8 084 läst ·
113 svar
8k läst
113 svar
Timpris mer fördelaktigt med större leverantör?
Jag ser det nog inte lika svart/vitt som du. För mig är det inte konstigt att det mesta i Sverige fungerar som en marknadsekonomi, men vissa delar har inslag av eller är rakt av planekonomiska. Den planekonomiska biten består då i att stat eller kommun både planerar/finansierar och utför tjänsten. Och kundbegreppet är i det sammanhanget irrelevant eftersom begreppet kund förutsätter en marknad. På samma sätt fungerar skolan i många länder. Och jag skulle ju kunna lägga till även rättsväsende och försvar till listan.Bananskalare skrev:
Tror att du inte riktigt förstår vad planekonomi betyder i praktiken. Om du tror att något blir billigare för att staten upphandlar det så verkar det av någon outgrundlig anledning inte fungera. Det borde vara en hint att om det finns planekonomi så är det också en diktatur. Eller liknande diktatur. Hittils så har det inte blivit billigare för att staten gör upphandlingen. Däremot blir sortimentet lidande. eftersom du i en planekonomi inte kan påverka sortimentet.
Sen bör du nog läsa på lite om planekonomi.
När du nämner sjukvård och utbildning infrastrukturen. Det är något som stat och kommun står för. Dessa är då kunden. Eftersom den delen är konkurrensutsatt så innebär det att alla större inköp måste upphandlas. Men du gör en ordentlig tankevurpa. Staten är kunden inte du och jag.
Planekonomi fungerar inte praktiken de gör inte kommunismen heller.
Så fungerar alla marknader, även om många inte fungerar lika bra och därmed har större skillnader. Men om du tittar på enhetliga varor som tex olja eller spannmål så ser du tydliga likheter.K karlmb skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Varför ska alla köpa till samma pris hela tiden?D Daniel 109 skrev:
Vad är felet med marknadsekonomi? att priserna och utbudet blir bättre?
Det felet tar jag gärna!
Men du glömde att planekonomi är just det du säger....
På en välfungerande marknadsekonomi betalar alla samma pris.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ja, det gör jag. Det är tämligen grundläggande.
Vilka "vi" syftar du på? EON? Uniper?Bananskalare skrev:
Detta pga att el är ändå lite mer annorlunda än andra saker.
Dock misstänker jag att det går att få ner priserna på el om man vill. Problemet är att vi måste sälja el. Det på ett för oss oekonomiskt sätt.
Problematiken med kapacitetsbristen är gissningsvis att vi måste sälja el till våra grannländer. Där skulle man lägga upp det som så att först köper vi därefter får de andra köpa till ett annat pris.
jag hoppas tyskarna har stoppat sin avveckling av kärnkraften. Med tanke på att de inte har gasen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg