ivanrare skrev:
Jag tycker även att priset på mat i Sverige är sanslöst högt, ändå köper jag mat...
Ok, nu är vi ute på ett sidospår, men mat är en av få saker som stått still prismässigt eller i vissa fall även blivigt billigare de senaste 20 åren här i Sverige.

andersmc skrev:
Jag tycker precis tvärt om. Få yrkesgrupper behöver så LITE hjälpmedel i sin verksamhet som snickare!
Ditt svar vittnar om att du inte kan vara snickare själv. Jämför bara med andra yrkesgrupper inom samma bransch som te x målare, rörmokare, elektriker osv. Flera av dessa yrkesgrupper debiterar betydligt mer i timmen än snickaren, men har inte på långa vägar samma utrustning som byggaren. Varför åker byggaren i stora skåpbilar och elektrikern i småbil...
I en kapitalistisk ekonomi styrs priset av tillgång och efterfrågan, ingenting annat. I en planekonomi kan man låta priset styras av tillverkningskostnaden.
Jaha? Det står konsumenten helt fritt att välja entreprenör. Man kan välja en som kostar ingenting och som köpt sig en liten verktygslåda och hävdar att han är snickare, med resultat därefter, eller så betalar man lite mer för den som faktiskt kan leverera. Jag är så innerligt trött på att folk i allmänhet tycker det är så dyrt att anlita en hantverkare. Vad gör dem till något man tycker är en rättighet eller självklarhet att de ska leverera utan att få betalt. Kontentan av folks åsikt är att det är något som ska vara så lätt att göra. Det ska "bara" sättas upp en vägg... Men gör det själv då?! Om det är så fantastiskt enkelt att man tycker någon ska göra det som en tjänst för självkostnadspris så gör det själv! Ingen vill väl utföra tjänster åt någon utan att få betalt? Jag vill poängtera bara att jag hela tiden pratar om seriösa hantverkare. Att det finns slödder och skojare i branschen förnekar jag inte för en sekund.
Vidare så är min erfarenhet den, att de som betalat vad det ska kosta oftast är väldigt nöjda efteråt. Kommentarer som "det kostade lite mer, men vi är jättenöjda med resultatet" är väldigt vanliga.
Personligen, utifrån ditt resonemang om kapitalistisk ekonomi, så skulle jag själv anlita ett företag från sverige före ett EU-företag. Detta för att jag vet att detta företag kan de byggnormer vi har och kan visa det i form av intyg och certifikat. Dummare är jag inte än att jag förstår att det blir "mer rätt". Går att jämföra med bilindustrin. Tror ingen säger emot att en tysk bil är dyrare och bättre än en från tex tjeckien eller spanien osv.

• Gilla
Robert63 och 3 till
  • Laddar…
Men snälla. Håll er till tråden....
är ni 12 och bråkar om vem som har störst... lägg ner nu.

jag har störst :D

påtala problemet för hantverkaren och betala 395kr ink moms.

daugaard skrev:
påtala problemet för hantverkaren och betala 395kr ink moms.
Just do it!

ivanrare skrev:
Ramnemark: Det går snabbt att slänga fram "hantverkar-hatar" kortet. Så är dock inte fallet.
Om jag säljer ett dataprogram till en kund, och det är något som är fel i dataprogrammet. Då är det jag som programmerare som får åtgärda problemet, inte kunden som får köpa en ny tjänst av mig där jag fixar den gamla. Om jag är taxichaufför och åker till fel adress pgr av att jag inte hittar är det jag som får åka till rätt adress. Inte kunden.
Man kan mistänka att TS har en viss del i samanhanget, vad gäller fel och brister i utförandet.
TS har tagit ledigt i 2 månader för att "hjälpa till", köpt materiel, planering m.m.
Inte helt osannolikt, eller ens ovanligt att en sådan hjälp bara ställer till en massa problem.

Hur skulle du kompenserat din kund ett fel i dataprogrammet, om kunden själv varit med och "hjälpt till" ?

B bece skrev:
Vi bor i Örebro och fick berättat för oss att snickarfirman skulle ta 425:-/tim på löpande, men då det är ett ganska stort jobb (byta tak, fasad, fönster & bygga uterum) så kom vi överens om 395:-/timma.... dum som man är så var överenskommelsen muntlig. :(

Nu när vi fick en faktura så visade det sig att moms hade lagts på det överenskomna priset... är det verkligen möjligt att man ska förstå att det tillkommer moms och att timpriset är så högt?
Ordinarie pris är alltså 425:- +moms = 531,25 kr, vilket är ungefär tre gånger så mycket som jag själv och de flesta jag känner tjänar före skatt.... måste man debitera 3ggr en "normal" lön för att få en firma att gå runt?
Det man debiterar motsvarar: 180 kr = 18 000 kr i månadslön, 360 kr motsvarar 36 000 kr i månadslön. Då förutsätter man att man inte har några kostnader för admin, material, bil eller sälj och offert.

530 kr är den nivå man måste ta ut för att som hantverkare kunna ha en lön på ca. 40 000 kr eftersom en del tid går till admin, arbetskläder, offerträkning och att skicka fakturor.

Byggbranschen är dessutom säsongsartad, vilket innebär att 530 kr på årsbasis inte ger någon megalön ...

Hur räknar du då?

Gunilla73 Gunilla73 skrev:
Det man debiterar motsvarar: 180 kr = 18 000 kr i månadslön, 360 kr motsvarar 36 000 kr i månadslön. Då förutsätter man att man inte har några kostnader för admin, material, bil eller sälj och offert.

530 kr är den nivå man måste ta ut för att som hantverkare kunna ha en lön på ca. 40 000 kr eftersom en del tid går till admin, arbetskläder, offerträkning och att skicka fakturor.

Byggbranschen är dessutom säsongsartad, vilket innebär att 530 kr på årsbasis inte ger någon megalön ...
:thinking: att 530kr/h inklusive moms låter rimligt men de som stod innan vet jag inte hur jag ska tyda?

Två Tramsinlägg raderade
"Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter."
/Mats
Moderator

Mikael_L
Gunilla73 Gunilla73 skrev:

Det är ju svårt att veta om du menar att timpriset är med eller utan moms, och vad du menar med månadslön, det man har kvar i handen, eller det man oftast tänker, den lönen som det dras kommunalskatt på.

Men 360:- + moms (450;- inkl moms) ger rakt i handen helt skattat och klart ca 30.000:- / månad.
Men detta gäller då en verksamhet absolut helt utan omkostnader förutom några enstaka % lagt på bokföring och den absolut minimala administration som går att tänka sig. Säg att man har en billig bokföringskonsult som sköter papprena.

30.000:- i handen skulle då motsvara en månadslön på ca 43.000:-/ mån.

Sen har man som sagt aldrig en verksamhet helt utan andra omkostnader och med absolut 100% beläggningsgrad hela tiden.
Så 450:-/timme inkl moms blir ofta inte så väldigt fet lön för en hantverkare, men rätt OK i alla fall, om man klarar av att hålla omkostnaderna på en rimlig nivå.

En av de dyraste omkostnaderna är bilen, det "löser" många firmor genom att lägga på en bilavgift utöver timpenning.
Och sen har många hantverkare vinst ifrån sin materialförsäljning, främst inom el och vvs. En del firmor tar säkert in lika stort täckningsbidrag ifrån materialförsäljningen som från arbetstid.

I sthlm vet jag att "mellanstora" byggen, dvs 5-15 snickare på löpande räkning, debiteras med 350:- plus moms.

A
Om snickaren säger ett pris, som i detta fall, överenskommit till 390kr så skulle jag ta det som en självklarhet att det ät inkl. moms, vad vet jag om priser, moms och vad han skulle ha för utgifter, för mig så är det inte dom höga inkomster man blir rik på utan dom låga utgifterna och det är därför man frågar för att kunna beräkna detta.
Men en fundering: när snickaren säger ett pris, är det då pr. gubbe eller totale, alltså om snickaren behöver hjälp och tar dit en eller två gubbar till blir det då dubbla/trippla timpriset just dom dagarna?

Samma timpris men fler timmar. Men ska man vara korrekt så ska alla extra utgifter meddelas. Dom borde säga allt sånt häri förväg

A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och sen har många hantverkare vinst ifrån sin materialförsäljning, främst inom el och vvs. En del firmor tar säkert in lika stort täckningsbidrag ifrån materialförsäljningen som från arbetstid.
Just detta vet jag allt om :) Hade en elektriker som la en 60m utomhus kabel åt mig, 8000kr för kabeln på fakturan, jag skulle kunna handlat den skälv för 2000kr. kabel prod. numret står på kabeln så det var exact samma. Han kunde nu hellre lagt på några extra ROT timmar istället för att ockra på detta sätt. Samma med en rör kille som gjorde klart inför ombyggning av badrummet, alla muffar, skarvar och böjar var typ 5x priset som jag som privat person får betala på typ Bauhaus.

• Ledsen
Hammarfall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.