du läst den där broschyren om CE-märkning som jag länkade till i tråden om detta på fluxio?

Jo...men jag anser att det finns väldigt mycket öppet för tolkning ändå. Antingen ska man ce-märka allt som installeras/byggs eller inget om delarna är ce-märkta. beroro ju på var man läser och tydligen vem man frågar också för den delen.

Jo, glömde en sak, det är ju även så att EIO och SEG inte har befogenheter att sätta upp lagstyrda standarder, dom har "träffat en överenskommelse".
Om man ska få riktig klarhet i det hela så måste man söka svar hos den myndighet som satt standarden/gränserna och/eller tolka det som av dem redan är skrivet (tex det jag la in ovan). Elförlaget liksom EIO är ju intresserade i det här fallet dels sälja utbildningar/kurser samt "styra" över markanden på så sätt att de EIO anslutna företagen (som då borde följa deras anvisningar) ska framställas som ett strå vassare än andra....eller hur det nu är tänkt.
Men det är hur jag ser på det hela det.

Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Jo, glömde en sak, det är ju även så att EIO och SEG inte har befogenheter att sätta upp lagstyrda standarder, dom har "träffat en överenskommelse".
Om man ska få riktig klarhet i det hela så måste man söka svar hos den myndighet som satt standarden/gränserna och/eller tolka det som av dem redan är skrivet (tex det jag la in ovan). Elförlaget liksom EIO är ju intresserade i det här fallet dels sälja utbildningar/kurser samt "styra" över markanden på så sätt att de EIO anslutna företagen (som då borde följa deras anvisningar) ska framställas som ett strå vassare än andra....eller hur det nu är tänkt.
Men det är hur jag ser på det hela det.
Precis !! d^_^b

Och EIO är ju redan kända för att lansera "regler" som inte har lagstöd. :rolleyes:

Glufsglufs skrev:
Maskindirektivet
Maskindirektivet är dock, enligt Arbetarskyddsstyrelsen, tillämpligt även på sammansatta maskiner, dvs grupper av maskiner som för ett gemensamt syfte arrangeras och styrs så att de fungerar som en enhet. Någon måste då ta ansvar för helheten och svara för CE-märkningen.
Arbetsgivaren ansvarar för en säker arbetsmiljö.
Maskindirektivet säger väl i princip att man inte ska kuna göra sig illa på maskinen av misstag eller oaktsamhet.

Därför måste maskindirektivet uppfyllas på alla arbetsplatser.

Men sen, om man ska sätta på ett CE-märke på anläggningen är väl ganska tveksamt, men en viss dokumentation ska man väl ta fram för att hålla ryggen fri.

Jo, men sen beror ju allt då på vad fabrikanten till delarna föreskrivit, om den som monterat följt dessa anvisningar och om alla delar redan från början är ce-märkta. Gällande ansvar så har ju elektriker en egenkontroll som ska utföras så...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.