8 084 läst ·
113 svar
8k läst
113 svar
Timpris mer fördelaktigt med större leverantör?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja det kanske är du som missuppfattar allting? Om alla köper mjölken till samma pris Då kommer mjölken kosta lika mycket överallt. Om du klagar på butikerna idag, och nämner oligopol.vad blir det inte då om alla butikerna köper in alla produkter för samma pris? Klaga på bensinstationerna istället....M Mikael 81 skrev:IKEAs 3,9 milj korvar är ju ett utmärkt exempel på centrala inköp. Hade varje varuhus köpt in själva hade de inte fått de inköpspriserna.
Men i övrigt låter det som att du blandar ihop vad som är en fungerande marknad och vad som är en planekonomi. Det är inte planekonomi att alla som köper el på Nordpools dagen-före-marknad köper den till samma pris - det är marknadsprissättning.
Att sedan du som kund kan tjäna pengar på lockpriser och annat är ju trevligt, men har väldigt lite att göra med om marknaden som helhet är välfungerande eller inte. Vår ICA-butik har massor med trevliga erbjudanden, men jag vill ändå hävda att svensk livsmedelsdetaljhandel som helhet ligger ganska nära ett oligopol.
Ikea har möjlighet att göra dessa stora inköp eftersom vi har en marknad som tillåter detta. Vi kan då köpa korven för 5kr. Det hade aldrig varit möjligt annars.
Sen gillar jag att kunna göra fynd tack vare stora inköp.
Har tanken slagit dig att det är elmarknaden det är fel på?
Jag förstår att du gillar att göra "fynd". Och om din definition av en fungerande marknad är att det är stor spridning av priser för samma produkt så är jag helt med på vad du försöker säga. Det är bara något helt annat än vad som normalt anses med en välfungerande marknad.Bananskalare skrev:
Tja det kanske är du som missuppfattar allting? Om alla köper mjölken till samma pris Då kommer mjölken kosta lika mycket överallt. Om du klagar på butikerna idag, och nämner oligopol.vad blir det inte då om alla butikerna köper in alla produkter för samma pris? Klaga på bensinstationerna istället....
Ikea har möjlighet att göra dessa stora inköp eftersom vi har en marknad som tillåter detta. Vi kan då köpa korven för 5kr. Det hade aldrig varit möjligt annars.
Istället för att blanda in begrepp som kommunism skulle jag gärna höra om du tycker att det är dåligt att Nordpools spotpriser gäller lika för alla som köper och säljer av någon annan anledning än att det minskar möjligheten för dig som kund att känna dig nöjd med att ha lyckats hitta billigare el än genomsnittssvensken?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det jag inte förstår det är att du anklagar butiker för att driva ett oligopol. Jag ser inga sådana tecken eftersom priserna varierar mellan olika kedjor eller olika butiker i samma kedja.M Mikael 81 skrev:Jag förstår att du gillar att göra "fynd". Och om din definition av en fungerande marknad är att det är stor spridning av priser för samma produkt så är jag helt med på vad du försöker säga. Det är bara något helt annat än vad som normalt anses med en välfungerande marknad.
Istället för att blanda in begrepp som kommunism skulle jag gärna höra om du tycker att det är dåligt att Nordpools spotpriser gäller lika för alla som köper och säljer av någon annan anledning än att det minskar möjligheten för dig som kund att känna dig nöjd med att ha lyckats hitta billigare el än genomsnittssvensken?
Jag är ledsen men du kommer inte få dina tomater kosta lika mycket oavsett politik.
Tyvärr kommer du tvingas råka ut för varor till väldigt bra priser.
Det borde inte krävas någon större intelligens att räkna ut att det system som elen.läggs upp inte skulle fungera i det verkliga livet.
Eftersom nationalekonomer styr som tur är inte världen. Då hade vi fått dyrare varor och fastighetsskatten skulle finnas kvar.
Men eftersom du inte vill förstå problemet så orkar jag inte försöka få dig att förstå. Att vi sparar pengar tack vare det system vi har!
Anledningen till att det inte går att få elrabatt genom tex stora inköp är att det inte finns en extra marginal för att hantera små ordrar. Det är så lätt att förmedla kontakt mellan köpare och säljare att du kan se det som att alla redan har mängdrabatten. Den typen av prisspridning är täcken på att marknaden inte fungerar bra. Tvärtom mot vad du tror.Bananskalare skrev:
Tja det kanske är du som missuppfattar allting? Om alla köper mjölken till samma pris Då kommer mjölken kosta lika mycket överallt. Om du klagar på butikerna idag, och nämner oligopol.vad blir det inte då om alla butikerna köper in alla produkter för samma pris? Klaga på bensinstationerna istället....
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Elmarknaden är väldigt annorlunda. tack för att informationen.D Daniel 109 skrev:Anledningen till att det inte går att få elrabatt genom tex stora inköp är att det inte finns en extra marginal för att hantera små ordrar. Det är så lätt att förmedla kontakt mellan köpare och säljare att du kan se det som att alla redan har mängdrabatten. Den typen av prisspridning är täcken på att marknaden inte fungerar bra. Tvärtom mot vad du tror.
