15 672 läst ·
44 svar
16k läst
44 svar
Timprisstyra äldre bergvärmepump
Jag har hållit på att labbar
Jag har kikat på lösningen att lägga till en rumsgivare så att jag kan kontrollera temperaturen men sen hur man implemeterar styrningen är ju lite knepigare.
I första versionen så kan man bara kanske få ett mail som det står att rumstemperaturen understiger ett börvärde och då får man manuellt gå in på webbsidan och slå på VP'n.
Min andra tanke är att jag försöker styra det "smart"... Om temperaturen understiger ett visst värde, t.ex. 18 grader, så får jag se vilka timmar under dagen som är lägst pris och tillåta att VP'n går, även om priset överstiger det inställlda max. priset. Det vore rätt enkelt men sen kommer ju då frågan, hur många timmar ska man tillåta, eller ska den då bara få brassa på tills temperaturen kommer över 18 grader igen...?
Har man, som jag, betonggolv och vattenburen golvvärme, kan det ta ett antal timmar innan temperaturen börjar stiga och då vill man ju inte ligga och brassa på om det kostar extremt mycket så det kan bli en hel del inställningar för att få det optimalt så därför tror jag mer på att hålla det lite "halv manuellt" från start och sen se om man kan göra det smartare...
Ja, det är inte lätt... Just nu har jag bara byggt in en manuell switch som kan styras via en webbsida så att man kan få VP'n att gå, oavsett pris.fam-lundborg skrev:
Hur har du tänkt kring logiken för dagar som idag
[bild]
Det är väl ok att blocka VP under 17 av 24h när det är +25 grader ute, men WAF blir väldigt låg om det inträffar vid - 25, och alla stjärnor verkar peka på att det kommer att bli mer regel än undantag i vinter.
Man kanske skall vända på kuttingen och flagga de X antal dyraste timmarna som otillåtna, idag hade de tex varit 17, 18 och 20 för de tre dyraste timmarna.
Jag har kikat på lösningen att lägga till en rumsgivare så att jag kan kontrollera temperaturen men sen hur man implemeterar styrningen är ju lite knepigare.
I första versionen så kan man bara kanske få ett mail som det står att rumstemperaturen understiger ett börvärde och då får man manuellt gå in på webbsidan och slå på VP'n.
Min andra tanke är att jag försöker styra det "smart"... Om temperaturen understiger ett visst värde, t.ex. 18 grader, så får jag se vilka timmar under dagen som är lägst pris och tillåta att VP'n går, även om priset överstiger det inställlda max. priset. Det vore rätt enkelt men sen kommer ju då frågan, hur många timmar ska man tillåta, eller ska den då bara få brassa på tills temperaturen kommer över 18 grader igen...?
Har man, som jag, betonggolv och vattenburen golvvärme, kan det ta ett antal timmar innan temperaturen börjar stiga och då vill man ju inte ligga och brassa på om det kostar extremt mycket så det kan bli en hel del inställningar för att få det optimalt så därför tror jag mer på att hålla det lite "halv manuellt" från start och sen se om man kan göra det smartare...
Intressanta funderingar.anders07 skrev:
Jag har hållit på att labbar
Ja, det är inte lätt... Just nu har jag bara byggt in en manuell switch som kan styras via en webbsida så att man kan få VP'n att gå, oavsett pris.
Även vi har gv i betongplatta, på undervåningen samt i träbjälklag på övervåningen. Jag är dock mer inne på att "nixa" utvalda timmar, det borde varahyffsat enkelt att plocka ut Nordpools fem dyraste timmar när spotpriserna kommer, tex lägga dem i en json-matris
Manuell override skall inte förringas men målet är att systemet skall fungera autonomt
fam-lundborg skrev:
Är det någon som har, eller har sett, någon lösning för att timprisstyra en äldre bvp?
Skulle gärna ha satt in en Husdata-lösning, men de har inget styrkort till vår gamla CTC Ecoheat 7.
Själva logiken kan jag bygga in i HomeAssistant, har gjort det för vvb och diskmaskin (där är ingen av dem fast kopplade till dosa/plint utan det gick att bara lägga till en smart plug) men den stora energitjuven är framför allt pannan, så där skulle jag vilja kunna kapa timpristopparna.
https://ngenic.se/tune/ detta funkar för migfam-lundborg skrev:
Är det någon som har, eller har sett, någon lösning för att timprisstyra en äldre bvp?
Skulle gärna ha satt in en Husdata-lösning, men de har inget styrkort till vår gamla CTC Ecoheat 7.
Själva logiken kan jag bygga in i HomeAssistant, har gjort det för vvb och diskmaskin (där är ingen av dem fast kopplade till dosa/plint utan det gick att bara lägga till en smart plug) men den stora energitjuven är framför allt pannan, så där skulle jag vilja kunna kapa timpristopparna.
fam-lundborg skrev:
Tyvärr är jag för mycket foliehatt för vare sig Ngenic eller Tibbler, gillar att hålla hårt i mitt data där det går.ElektrikerMartin skrev:
Kör en lösning baserat på Homeassistant och Nordpool-data för SE3. Gränsvärdet sätts till det som är högst av dygnets medelpris eller medianpris. Är timpriset över slår nattsänkningen till med -10 (eller var det 15) mot inställd innomhusgivare, är timpriset under, eller innertemperatur i det mest utsatta rummet 2 grader under måltemperatur, så slås nattsänkningen av.
Jag har bara kört systemet skarpt i en vecka, men den övergripande indikationenen är att det fungerar som tänkt (kapa effekttopp när det är som dyrast).
Kostnad? Strax under 300:- för en z-wave puck med potentialfritt relä
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 361 inlägg
Jag är rätt grön på programmering till HA, vill du dela med dig om hur du implementerat det?
Hur styr du nattsänkningen? Har pannan nåt gränssnitt som du kan kommunicera med utan fysiska knapptryckningar?fam-lundborg skrev:
Tyvärr är jag för mycket foliehatt för vare sig Ngenic eller Tibbler, gillar att hålla hårt i mitt data där det går.
Kör en lösning baserat på Homeassistant och Nordpool-data för SE3. Gränsvärdet sätts till det som är högst av dygnets medelpris eller medianpris. Är timpriset över slår nattsänkningen till med -10 (eller var det 15) mot inställd innomhusgivare, är timpriset under, eller innertemperatur i det mest utsatta rummet 2 grader under måltemperatur, så slås nattsänkningen av.
Jag har bara kört systemet skarpt i en vecka, men den övergripande indikationenen är att det fungerar som tänkt (kapa effekttopp när det är som dyrast).
Kostnad? Strax under 300:- för en z-wave puck med potentialfritt relä![]()
Det kanske är uppenbart från något av allt det du redan har skrivit, men jag är ny på det här och hajade inte i så fall
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 361 inlägg
Gissar på att värmepumpen konfigurerats för nattsänkning på en fysisk signalingång, som manövreras via z-wave-pucken =)mrsnhp skrev:
Ja, det är vanligt. Min CTC Ecoheat har två såna ingångar som man kan välja vad de ska styra. Funderar på att koppla en till nattsänkning (mjuk avstängning av värmen, där vp fortfarande kan gå lite för att hålla tankarna varma även om framledningen sänkts) och en till värmesystem helt av (hård avstämning av värmen, inklusive cirkulationspumpen för dagar när det blir riktigt dyrt). En raspberry och två reläer.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 361 inlägg
Min IVT från 2004 kan göra samma, men jag tänkte nog justera kurvan via den serviceportanslutna "husdatan".
Jag kan knacka lite basal C-kod, men blir fort bortkollrad i hur man styr det via HA.
Jag kan knacka lite basal C-kod, men blir fort bortkollrad i hur man styr det via HA.
Jag nämnde detta för maken och nu sitter han och läser manualen för vår antika Nibe13th Marine skrev:
osiris skrev:
Ja, det är vanligt. Min CTC Ecoheat har två såna ingångar som man kan välja vad de ska styra. Funderar på att koppla en till nattsänkning (mjuk avstängning av värmen, där vp fortfarande kan gå lite för att hålla tankarna varma även om framledningen sänkts) och en till värmesystem helt av (hård avstämning av värmen, inklusive cirkulationspumpen för dagar när det blir riktigt dyrt). En raspberry och två reläer.
Precis, min CTC har dock bara en terminalingång som slår till nattsänkningen då den kortsluts, därav behovet av potentialfritt relä. Mitt val föll på Nexas pga prismrsnhp skrev:
https://www.hornbach.se/shop/Inbyggnadsmottagare-NEXA-Z-wave/6093341/artikel-detaljer.html
men kunda lika gärna varit någon zigbee. Det finns mer att välja på om man är villig att gå till Ali eller Amazon, men det gör jag baa i absoluta nödfall.
Det svåra var att bestämma vilkoren med de kaotiska dygnspriser som har blivigt det nya normala. Vissa dagar är det bara en spik på någon eller ett par timmar, andra en längre högre platå mdn mdd riktigt låga priser cöre och efter, tredje liggdr på gamelnormala timpriser...13th Marine skrev:
Vilkor jag bestämde mig för att kapa toppar är:
- maxpris > 150 öre
- gränsvärde det högsta av dygnsmedel resp dygnsmediann
- innetemp > måltemp rum X
Allt styrs av en helper och tre automater: välj cutoff, nattspänning på resp av.
Sätt cutoff
Kod:
alias: "Tid: Beräkna Nordpool cutoff"
description: >-
Beräkna och välj vilken värde som skall användas på Nordpool timpriser
innfevarande dygn: median, medel, max-median eller max-medel, dock bara om
maxpriset är över 1:50
trigger:
- platform: time
at: "00:00:30"
condition: []
action:
- service: input_number.set_value
data_template:
value: >-
{% set npmax=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","max") %}
{% set npavg=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","average") %}
{% set list=state_attr("sensor.nordpool_kwh_se3","raw_today") | sort(attribute="value") %}
{% set npmed=(list[12].value + list[13].value)/2 %}
{% set npmaxmed=npmax-npmed %}
{% set npmaxavg=npmax-npavg %}
{% set np_json = {"value":npavg}, {"value":npmed}, {"value":npmaxmed}, {"value":npmaxavg} %}
{% set list=np_json | sort(attribute="value") %}
{% if npmax > 1.5 %} {{ list[3].value }} {% else %} {{ npmax + 0.01 }} {% endif %}
target:
entity_id: input_number.nordpool_cutoff
mode: single
Nattsänkning på/aktiv
Kod:
alias: "Händelse: Bergvärme blockad vid tariff över Nordpool cutoff"
Blockera värme om timpriset är över Nordpool cutoff, men bara om köket är
varmt
trigger:
- platform: template
value_template: >-
{{ states("sensor.nordpool_kwh_se3")|float >
states("input_number.nordpool_cutoff")|float}}
enabled: true
- platform: time_pattern
hours: /1
minutes: "0"
seconds: "1"
alias: Varje hel timma
enabled: false
condition:
- condition: template
{{ states("sensor.kok_temperature")|float(0) >
(state_attr("climate.termostat_kok","temperature")-0.5)|float(0) }}
- condition: and
conditions:
{{ states("sensor.kok_temperature")|float(0) >
(state_attr("climate.termostat_kok","temperature")-0.5)|float(0) }}
alias: Kökstemperatur över (måltemperatur-0,5)
{{ states("sensor.nordpool_kwh_se3")|float >
alias: När timpris är över cutoff
alias: Kök>mål OCH timpris>gränsvärde
action:
- type: turn_on
entity_id: switch.bergvarmepump_nattsankning
domain: switch
Nattsäkning av
Kod:
alias: "Händelse: Bergvärme häv blockering vid tariff under Nordpool cutoff"
Häv blockering om timpriset växlar till under Nordpool cutoff eller om köket
sjunker 2 grader under måltemp
trigger:
{{ states("sensor.nordpool_kwh_se3")|float <=
alias: Timpris under Norpool cutoff
{{states("sensor.kok_temperature")|float(0) <
state_attr("climate.termostat_kok","temperature")|float(0)-2}}
alias: Kök 2 grader under måltemp
condition: []
action:
- type: turn_off
device_id: ad3fa9f37a21f927147cc58af57ad7f0
entity_id: switch.bergvarmepump_nattsankning
domain: switch
Det är värt att nämna Shelly 1 också, som går över wifi. Den är ännu billigare än Nexan, och man behöver inte gå till Ali eller Amazon. Jag använder den för att styra min Nibe bergvärmepump.fam-lundborg skrev:
Även här är jag foliehatt, har några wifi-pucksr men inte för känsliga saker, utan småsaker som bevattning odyl. Shelly can i och för sig flashas om med esp32 så att den egna kontrollen ökar.B bakterie skrev:
För många kan dock Shelly mfl vara fullgoda alternativ.