Timpris snickare, vad är normalt?

41k läst  59 svar

1. B
    Medlem Nivå 6
    Vi bor i Örebro och fick berättat för oss att snickarfirman skulle ta 425:-/tim på löpande, men då det är ett ganska stort jobb (byta tak, fasad, fönster & bygga uterum) så kom vi överens om 395:-/timma.... dum som man är så var överenskommelsen muntlig. :(

Nu när vi fick en faktura så visade det sig att moms hade lagts på det överenskomna priset... är det verkligen möjligt att man ska förstå att det tillkommer moms och att timpriset är så högt?
    Ordinarie pris är alltså 425:- +moms = 531,25 kr, vilket är ungefär tre gånger så mycket som jag själv och de flesta jag känner tjänar före skatt.... måste man debitera 3ggr en "normal" lön för att få en firma att gå runt?

2. K
    Medlem Nivå 6
    400 +moms är nog ett rätt vanligt pris.
    Om du skulle betalt 400 med moms så blir de utan 300 o på de ska dom betala bil, verktyg, semester, lön försäkringar osv... Blir inte många kronor ut efter skatt :p

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Om vi börjar med själva problemet. Ett företag måste ange priset inklusive moms när de arbetar mot privatpersoner. Så har de angivit priset som 395 kr, så är det priset inkl. moms.

Om vi sedan gör en räkneövning.

Du säger att 531 kr/h är 3 ggr din lön, det ger att din månadslön är ca 28 500 kr. Ovanpå det så betalar din arbetsgivare ca. 30% arbetsgivaravgifter, så kostnaden för din lön blir då 37 050 kr/ månad.

Om din arbetsgivare betalar din lön under årets alla 12 månader så kostar det 444600:- på ett år. Utöver det så betalar din arbetsgivare troligen kanske 60 000 om året för avtalsenlig pensionsavsättning, sjukförsäkring osv.

Dvs. årskostnaden för din arbetsgivare bara för direkta kostnader för dig ligger gissningsvis på ca 550 000 kr.

OM din arbetsgivare skall sälja din tid till någon annan och du jobbar på beställd tid till 100%. Så kan man debitera för ca 1600 timmar per år. Med avdrag för semester och diuverse helger, osv. I praktiken försvinner ytterligare kanske 50 - 100 timmar debiterabar tid på interna företagsarrangemang, kurser, möten med chefen osv. Så antag att din arbetsgivare i allra bästa fall kan debitera 1500 timmar per år för dig.

Då måste det debiteras 550 000/1500 = 365 kr/h. Och så moms på det 456 kr / h.

Men de timmar som du jobbar åt kund måste också dra in pengar för att betala företagets administration, revisor. Lokaler, verktyg, bilar, företagsförsäkring. Och så skall det ju gärna bli lite avkastning över till företagets ägare.

Så om snickaren drar in 531 kr/h så kan han troligen inte ta ut lika hög lön ur sitt bolag som du tjänar på ditt arbete.

För att inte tala om kostnaden för din sjuklön om du skulle bli sjuk.

Redigerat 25 jun 2015 23:06
  4. fremax
    Husägare · Nivå 14
    Det viktiga i sammanhanget borde vara om han är värd pengarna? Det kan hinnas mycket eller lite på en timme.

Med vänlig hälsning, fremax

5. B
    Medlem Nivå 6
    Tack för räkneexemplet hempularen, jag inser nu att det kanske är ett okej pris, men när man får en faktura på 600h (arbetet är dock inte klart ännu) så känns det som en kalldusch när man kalkylerat med ett pris och så kommer det ett annat på fakturan.

Det har blivit en del omarbeten för att de inte tänkt efter innan de börjat spika. Jag har själv haft två månaders semester för att hjälpa till och under denna tiden så har jag inte sagt något om de timmar som lagts på omarbeten, inte heller de timmar jag fått lägga på att hjälpa till under omarbetena eller det extra materialet jag har fått köpa ut, men nu kommer jag nog ta upp detta då jag känner mig riktigt irriterad.

Vad gäller med tid och material som får läggas på att omarbete?
    Som exempel kan vi ta att när fasaden skulle riktas upp så mätte de inte hela vägen upp till nock på ena sidan av huset, så när de skulle sätta spikläkten längs upp så märke de att det inte stämde så de fick göra om alltihopa... minst en halv dag för två snickare.
    När det sågades upp för ett skafferifönster så sågade man upp lite för djupt på insidan, så bröstningslisten/fönsterbänken som fodret ska stå på kommer inte att täcka utan det kommer bli en glipa på 2 cm. Innan så har jag sagt att jag ska fixa smygar och foder på insidan, men det blir ju inte så lätt när hålet för fönstret är för stort.
    Idag när jag kom hem så upptäckte jag att de hade skruvat glesen i brytningen på uterummets innertak direkt på de sneda taktolarna/stickstolarna och sedan plastat på var sida om dessa, så det är en glipa så man kan peta rätt upp i isoleringen.
    Utöver detta så är det en massa smågrejer som tar en kvart här och en halvtimma där.

