kimmo>Hur har du tänkt dig fördelningen mellan JFB's? Det låter ju som att din elektriker inte lär vara till hjälp där men tror folk här kan ge vettiga råd.
/Kent
/Kent
Ett tips är att separera kyl/frys får resten av huset när du sätter JFB annars kan det bli ganska tråkigt att komma hem från en semester
.
Sätt kyl och frys på en egen JFB med separata säkringar (var billigare än personskyddsautomat med våra rabatter).Och sätt pannan om sådan finns på en 300mA JFB.
Sätt kyl och frys på en egen JFB med separata säkringar (var billigare än personskyddsautomat med våra rabatter).Och sätt pannan om sådan finns på en 300mA JFB.
Ja det har jag tänkt och göra.. dessa 2st LLVP på en och sedan kyl/frys o frysbox på den andra.. sen fördela lite resterandeHenke O skrev:
värmen bör du dela upp på olika jfb.
Varför det? Det räcker med att använda sökfunktionen här på forumet för att konstatera att det finns väldigt spridda uppfattningar om sektionering. Extremfallet åt ena hållet är de som tycker precis som hans elektriker, dvs att man har en JFB för allt och sen lägger man alla "problem" utanför. Extremfallet åt andra håller är de som förespråkar massiv sektionering med flera JFB eller PSA. Sen finns alla nivåer där i mellan och inge är väl strikt sett mer "rätt" än något annat.elmont skrev:
Jag har t.ex. en JFB för varje våning och en för altanen och alla utomhusuttag, Sen har jag separata PSA;er till kylskåp, frys, tvättmaskin, torktumlare och golvvärmen i badrummet. Friggeboden ha en egen UC med en egen JFB. Garaget har två JFB i sin UC. En för alla uttag och en för belysning. Skönt att inte stå i kollmörker när något verktyg får det hela att lösa ut. Med andra ord väldigt sektionerat. Även med olika varianter, 10mA, 30mA och 300mA här och där. Grannen har tvärrt om. En enda jordfelsbrytare till allt, tvåpoliga brytare på potentiella problem utomhus och besvärliga saker helt utan JFB. Vi är båda glada och problemfria. Elfirman jag anlitade tjänade lite mer pengar än de han anlitade så mina är nog gladast.
Redigerat:
Jag vet att div " löst folk" har en massa åsikter, men min åsikt som yrkesman är att man bör ha MINST 2 JFB i sitt hus för att slippa få helt svart vid ev jordfel. Man kan j fundera varför du har så många i din anläggning när du tycker att mitt förslag var i överkant.
Jag menade en 3dje JFB med 2 säk, en för kyl och en för frys. Anledningen till att separera dom helt är att du slipper oroa dig för kyl/frys om något annat skulle lysa ut JFB.kimmo_thn skrev:
Sen hade jag lagt en LLVP på varsin JFB blandat med resten av huset men det kanske var så du menade?
Mvh
Henke
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 160 inlägg
Hmm, jag tror det är osannolikt att kyl eller frys ensam löser en JFB. Har någon varit med om det?
Jag tror att dom lika gärna kan dela JFB, tillsammans med väl vald belysning etc (dock ej utomhusuttag) så att det märks om den mot förmodan skulle lösa.
Jag tror att dom lika gärna kan dela JFB, tillsammans med väl vald belysning etc (dock ej utomhusuttag) så att det märks om den mot förmodan skulle lösa.
Jag kommer helt glatt köra på med två st JFB.
En för "problemgrupper" = vägguttag och belysning utomhus.
Resten av elen på den andra JFB'n.
Garaget har också en egen JFB (och egen central), så ev jordfel i någon maskin där påverkar inte huset.
Den enda oron jag kan känna över denna sektionering är att vi ev kommer till ut djupfryst hus med sönderfrusen golvvärme och strömmande vatten vid vattenmätaren om JFB i huset har löst ut när vi var i Thailand mitt i vintern.
Men jag har en plan för det också.
Att inte sätta kyl/frys på egen JFB är väl ungefär som lotto, försäkringar eller att binda räntan.
Man betalar troligtvis i onödan, men ev "vinner" man.
I kylen och frysen brukar vi väl ha 2-3 ggr kostnaden för en JFB.
Och sen då - hur ofta löser egentligen en JFB ... - då man är borta hemifrån en längre tid?
En för "problemgrupper" = vägguttag och belysning utomhus.
Resten av elen på den andra JFB'n.
Garaget har också en egen JFB (och egen central), så ev jordfel i någon maskin där påverkar inte huset.
Den enda oron jag kan känna över denna sektionering är att vi ev kommer till ut djupfryst hus med sönderfrusen golvvärme och strömmande vatten vid vattenmätaren om JFB i huset har löst ut när vi var i Thailand mitt i vintern.
Men jag har en plan för det också.
Att inte sätta kyl/frys på egen JFB är väl ungefär som lotto, försäkringar eller att binda räntan.
Man betalar troligtvis i onödan, men ev "vinner" man.
I kylen och frysen brukar vi väl ha 2-3 ggr kostnaden för en JFB.
Och sen då - hur ofta löser egentligen en JFB ... - då man är borta hemifrån en längre tid?
Det var så jag menade inte varsin JFB utan varsin säkring! Och inte för att kyl/frys löser JFB utan för att dom ej skall ligga på en JFB som löser av ngn annan anledning, t.ex när man är bortrest.Bo.Siltberg skrev:
Hade en kaffekokare som läckte från vattenbehållaren på elanslutningarna inuti den så att jfb:n löste ut slumpvis. Dvs. När vi var bortresta. Då hade vi inte använt den på ca 7 dagar men det var vatten kvar i den ändå. Så det kan vara klokt att ha separata jfber där det är rimligt. Så det behöver inte vara elinstallationen som krånglar.
/p
/p
Vem lämnar en kaffekokare ansluten när man åker bort? Det är sådana saker som orsakar brand.
Sen rörande jfb så har jag en på hela huset och verkstaden, funkar men idealet hade varit att sektionerat upp det lite, får se när det blir av. Men det positiva med det är att anläggningen är i rätt gott skick då jfb'n inte löst oväntat en enda gång.
/Kent
Sen rörande jfb så har jag en på hela huset och verkstaden, funkar men idealet hade varit att sektionerat upp det lite, får se när det blir av. Men det positiva med det är att anläggningen är i rätt gott skick då jfb'n inte löst oväntat en enda gång.
/Kent
Det kanske händer första gången när man är bortrest, eller så är det ngn annan maskin som löser jfb. ganska dumt att inte lägga 4-500kr på en extra jfb då. kyl/frys lär innehålla mer pengar.elmont skrev: