F
David Wallin David Wallin skrev:
Nästa fundering är sen att när (om) väldigt många blir bra på att sprida ut sin förbrukning kommer ju variationerna i elpriset minska, varvid folk slutar att bry sig så att variationerna ökar igen. Sen kör vi så - om och om igen. :D
Du tänker för mycket.

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
En del fabriker har om jag läst rätt flyttat en del av produktionen till kväll och natt. Eftersom det är dyrt att ha personal på kvällar och helger så måste skillnaden vara ganska stor. Men om vi går på att flera flyttar produktionen till kväll och natt samt privatpersoner. Då borde det synas på priserna. Skillnaden skulle troligtvis inte bli så stor.
Att börja med timdebitering är ett arbete i sig för att det ska löna sig. Jag tror inte att det skulle löna sig för mig. Här kommer fru och barn och jag hem kring 17. Då är vi hungriga. Eftersom sonen lägger sig strax innan 19 så blir det mat strax innan 6. Så det blir under den absolut dyraste perioden. Det är svårt att hämta hem genom att köra tm och dm och duscha. på kvällstid. eftersom jag inte tvättar varje dag. Att stänga av vp under dagtid känns helt galet. Jag vill inte ha det kallt när kag kommer hem. Man skulle alltså tvingas duscha på natten. Då ligger jag och sover. Att låta huset stå utan värme på så sjunker temperaturen. under dagen. Då är frågan om den ökade årgången av el bara för att värma upp huset till normal temperaturen.

Nä för min del är jag inte beredd att göra det jobbet som krävs och sänka min standard.
Bättre att göra saker som att skippa tt.
Du tänker galet. Du behöver inte gå upp och duscha på natten, det räcker om du ser till att vattnet åter värms upp på natten, och det behöver man inte vara vaken för.
Man behöver inte heller sluta använda el när det är dyrt, "bara" se till att man använder mer när det är billigt än när det är dyrt.
Jag säger inte att timpris är för alla (även om vi förmodligen kommer att landa i att de allra flesta får det), men många verkar dra alldeles för stora växlar av vad man behöver göra för att kunna hålla samma kostnad (eller minska den) med timpris kontra rörligt.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Nästa fundering är sen att när (om) väldigt många blir bra på att sprida ut sin förbrukning kommer ju variationerna i elpriset minska, varvid folk slutar att bry sig så att variationerna ökar igen. Sen kör vi så - om och om igen. :D
För att undvika det problemet är det viktigt att vara helt oförutsägbar. Istället för att alltid flytta tvätten till natten t ex ska man bara flytta den med en viss sannolikhet och använda en perfekt slumptalsgenerator för att avgöra varje fall.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Ahlbod och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Du tänker galet. Du behöver inte gå upp och duscha på natten, det räcker om du ser till att vattnet åter värms upp på natten, och det behöver man inte vara vaken för.
Man behöver inte heller sluta använda el när det är dyrt, "bara" se till att man använder mer när det är billigt än när det är dyrt.
Jag säger inte att timpris är för alla (även om vi förmodligen kommer att landa i att de allra flesta får det), men många verkar dra alldeles för stora växlar av vad man behöver göra för att kunna hålla samma kostnad (eller minska den) med timpris kontra rörligt.
Jag tror inte timpris är för alla. Med tanke på att jag skulle använda som mest mängd el när det är som dyrast så blir svårt att hämta upp.
När det gäller timpriser, så får man läsa om hur mycket man kan spara Men man berättar inte om att man kan förlora på affären. Även om alla inte förlorar så tror jag att folk inte gör några större besparingar. Framförallt inte så stora som man kan tro.
Jag tror att man sparar mer på att som jag skrev tidigare hänga tvätten istället för att torktumla. Det klassiska att sänka temperaturen. Det är en enkel åtgärd. Förvisso lite försämringar blir det att hänga istället för att torktumla.

Elpriserna är egentligen en väldigt intressant värld. Normalt så handlar varje företag upp sina varor och förhandlar om priser. Men när det gäller elpriset så sätts det på ett helt annat sätt och alla betalar samma pris. Det man kan locka kunden med och styra det är avgifterna runt omkring. Hur mycket lägger man på nordpol priset. Där kan man tycka att ett stort bolag skulle kunna ha lägre priser. Men tyvärr verkar det aldrig stämma. oavsett marknad. De lägsta priserna är oftast små uppstickare som har. Dock är det oftast ganska liten skillnad mellan företagen. Jag har ett annat resonemang. Eftersom skillnaderna oftast inte är brutala så väljer samma som nätägaren, vattenfall för min del. Detta för att slippa så många fakturor. Det är värt en del.
Det är så mycket som påverkar elpriset så man blir alldeles snurrig. Det är inte så enkelt som tillgång och efterfrågan.
Jag har fast elpris, det är väldigt skönt faktiskt. Sen får framtiden utvisa om jag förlorade eller vann. Att slippa oroa sig är å andra sidan värt väldigt mycket! Jag är.väl för gammal för att inte veta. Generellt brukar mam spara på rörligt, men nej, jag har tillräckligt mycket pengar för att inte behöva oroa mig.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
När det gäller timpriser, så får man läsa om hur mycket man kan spara Men man berättar inte om att man kan förlora på affären.
Inte? Jag tycker i alla fall jag sett tydlig information, både från elbolag och media om att det helt beror på hur man använder elen och om man kan flytta sin förbrukning. Som allt avseende den egna ekonomin så får man se till sina egna föutsättningar för att se vad som är mest förmånligt.

Även om alla inte förlorar så tror jag att folk inte gör några större besparingar. Framförallt inte så stora som man kan tro.
Återigen beror det ju helt på ens förutsättningar vilka besparingar man kan (eller inte kan) göra eller vad det blir omsatt i kronor och ören. Men man behöver inte tro, det går ju att göra hyfsade överslagsräkningar, då vet man.

Jag tror att man sparar mer på att som jag skrev tidigare hänga tvätten istället för att torktumla. Det klassiska att sänka temperaturen. Det är en enkel åtgärd. Förvisso lite försämringar blir det att hänga istället för att torktumla.
Det ena utesluter ju inte det andra. Självklart är ju den energi man inte använder den man sparar mest på.

Skall man krama var enda öres besparing ur timprisavtal så blir det lätt lite löjliga åtgärder, men för många har det visat sig att man spar pengar även om man fortsätter att köra på som man alltid gjort, eller endast gjort minimala justeringar. Att man skulle behöva göra några radikala förändringar för att det skall gå plus är i de flesta fall en helt skev bild, och skulle det vara så för någon så är helt enkelt timpris inte lämpligt i det fallet, inte konstigare än så. Grejen är att jag tycker du förkastar modellen utifrån felaktiga premisser.

useless useless skrev:
Ja, det skulle vara intressant att jämföra vad de olika bolagens månadsrörliga pris har landat på de senaste månaderna. Men jag gissar att det bara skiljer några enstaka ören?
De flesta verkar ligga kring 8-10 öre numera.
Telge energi har inga problem med att lägga på 20-25.

A alfista skrev:
Inte? Jag tycker i alla fall jag sett tydlig information, både från elbolag och media om att det helt beror på hur man använder elen och om man kan flytta sin förbrukning. Som allt avseende den egna ekonomin så får man se till sina egna föutsättningar för att se vad som är mest förmånligt.

Återigen beror det ju helt på ens förutsättningar vilka besparingar man kan (eller inte kan) göra eller vad det blir omsatt i kronor och ören. Men man behöver inte tro, det går ju att göra hyfsade överslagsräkningar, då vet man.

Det ena utesluter ju inte det andra. Självklart är ju den energi man inte använder den man sparar mest på.

Skall man krama var enda öres besparing ur timprisavtal så blir det lätt lite löjliga åtgärder, men för många har det visat sig att man spar pengar även om man fortsätter att köra på som man alltid gjort, eller endast gjort minimala justeringar. Att man skulle behöva göra några radikala förändringar för att det skall gå plus är i de flesta fall en helt skev bild, och skulle det vara så för någon så är helt enkelt timpris inte lämpligt i det fallet, inte konstigare än så. Grejen är att jag tycker du förkastar modellen utifrån felaktiga premisser.
Självklart beror eventuella besparingar på så mycket runt omkring. Jag trodde det var självklart.
Men man måste gå ganska långt för att börja spara kronor.
Det jag läst om timdebitering är bara positivt

Fick just en fundering i huvet... :thinking:

Kan det vara mer fördelaktigt att välja timpris hos en elleverantör som inte bara säljer el till timpris?

Jag tänker såhär: Om man ska spara pengar med timpris ska man som bekant avvika från övriga kunders genomsnittliga förbrukningsprofil, eftersom leverantörens "vanliga rörliga pris" baseras på den. Väljer man el från tex Tibber (som väl bara säljer timpris?) är det sannolikt så att det är många fler av kunderna som "bryr sig" och försöker att avvika från profilen, jämfört med tex e.on som ju har en majoritet av kunder med fast och vanligt rörligt pris. Med andra ord bör e.ons förbrukningsprofil överensstämma mer med Nordpools spotpris, medan Tibbers profil bör bli mer "utsmetad" jämfört med spotpriset. Det bör alltså vara enklare att avvika från e.ons förbrukningsprofil vilket bör ge ett relativt sett lägre pris per kWh.

Cyklar jag!? :p
Jag tror att där du tänker fel är om du utgår från att timpriskunderna påverkar förbrukningsprofilen. Förbrukningsprofilen som används för det rörliga priset sätts enbart efter schablonkunderna, så beteendet hos timpriskunderna påverkar inte.

Förbrukningsprofilen tas fram av elnätsbolaget per elnätsområde (inte elprisområde) och gäller för alla schablonavräknade elmätare inom elnätsområdet. Den profilen är alltså inte heller olika mellan olika elhandelsbolag.

(Sedan kan det kanske finnas justeringar som elhandelsbolaget gör i sina system där de t.ex. lägger till kunder som har timavräknad elmätare men ändå inte har timpris, men om det verkligen är så vet jag inte - och det kan ju verkligen inte påverka det rörliga priset mer än extremt lite på marginalen)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast om vi tar en leverantör som både har kunder med fast pris, rörligt pris och timpris, typ vattenfall.
Hur beräknas deras balanskostnad?
Som jag förstår det baseras den på hela kundpopulationens obalans mot leverantörens estimerade förbrukning. Denna kostnad lär de ju lägga på hela sitt kundkollektiv, vilket alltså gör att den kostnaden (som både de med fast pris och rörligt pris bidrar till) även drabbar de med timavtal. Vilket ju leder till att fast pris- och rörligt pris-kunderna faktiskt påverkar timpriskundernas kostnad.
Har jag missförstått något här? Är det någon som kan förklara detta mer i detalj?
Bra fråga. Det finns olika processer för att avräkna balans med två olika aktörer inblandade (eSett och Svenska Kraftnät) och avräkning görs både dygnsvis och månadsvis.

Den som har tid kan läsa på en hel del här: https://elmarknadshandboken.se/Dokumentation/Texter/NEMHB.pdf

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Ja nästan. :rofl: Men om jag formulerar om frågan lite: Det borde vara lättare att komma under det rörliga månadspriset hos en leverantör där majoriteten av kunderna har rörligt. En leverantör som har en större andel timpris bör få ett lägre rörligt pris, då de "medvetna" drar ner priset åt de "omedvetna". När det gäller tex Tibber så förstår jag nu att jag cyklade då man bara har timpris att välja på. Så, som sas i första svaret så kanske det i första hand är kunder med rörligt pris som har pengar att spara på detta.
Du har helt rätt i en helt felaktigt ställd/irrelevant fråga…

När du har timpris så har du timpris… det påverkas inte av vilken leverantör du har (förutom ev påslag)…

men om det är VM i att spöa de som har ”rörligt baserat på dagligt genomsnitt” i samma bolag (kanske betraktas som DM ) eller liknande så ska du såklart välja ett stort bolag med många kunder på den avtalsformen…

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Ja, det är precis så jag tänker.
Är du HELT säker på det att det inte blandas? :p
Ja dom blandas inte, rörligt pris fungerar precis som timtaxa men tillsammans med alla andra som har rörligt pris. Man kan inte blanda in snittet från dom med timtaxa eller fast pris, fast pris har dom ju tex upphandlat i förväg så den elen handlas ju bara till en viss del på dagsprismarknaden.

Det behövs inte jättemycket för att det ska löna sig med timtaxa för det krävs bara att man ska vara bättre än snittet med rörligt, har man rörligt så kommer man troligtvis inte över huvud taget tänka på när förbrukningen sker medans det räcker att dom med timtaxa flyttar kanske 5% av din förbrukning till billigare dagar eller nätter så kommer du få ett lägre pris än rörligt, inte mycket men ändå billigare

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jag tror inte timpris är för alla. Med tanke på att jag skulle använda som mest mängd el när det är som dyrast så blir svårt att hämta upp.
När det gäller timpriser, så får man läsa om hur mycket man kan spara Men man berättar inte om att man kan förlora på affären. Även om alla inte förlorar så tror jag att folk inte gör några större besparingar. Framförallt inte så stora som man kan tro.

Elpriserna är egentligen en väldigt intressant värld. Normalt så handlar varje företag upp sina varor och förhandlar om priser. Men när det gäller elpriset så sätts det på ett helt annat sätt och alla betalar samma pris. Det man kan locka kunden med och styra det är avgifterna runt omkring. Hur mycket lägger man på nordpol priset. Där kan man tycka att ett stort bolag skulle kunna ha lägre priser. Men tyvärr verkar det aldrig stämma. oavsett marknad. De lägsta priserna är oftast små uppstickare som har. Dock är det oftast ganska liten skillnad mellan företagen. Jag har ett annat resonemang. Eftersom skillnaderna oftast inte är brutala så väljer samma som nätägaren, vattenfall för min del. Detta för att slippa så många fakturor. Det är värt en del.
Det är så mycket som påverkar elpriset så man blir alldeles snurrig. Det är inte så enkelt som tillgång och efterfrågan.
Jag har fast elpris, det är väldigt skönt faktiskt. Sen får framtiden utvisa om jag förlorade eller vann. Att slippa oroa sig är å andra sidan värt väldigt mycket! Jag är.väl för gammal för att inte veta. Generellt brukar mam spara på rörligt, men nej, jag har tillräckligt mycket pengar för att inte behöva oroa mig.
Jo timpris är gör alla, det kommer du att märka om några år. Typ senast 2025 skulle jag tro.

Elmarknaden fungerar som en marknad ska fungera. Det du saknar är bristerna som finns ide flesta marknader. Men el är enhetlig och det är lätt att knyta kontakt mellan köpare och säljare. Så de brister som resulterar i mängdrabatt och liknade finns inte.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Ja, jag inser mer och mer att det jag efterfrågar kanske mest är en principiell grej. Sannolikt skiljer det inte mycket, men visst kan vi enas om att det "borde kunna" finnas ett sådant här samband? :D
Vad jag vet så påverkar inte de som har timpris priset för de som har rörligt hos samma leverantör. Det som påverkar det rörliga priset är förbrukningen hos övriga kunder som också har rörligt pris.

• Gilla
Mikael 81 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo timpris är gör alla, det kommer du att märka om några år. Typ senast 2025 skulle jag tro.

Elmarknaden fungerar som en marknad ska fungera. Det du saknar är bristerna som finns ide flesta marknader. Men el är enhetlig och det är lätt att knyta kontakt mellan köpare och säljare. Så de brister som resulterar i mängdrabatt och liknade finns inte.
Jag skulle inte vilja säga att elmarknaden fungerar som en marknad borde fungera. Är det bara jag som får vibbar till den tiden när regeringen bestämde allt? Marknaden när det gäller varor och tjänster fungerar annorlunda. Och är hyffsat bra.
Elmarknaden är helt annorlunda. Sen kanske det är så det måste fungera. när det gäller.el.
Dock finns det några stora brister när det gäller elen, det är EU.
sen tror jag inte timpris kommer vara det som styr. där emot blir det.någon form av effekt taxa.
Det blir intressant och se hur priserna på natten kommer ändras när större delen av bilparken är elbilar. Eftersom många kommer ladda bilen på natten. Men effekttaxa eller liknande är bara för att elnätet inte hänger med i utvecklingen. Alla tjatar om att allt ska gå på el. När vi då styr över allting på el så passar inte det längre. Nu lägger jag värme och varmvatten utanför.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Vad jag vet så påverkar inte de som har timpris priset för de som har rörligt hos samma leverantör. Det som påverkar det rörliga priset är förbrukningen hos övriga kunder som också har rörligt pris.
Det som påverkar priset är den beräknade förbrukningen. Så de med rörligt eller de med timpris påverkar inte varandra eller sig själva.
rörligt är ett snittpris över en månad. Dock så om fler börjar använda elen på natten så kan de med timpris drabbas... Men det måste till en ordentlig ökning...

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.