Kan du svara på frågan istället
Jo, om alla hade köpt till samma pris hade det varit planekonomi. Men det går att köpa el utanför Nordpool (soc.).M Mikael 81 skrev:IKEAs 3,9 milj korvar är ju ett utmärkt exempel på centrala inköp. Hade varje varuhus köpt in själva hade de inte fått de inköpspriserna.
Men i övrigt låter det som att du blandar ihop vad som är en fungerande marknad och vad som är en planekonomi. Det är inte planekonomi att alla som köper el på Nordpools dagen-före-marknad köper den till samma pris - det är marknadsprissättning.
Att sedan du som kund kan tjäna pengar på lockpriser och annat är ju trevligt, men har väldigt lite att göra med om marknaden som helhet är välfungerande eller inte. Vår ICA-butik har massor med trevliga erbjudanden, men jag vill ändå hävda att svensk livsmedelsdetaljhandel som helhet ligger ganska nära ett oligopol.
Spotpriserna blir riggade pga den sjuka marginalprissättningen som fortplantar sig över en hel kontinent.M Mikael 81 skrev:Jag förstår att du gillar att göra "fynd". Och om din definition av en fungerande marknad är att det är stor spridning av priser för samma produkt så är jag helt med på vad du försöker säga. Det är bara något helt annat än vad som normalt anses med en välfungerande marknad.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
När man ser elpriserna så inser man att något måste vara galet.
Jag har inte svaret på den frågan men jag gissar på att eu är med och fingrar i spelet
Jag har inte svaret på den frågan men jag gissar på att eu är med och fingrar i spelet
Jag gillar inte heller hur elpriserna ser ut i Sverige idag. Men jag köper inte påståendet att det beror på att elmarknaden är riggad och att det inte finns tillräcklig konkurrens. Tvärtom skulle jag vilja påstå att enda sättet att få ner elpriserna i Sverige till en nivå som är lägre än den i resten av Europa är att ha mer planekonomi och mindre marknadsekonomi. Vilket jag som sagt inte är emot vad gäller just elförsörjningen.K karlmb skrev:
Det är livsmedelsbranschen och Konkurrensverket som står för det påståendet, inte något jag har hittat på.Bananskalare skrev:
https://www.livsmedelifokus.se/15929-2/
https://www.dagligvarunytt.se/markn...tyg-for-att-kunna-granska-livsmedelsjattarna/
Intressant definition du har av planekonomi. Här är min: https://sv.wikipedia.org/wiki/PlanekonomiK karlmb skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Efter att ha läst din hänvisning till Wikipedia så finns det absolut detaljer som påminner om planekonomi.M Mikael 81 skrev:
Planekonomi är en intressant företeelse. Då det inte förekommer i en väl utbyggd demokrati. Det förekommer i länder vi förknippar med diktatur.
Nu så är min känsla när det gäller elmarknaden att det inte går att komma ifrån den planekonomiska liknelsen. Detta pga att el är ändå lite mer annorlunda än andra saker.
Dock misstänker jag att det går att få ner priserna på el om man vill. Problemet är att vi måste sälja el. Det på ett för oss oekonomiskt sätt.
Problematiken med kapacitetsbristen är gissningsvis att vi måste sälja el till våra grannländer. Där skulle man lägga upp det som så att först köper vi därefter får de andra köpa till ett annat pris.
jag hoppas tyskarna har stoppat sin avveckling av kärnkraften. Med tanke på att de inte har gasen.
Antar att du menar marknaden för varor då, och inte tjänster? Finns mycket annars i Sverige och andra västländer som sköts genom planekonomi av staten och inte av en fri marknad (tänk sjukvård, utbildning, infrastruktur, osv.)Bananskalare skrev:
Mer planekonomi på elmarknaden alltså? Inte mig emot.Bananskalare skrev:
Nu så är min känsla när det gäller elmarknaden att det inte går att komma ifrån den planekonomiska liknelsen. Detta pga att el är ändå lite mer annorlunda än andra saker.
Dock misstänker jag att det går att få ner priserna på el om man vill. Problemet är att vi måste sälja el. Det på ett för oss oekonomiskt sätt.
Problematiken med kapacitetsbristen är gissningsvis att vi måste sälja el till våra grannländer. Där skulle man lägga upp det som så att först köper vi därefter får de andra köpa till ett annat pris.
jag hoppas tyskarna har stoppat sin avveckling av kärnkraften. Med tanke på att de inte har gasen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tror att du inte riktigt förstår vad planekonomi betyder i praktiken. Om du tror att något blir billigare för att staten upphandlar det så verkar det av någon outgrundlig anledning inte fungera. Det borde vara en hint att om det finns planekonomi så är det också en diktatur. Eller liknande diktatur. Hittils så har det inte blivit billigare för att staten gör upphandlingen. Däremot blir sortimentet lidande. eftersom du i en planekonomi inte kan påverka sortimentet.M Mikael 81 skrev:
Sen bör du nog läsa på lite om planekonomi.
När du nämner sjukvård och utbildning infrastrukturen. Det är något som stat och kommun står för. Dessa är då kunden. Eftersom den delen är konkurrensutsatt så innebär det att alla större inköp måste upphandlas. Men du gör en ordentlig tankevurpa. Staten är kunden inte du och jag.
Planekonomi fungerar inte praktiken de gör inte kommunismen heller.