Redigerat 25 jun 2015 23:42
  6. H
    Medlem Nivå 9
    I en liknande situation har jag endast betalat motsvarande 395:- inklusive moms. Även en muntlig överenskommelse gäller men det är ju en fördel att kunna bevisa det.

7. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    Var gäller extra arbete så blir det nog svårt när du har det på löpande. Och det blir nog krångligt med material åtgången om du har stått för materialet. Timpriset är ganska normalt, men en muntlig överenskommelse gäller. Själv fick jag betala 600kr/t för rörläggaren, det kunde vart värre.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Jo men som sagt, om byggaren har givit dig ett pris så ÄR det det pris som gäller inklusive moms. Han kan inet i efterhand komma och lägga på momsen.

Nu iom. att det var ett muntligt avtal, så kan det ju uppstå bevisproblem. Men om byggaren ex. hävdar att han sa 395 kr plus moms, men du måste ha missat tillägget om momsen. Så är det fortfarande byggarens problem. Han skall överhuvudtaget inte ange ett pris utan moms. Det är inte upp till privatpersonen att kunna räkna procent.

• Laddar…
  9. T
    Medlem Nivå 1
    Tänk att folk tror att man stoppar ner 530:-/tim rakt ner i fickan. Bra skrivet hempularen
    .

Redigerat 27 jun 2015 08:09
  10. leby
    Medlem · Nivå 17
    Timpriset är nog helt ok men kvalitén på arbetet verkar vara sämre... ett dåligt utfört jobb bör nog firman ta visst ansvar för även om jobbet görs på timme.

• Laddar…
  11. S
    Byggveteran Nivå 8
    Hempularen; väldigt bra och redigt förklarat speciellt så även amatörer bör förstå!

12. M
    Medlem Nivå 2
    Priset är helt ok, muntligt avtal gäller men är väldigt svårt att bevisa...
    'omarbeten' beror på vems fel det är att de har tillkommit, är det snickarna som har gjort fel är det deras sak att rätta till det utan kostnad för kunden, är det kunden som vill ändra på saker i efterhand är det han/hon som får betala.

13. N
    Medlem Nivå 6
    När man som entreprenör pratar med en privatperson är det priser inkl moms som gäller. Entreprenören är skyldig att tydlig uppge om så ej är fallet.

• Laddar…
  14. J
    Medlem Nivå 8
    Jag brukar alltid fråga för säkerhets skull om det är med moms eller utan, det är många som verkar glömma att man skall uppge med moms till privatperson! I detta fallet borde du kanske insett att priset måste vara med moms eftersom det skulle vara orimligt billigt annars!
    Räkneexemplet är otroligt bra! Det finns fortfarande många som inte inser hur mycket som egentligen försvinner i skatter och annat.

15. I
    Medlem Nivå 1
    Hempularen:

Jag tycker att din kalkyl/förklaring haltar otroligt mkt. Om jag är anställd på ett företag och sitter på kontoret eller är ute hos kund så spelar det väl precis ingen roll?

Om jag är lastbilschaufför så kostar jag väl inte mer för min arbetsgivare än om jag sitter på kontoret och dirigerar bilarna? Eller om jag blir uthyrd till någon annan åkare? Skillnaden är att om jag blir uthyrd så tjänar mitt företag ännu mer pengar då den som hyr tjänsten måste tjäna sina egna pengar också, men detta går ju inte att applicera på en snickare då kunden inte tjänar några pengar på att du som snickare bygger om vad det nu är du har fått i uppgift att göra.

Timpriset för hantverkare är sinnessjukt högt men för att återgå till tråden så kan man som några skrivit iaf begära att snickaren i detta fallet ska utföra ett riktigt jobb. Det finns nog ingen annan branch där kunden blir drabbad, och i många fall är otroligt utsatt för att den hyrda tjänsten inte utförs på ett korrekt sätt. Stå på dig och kräv att dom gör om och gör rätt. Det borde vara en självklarhet i alla branscher, så även hos politiker som bara "tar på sig ansvaret" utan att det drabbar dom ett skit. Men detta är väldigt långt från ursprungsfrågan.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: