Jag ger upp. De flesta har nog förstått vad som gäller vid det här laget!
http://xkcd.com/386/
http://xkcd.com/386/
Vad är produkten då?
Och var går avgränsningen?
Är det en automatsäkring, är det en elcentral?
Är det en automatsäkring i en elcentral?
Är det de ledningar som är anslutna till nämnda säkring?
Är det de apparater som är anslutna till ledningarna?
Är det det apparatdosor som nämnda apparater sitter iskruvade i?
Är det de spikar eller skruvar som man satt fast dosan med?
Är det huset som dosan är fastspikat i?
Ty allt detta påverkar nämligen produktens egenskaper map EMC och elsäkerhet?
elmont, CE-märker du hela huset?
Och var går avgränsningen?
Är det en automatsäkring, är det en elcentral?
Är det en automatsäkring i en elcentral?
Är det de ledningar som är anslutna till nämnda säkring?
Är det de apparater som är anslutna till ledningarna?
Är det det apparatdosor som nämnda apparater sitter iskruvade i?
Är det de spikar eller skruvar som man satt fast dosan med?
Är det huset som dosan är fastspikat i?
Ty allt detta påverkar nämligen produktens egenskaper map EMC och elsäkerhet?
elmont, CE-märker du hela huset?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
inte jag eller någon jag känner till CE märker sina elinstallationer.
I vår tvist hävdades att centralen var en produkt sammansatt av enskilda komponenter så avgränsningen i det fallet var mycket enkel och klar, kravet var på centralen. Produkten som vi tillverkade var centralen.
Och så här står det i elsäkerhetsverkets pdf.
En tillverkare definieras som ”varje fysisk eller juridisk person som tillverkar en produkt eller som låter konstruera eller tillverka en produkt och saluför den produkten
Jag tror inte att jag har läst fel i broschyren från elsäkerhetsverket.
I vår tvist hävdades att centralen var en produkt sammansatt av enskilda komponenter så avgränsningen i det fallet var mycket enkel och klar, kravet var på centralen. Produkten som vi tillverkade var centralen.
Och så här står det i elsäkerhetsverkets pdf.
En tillverkare definieras som ”varje fysisk eller juridisk person som tillverkar en produkt eller som låter konstruera eller tillverka en produkt och saluför den produkten
Jag tror inte att jag har läst fel i broschyren från elsäkerhetsverket.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 160 inlägg
Rrrrr ställde frågan på Voltimum för ett tag sedan. Svaret är kanske inte kristallklart, men visst låter det som att platsbyggda centraler skall CE-märkas, även när det består av normkomponenter av samma fabrikat:
Platsbyggda kopplingsutrustningar ska CE-märkas. EIO har tagit fram två handledningar för CE-märkning av koppling.
Principen är att bygga med CE-märkta komponenter och följa tillverkarens anvisningar, vilket du ändå alltid ska göra. Köper man en monterad central från en tillverkare brukar de CE-märka den.
Överkurs, ja men det är egentligen inte något som tar extra tid.
Gäller detta bara om man blandar från olika fabrikat, eller ska man CE-märka även om man sätter upp en hagerkapsling med bara hager-delar?Principen är att bygga med CE-märkta komponenter och följa tillverkarens anvisningar, vilket du ändå alltid ska göra. Köper man en monterad central från en tillverkare brukar de CE-märka den.
Överkurs, ja men det är egentligen inte något som tar extra tid.
Alla platsbyggda centraler ska i princip CE-märkas. beställer du den förmonterad från t ex Hager så CE-märker dom den.
Som jag har uppfattat det gäller det över huvud taget, men har man komponenter från samma fabrikat sköter leverantören om det om man så önskar. Blandar man fabrikat faller naturligtvis deras intresse och man får sköta allt själv.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Men en sak som jag tycker är intressantare är hur Elsäkerhetsverket kunde få nys om att ni inte CE-märkte er central, elmont? 
//Patrik
//Patrik
Jag tycker fortfarande det låter som någon på Voltum borde läsa på lite bättre. CE-märkning är en ren produktmärkning. Det är inte en kvalitetsmärkning av utfärda tjänster eller en certifering av fasta installationer. För få ett ordentligt och slutgiltigt svar har jag nu ställd frågan till den enda myndighet som har något att säga till om. Vi får vänta och se vad elsäkerhetsverket säger.
Att EIO har tagit fram riktlnjer är en sak. Gissningsvis rikar de sig enbart till elfirmor som bygger färdigkopplade skåp på entreprenad och därmed levererar en produkt. Att installera produkter på plats är en tjänst och därmed något helt annat. Att någon sedan blandar ihop dessa två må vara hänt.
Att EIO har tagit fram riktlnjer är en sak. Gissningsvis rikar de sig enbart till elfirmor som bygger färdigkopplade skåp på entreprenad och därmed levererar en produkt. Att installera produkter på plats är en tjänst och därmed något helt annat. Att någon sedan blandar ihop dessa två må vara hänt.
Jag kanske jag har fel men jag trodde att en CE-märkning höll i sig så länge man monterar ihop CE-märkta produkter som är kompatibla med varandra och som av tillverkaren rekomenderas. Det finns ju massa grejer man kan läsa att det ska vara ditten och datten som ska användas till det ena och det andra och allt är ok så länge man använder sig av det tillverkaren skrivit att man ska använda (dvs deras produkter) och folk tänker då att "tillverkaren vill bara sälja sitt" och folket åker och handlar kompatibla saker på Biltema utan att reflektera över vad tillverkaren rekomenderar och "tar ansvar" för.
Nja, det är nog inte riktigt så enkelt heller.Glufsglufs skrev:Jag kanske jag har fel men jag trodde att en CE-märkning höll i sig så länge man monterar ihop CE-märkta produkter som är kompatibla med varandra och som av tillverkaren rekomenderas. Det finns ju massa grejer man kan läsa att det ska vara ditten och datten som ska användas till det ena och det andra och allt är ok så länge man använder sig av det tillverkaren skrivit att man ska använda (dvs deras produkter) och folk tänker då att "tillverkaren vill bara sälja sitt" och folket åker och handlar kompatibla saker på Biltema utan att reflektera över vad tillverkaren rekomenderar och "tar ansvar" för.
Där jag jobbat tidigare så byggde vi medicinska maskiner av olika slag, ibland var dessa mest ett hopkok av olika andra delprodukter som var för sig var CE-märkta. Men vår maskin var ju en ny produkt som vi satt på marknaden i något tusental eller flera tusentals exemplar och vi var alltså tvungen att testa den enligt LVD (lågvoltsdirektivet) maskindirektivet och mot EMC (som minst, ibland ännu fler test) och sen CE-märka produkten.
Jag har alltid trott att det är just detta att man sätter en produkt på marknaden som är det som är skiljelinjen. Dvs att man typ kan gå in i en affär och köpa eller beställa en produkt (som redan är färdig).
Som parantes kan jag också nämna att ibland tillverkade vi specialsystem, ett enda system, till en enda kund, efter kundens egna specar och behov. Och mig veterligen CE-märktes aldrig en sådan produkt.
Om jag kopplar ihop en CE-märkt bil med en CE-märkt släpvagn. Måste jag då även CE-märka ekipaget?
(Med reservation för att jag inte vet huruvida bilar och släpvagnar, är sådana produkter som må behöva CE-märkas eller inte.)
(Med reservation för att jag inte vet huruvida bilar och släpvagnar, är sådana produkter som må behöva CE-märkas eller inte.)
Som jag fattat det:305 skrev:
Ja om ditt företag "305 inc" kopplar ihop dessa två fordon och sen säljer dessa två som en egen och ny produkt till någon form av allmän försäljning på marknaden.
(Med reservation för att bilar inte behöver CE-märkas, inte iaf på samma sätt som elektriska prylar.)
Men jag är ändå rätt osäker.
Bil och släpvagn är ju rätt lätt att koppla loss igen, det är ju ingen varaktig sammansättning.
Om ditt företag "305 inc" istället säljer en DVD-spelare.
Du har fått tag på en schysst DVD som du låter fabriken "branda" i ditt namn, DVD-spelaren är redan testad och CE-märkt.
Du får en container med dessa spelare samt en jättekartong med anslutningssladdar från en annan tillverkare, dessa också redan CE-märkta.
Måste du nu testa om allt, (EMC-test och de andra testerna,) ifall du pluggar in kabeln i maskinen innan du stoppar den i kartongerna som ska ut till kunderna.
Men slipper testa om allt ifall du bara lägger ner kabeln bredvid istället?
Jag kan i alla fall inte tro att det var lagstiftarens tanke när reglerna skrevs.
Ja.. Om man installerar en elcentral så måste den CE-märkas.
Nej.. Det finns inte speciellt många elektriker som gör detta!
I denna tråd på fluxio.se så har jag citerat vad som står i broschyren "CE-MÄRKNING AV KOPPLINGSUTRUSTNING" (finns att köpa på elforlaget.se)
Nej.. Det finns inte speciellt många elektriker som gör detta!
I denna tråd på fluxio.se så har jag citerat vad som står i broschyren "CE-MÄRKNING AV KOPPLINGSUTRUSTNING" (finns att köpa på elforlaget.se)
Jag vidhåller fortfarande att så icke är fallet. Men eftersom ni är flera som envisas med att säga emot så bestämde jag och min elektriker oss för att skicka en fråga till elsäkerhetsverket.Rrrrr skrev:
Frågeställaren skrev:Jag har råkat ut för människor som envist hävdar att även platsbyggda elcentraler och apparatskåp omfattas av kravet på CE-märkning. Det vill säga att en el-montör/-firma utöver att följa elinstallationsföreskrifterna och tillverkarnas anvisningar även måste ta fram ett underlag för en CE-märkning på den specifika installationen. Stämmer detta?
Vilket är helt i linje med vad jag skrivit här förut. Elinstallation skall inte CE-märkas då de inte är produkter. Därmed kommer åtminstonde inte min elektriker att ändra något i sitt sätt att arbeta och min elcentral är tipp topp som den är idag, helt utan CE-märkning!Elsäkerhetsverket svarade och skrev: