hempularen skrev:
Om vi börjar med själva problemet. Ett företag måste ange priset inklusive moms när de arbetar mot privatpersoner. Så har de angivit priset som 395 kr, så är det priset inkl. moms.

Om vi sedan gör en räkneövning.

Du säger att 531 kr/h är 3 ggr din lön, det ger att din månadslön är ca 28 500 kr. Ovanpå det så betalar din arbetsgivare ca. 30% arbetsgivaravgifter, så kostnaden för din lön blir då 37 050 kr/ månad.

Om din arbetsgivare betalar din lön under årets alla 12 månader så kostar det 444600:- på ett år. Utöver det så betalar din arbetsgivare troligen kanske 60 000 om året för avtalsenlig pensionsavsättning, sjukförsäkring osv.

Dvs. årskostnaden för din arbetsgivare bara för direkta kostnader för dig ligger gissningsvis på ca 550 000 kr.

OM din arbetsgivare skall sälja din tid till någon annan och du jobbar på beställd tid till 100%. Så kan man debitera för ca 1600 timmar per år. Med avdrag för semester och diuverse helger, osv. I praktiken försvinner ytterligare kanske 50 - 100 timmar debiterabar tid på interna företagsarrangemang, kurser, möten med chefen osv. Så antag att din arbetsgivare i allra bästa fall kan debitera 1500 timmar per år för dig.

Då måste det debiteras 550 000/1500 = 365 kr/h. Och så moms på det 456 kr / h.

Men de timmar som du jobbar åt kund måste också dra in pengar för att betala företagets administration, revisor. Lokaler, verktyg, bilar, företagsförsäkring. Och så skall det ju gärna bli lite avkastning över till företagets ägare.

Så om snickaren drar in 531 kr/h så kan han troligen inte ta ut lika hög lön ur sitt bolag som du tjänar på ditt arbete.

För att inte tala om kostnaden för din sjuklön om du skulle bli sjuk.
Alltså din räkneövning verkar halta lite.... pensionsavsättning och sjukförsäkring ingår i arbetsgivaravgifterna....

Jag tycker Hempularens förklaring om vad ett timpris ska täcka var bra och vet inte riktigt vad du vill säga med din invändning, den är minst sagt snurrig.

Tråden tycker jag tjänar som ett bra exempel på vikten av att ta en skriftlig offert, tycker allt för ofta att det slarvas med att ange pris med moms. Men här har ni ju slagit in på den muntliga vägen så varför inte fortsätta på den och ta en diskussion om de tillkommande timmarna alternativt helt enkelt hålla den delen av fakturan som du anser avser dessa? Vet du om de ens räknat med omarbetet?

ivanrare skrev:
Hempularen:

Jag tycker att din kalkyl/förklaring haltar otroligt mkt. Om jag är anställd på ett företag och sitter på kontoret eller är ute hos kund så spelar det väl precis ingen roll?
Det kan det visst göra då det är olika saker som ska täckas upp av timpenningen.

Visst kan det halta lite i exemplet men i det stora hela så framgår varför en timpenning ser ut som den gör för hantverkare.
Det är inte så att en hantverkare alltid har full beläggning året runt i alla branscher samt att det uppstår en del hål på dagarna då det inte alltid går att påbörja något nytt på eftermiddagen när man är klar på ett ställe.
Det är inte direkt så att hantverkare jobbar extremt många timmar för att det är roligt utan för att man kan vara tvungen för att gå runt och ta mycket jobb under den perioden det är mer att göra.

Angående TS timpris så är det alltid inklusive moms till privatpersoner och jag hade inte betalat mer utan låtit företaget lära sig läxan att ange inklusive moms.
Min erfarenhet är att det är mindre seriösa företag som luras medvetet med att ge ett lägre timpris och sedan lägga på momsen, det är felaktigt mot privatpersoner och ett varningstecken, timpenningen plus moms i sig är helt marknadsmässig.

Redigerat:
ivanrare skrev:
Hempularen:

Jag tycker att din kalkyl/förklaring haltar otroligt mkt. Om jag är anställd på ett företag och sitter på kontoret eller är ute hos kund så spelar det väl precis ingen roll?

Om jag är lastbilschaufför så kostar jag väl inte mer för min arbetsgivare än om jag sitter på kontoret och dirigerar bilarna? Eller om jag blir uthyrd till någon annan åkare? Skillnaden är att om jag blir uthyrd så tjänar mitt företag ännu mer pengar då den som hyr tjänsten måste tjäna sina egna pengar också, men detta går ju inte att applicera på en snickare då kunden inte tjänar några pengar på att du som snickare bygger om vad det nu är du har fått i uppgift att göra.

Timpriset för hantverkare är sinnessjukt högt men för att återgå till tråden så kan man som några skrivit iaf begära att snickaren i detta fallet ska utföra ett riktigt jobb. Det finns nog ingen annan branch där kunden blir drabbad, och i många fall är otroligt utsatt för att den hyrda tjänsten inte utförs på ett korrekt sätt. Stå på dig och kräv att dom gör om och gör rätt. Det borde vara en självklarhet i alla branscher, så även hos politiker som bara "tar på sig ansvaret" utan att det drabbar dom ett skit. Men detta är väldigt långt från ursprungsfrågan.
Ännu en hantverkar-hatare.
Alla som driver egna företag inom byggbranchen är inte miljonärer, tro det eller ej...

• Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Men invanrare, klart du som kund tjänar på att ha haft en snickare hemma?! Oftast betydligt mer än vad en snickare med F-skatt tjänar. Han är hos dig och höjer värdet på din fastighet! På detta betalar du bara en reavinst vid försäljning. Om man inte tänker kortsiktigt förstås. Vad gäller att hyra ut personal kontra driva egna jobb så är det långt ifrån självklart att det skulle vara en bättre affär. Du kan sällan debitera vad du egentligen skulle behöva till andra företag. Detta beror på att byggaren faktiskt inte kan debitera mer i timmen än tidigare nämnda priser. Ett system med underentreprenörer i flera led borgar för sämre kvalitet. Timpriset för hantverkare vill jag påstå är väldigt låg i förhållande till vad du som kund får samt kostnader för företagaren. Man nämner heller inte arbetskläder, försäkring på personal eller bilar i tråden.
En annan skillnad mellan en lastbilsåkare och en hantverkare är att du som privatperson får skattereduktion på snickaren i form av ROT och bara betalar halva summan...

Ramnemark: Det går snabbt att slänga fram "hantverkar-hatar" kortet. Så är dock inte fallet. Det jag säger är att jag tycker att Hempularens jämförelse haltar, och det gör den. Om det vore så att hantverkare blir ersättningsskyldiga för alla fel dom gör så tycker jag att priset är helt rimligt, och jag anlitar hantverkare många gånger. Därmed sagt att priset dom tar är väldigt högt. Jag tycker även att priset på mat i Sverige är sanslöst högt, ändå köper jag mat...

Lasse72: Vad gäller underentrepenad och liknande så finns det självklart för och nackdelar med det också, men jämförelsen med att en snickare måste köpa arbetskläder, försäkring på personal osv. Vilket annat jobb behöver företagsägaren INTE betala för försäkring på personal, arbetskläder/datorer/lastbilar/röntgenutrustning eller vad du ni vill?

Jag tycker att hantverkare är kanon, speciellt om dom gör ett bra jobb. Dom kan saker som jag exempelvis inte kan om ditt eller datt. Men många gånger betalar man som kund väldigt mkt pengar för något som inte görs efter konstens alla regler, där jag som kund är den som får betala för misstag.

Om jag säljer ett dataprogram till en kund, och det är något som är fel i dataprogrammet. Då är det jag som programmerare som får åtgärda problemet, inte kunden som får köpa en ny tjänst av mig där jag fixar den gamla. Om jag är taxichaufför och åker till fel adress pgr av att jag inte hittar är det jag som får åka till rätt adress. Inte kunden. Om jag som hantverkare gör fel så känns det på majoriteten av beskrivningarna här som att kunden får åtgärda eller betala mer. Jag har sluppit detta i dom flesta fallen, men även råkat ut för hantverkare som tycker att jag ska köpa mer virke, eller göra ngt annat för att åtgärda en missberäkning, eller att det går åt för lite av ditt eller datt. Eller att hen har glömt en mutter och måste åka och handla den. Om jag som valfri annan yrkeshen glömmer eller gör fel, så kan jag inte debitera kunden.

Vad gäller ROT så har det ju knappast blivit MKT billigare sen det infördes, den som tjänat mest på det är hantverkaren. Och det är bara att gratulera!

Det finns mycket som vi tycker är dyrt i Sverige men du nämnde just hantverkare som att de är dyrare än andra yrkesgrupper, därav min kommentar :)

Jag tolkar det dom att du inte gillar dåliga hantverkare? Det gör väll ingen av oss. Men de finns många andra yrken där det försöks med fusk och debiteringar för ej utförda tjänster precis som du upplever hantverkarbranchen

Ivanrare, de kostnaderna tog jag inte upp för att jämföra med andra yrkesgrupper, utan mer för att belysa vad som faktiskt ingår i timpengen en seriös snickare debiterar... Vad gäller fel och brister håller jag helt med dig. Självklart ska snickaren stå för sina fel o brister oavsett om det är på löpande räkning eller fast pris. Dock finns där en liten gråzon. Kanske har man kommit överens om att jobba på löpande pga att arbetet är väldigt komplext. Det går helt enkelt inte att prissätta?! När i detta jobb ska man anse att saker då ska göras om gratis/debiteras? Att jämföra med att sälja ett program är som att jämföra äpplen o päron... En människa som suttit hemma på sin kammare o filat ihop ett program vet på öret vad den kstar då den redan är klar. Och han går ju faktiskt ut och säljer en färdig produkt. Finns fel där i så självklart ska det ordnas gratis! Som om du köper en tvättmaskin. Det är lagstadgat att du som konsument har garanti. Det gäller även på byggarbeten. Vad gäller den här programeraren, om han kommer hem till dig och programerar på löpande räkning, tror du han bjuder på något om han skriver en siffra fel någonstans och får börja om? nä.... Taxichauffören, om han kör en omväg, tror du han står för det? Nä, han säger att han anser det vara den snabbaste eller bästa vägen.. Såvida han inte fuskar vill säga o kör omväg med flit, men då kommer vi in på annat.

Fast hantverkare är ju dyrare i timman än väldigt många andra grupper.... Även om dom är bra eller dåliga, att sedan komma med förklaringar som att han har utgifter som bil, verktyg osv är ju irrelevant då alla andra yrken också har dessa utgifter. Nu kostar det så, och frågan i början på tråden var om priset ts fått var rimligt, spec när det sedan visade sig vara dyrare.

Om det varit en seriös hantverkare hade han gjort en korrekt kalkyl från början, och inte kommit på halvvägs att det behövdes göras något annat. Och om det måste göras något annat så är det inte rimligt att kunden ska stå för det om det inte är kunden som räknat fel och gett uppdraget utifrån sina kalkyler.

Att jämföra med andra yrken är absolut som att jämföra äpplen och päron, men i slutändan är det samma sak. Och att sitta hemma och programmera är inte vad jag pratar om.

Jag skulle säga att hantverkare är mycket billigare än många andra yrken. Ta bilmekaniker, frisörer eller mer utbildade, jurister, mäklare m.m. Hantverkare är inte värre än några andra.
Men självklart ska jobbet vara bra utfört.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Du förstår inte. Få yrkesgrupper behöver lika mycket hjälpmedel i sin verksamhet som en snickare. Tråden handlade om att kunden inte uppfattat att det tillkom moms på timpriset. Missförstånd eller inte vet bara inblandade, även om jag personligen tycker att man borde förstått det utifrån den timpengen... Det handlade inte om att han ville ha mer betalt utöver ett fast pris.
Hur kan du tycka det är irrelevant vad något kostar att köpa oavsett vad tillverkaren har för kostnader? Det är en politik som påminner om sovjetunionen?! Det är i min värld självklart att det kostar mer att köpa en produkt som kostar mer att framställa än en som är billig. Det finns det ju miljarder exempel på.

Kan ni hålla er till ämnet och ts utgångspunkt istället för och Drömma iväg. Gällande moms ligger bevisbördan på hantverkaren och inte dig som privatperson så du kan vara lugn. Jag har råkat ut för samma grej.
ett normalt timpris finns inte i mina ögon då allt beror på omständigheter.

Kan bara upprepa det andra redan har skrivit: pris till privatpersoner är alltid inklusive moms. Det uppgivna priset per timme är inte så lågt att företaget kan hävda att det är självklart att det är utan moms (inte för att det spelar någon roll - man får inte uppge låga timpriser utan moms till privatpersoner heller)

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Lasse72 skrev:
Du förstår inte. Få yrkesgrupper behöver lika mycket hjälpmedel i sin verksamhet som en snickare
Jag tycker precis tvärt om. Få yrkesgrupper behöver så LITE hjälpmedel i sin verksamhet som snickare!

Lasse72 skrev:
Hur kan du tycka det är irrelevant vad något kostar att köpa oavsett vad tillverkaren har för kostnader? Det är en politik som påminner om sovjetunionen?! Det är i min värld självklart att det kostar mer att köpa en produkt som kostar mer att framställa än en som är billig. Det finns det ju miljarder exempel på.
I en kapitalistisk ekonomi styrs priset av tillgång och efterfrågan, ingenting annat. I en planekonomi kan man låta priset styras av tillverkningskostnaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.