27 317 läst ·
39 svar
27k läst
39 svar
Tips ang. IKEA-kök mottages gärna!
Nej då, de är inte för analfabeter. De skall bara passa till ALLA länder som IKEA säljer möbler i!Ti_Tan skrev:
Jag antar att det kallas korgventiler, men kör man utan dom, såTompa01 skrev:Är det de nya korgventilerna som ni menar så var min anmärkning att de lätt stängs oavsiktligt om man sätter ner en kastrull eller annat. En handlare se då att meningen var att de normalt sett inte skall vara på plats, utan bara när man vill ha vatten i diskbaljan, eller när man skalar och lätt vill göra rent och få upp de sista skalen.
Eller har Ikea en annan lösning med fast monterad ventil?
Tompa
blir det stopp direkt, och sen har man ett
elände att gräva upp snusket ur den ännu djupare
håligheten under korgen.
Det är nästan omöjligt med en plastvaskrensare.
I diskhon är det helt rätt med en stängningsbar ventil, men vasken är det väl
knappast någon som vill spola upp vatten i.
Jag tycker att en vanlig fast sil är överlägsen.
Men det bästa kanske vore om man hade en avfallskvarn därunder.
Monterade ett IKEA Ädel Björk för snart 5 år sedan i nuvarande lägenheten ( det är inte för att vi avser att bo kvar i lägenheten som vi följer detta forum...). I allafall är vi, fortfarande, väldigt nöjda.
Normalhändig som man är var det inga problem att bygga el montera upp köket.
Struntade i att montera IKEAS diskbänk och köpte en Frankebänk isället. Shit le mème chose! Samma eländiga korgar i bägge fallen.
VAD VAR FELET MED EN HEDERLIG SLASKTRATT!!!
Vår erfarenhet är dock:
Strunta i IKEAs integrerade kyl frys. Innermåtten blir fjantigt begränsade.
Det är snyggt med samma luckor även över kyl och frys, men oerhört opraktiskt.
Har fortfarande snart 5 år efter färdigställandet ett antal luckor på vinden som var fel-levererade vid beställning, och som IKEA mycket skyndsamt kompletterade med rätt luckor. Trots ett antal påringningar följande halvår kom aldrig ngn och hämtade de överblivna luckorna...
I övrigt inget att klaga på, allt fungerar som vid monteringen...
Normalhändig som man är var det inga problem att bygga el montera upp köket.
Struntade i att montera IKEAS diskbänk och köpte en Frankebänk isället. Shit le mème chose! Samma eländiga korgar i bägge fallen.
VAD VAR FELET MED EN HEDERLIG SLASKTRATT!!!
Vår erfarenhet är dock:
Strunta i IKEAs integrerade kyl frys. Innermåtten blir fjantigt begränsade.
Det är snyggt med samma luckor även över kyl och frys, men oerhört opraktiskt.
Har fortfarande snart 5 år efter färdigställandet ett antal luckor på vinden som var fel-levererade vid beställning, och som IKEA mycket skyndsamt kompletterade med rätt luckor. Trots ett antal påringningar följande halvår kom aldrig ngn och hämtade de överblivna luckorna...
I övrigt inget att klaga på, allt fungerar som vid monteringen...
Wintermute skrev:För mig tog det kring en vecka att få det allra mest nödvändiga på plats, som t.ex väggskåp, bänkskåp, bänkskiva, diskho etc. Det är alla små detaljer som tar tid...
Det som tog tid under själva monteringen var allt förarbete - ihopmontering samt inmätning av var skåpen skulle placeras.
När alla skåp var på plats tog det sedan nog en månad innan köket såg ut som ett kök, dvs kakel och alla luckor var på plats. Sedan tog det ytterligare några veckor för att få saker som handtag och belysning (infällda spottar i ett ganska komplicerat arrangemang) på plats. Har dock fortfarande några saker kvar...![]()
Stressa inte - låt saker ta sin tid...
// WM
Får man fråga hur ni gjorde med spottarna från början (dragning av el) till slut (monteringen)?
/Tibor
Vi beställde en diskbänk från Agelito och ett krav var att det fanns en vanlig bottensil. Den levererades med både korgventil och bottensil utan kostnad.akby skrev:Hoppas ni inte har köpt en IKEA diskbänk, jag gjorde det misstaget. Jag fattar inte vitsen med en ventil
som går att stänga i vasken. Det blir ju jämt stopp
och så får man gräva i snusket för att öppna den,
och drar man upp den lite för långt så blir det stopp under. Nä tacka vet jag en vanlig sil i vasken.
Jag ska riva ut skiten och sätta dit en annan.
Resten av köket är däremot helt OK
Klicka här för att svara