Nu är det lite i affekt jag sitter här i bastubygget.
Håller på att sätta timmerpanel i bastudelen av en timrad stuga. Min fråga är nu, hur man monterar men den utan att det spricker sönder? Jag har självborrande panelskruv men eländet spricker i VARENDA skruv?

Detta kommer nog få sitta under sommaren och nästa vinter sliter jag sönder allt och sätter gips istället. Det är ju som papper.

• Staplad timmerpanel på golvet, del av bastubygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Provat förborra?

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Provat med dykert i spikpistol?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Se det som ett tillfälle att köpa nya roliga verktyg. Jag köpte en makita 18V dyckertpistol när jag skulle sätta lite bröstpanel. Snabbt och kul.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Köp rätt skruv för ändamålet.
Träskruv brukar inte vara självborrande, mer att spetsen är taggad för att fräsa sig fram i trät.
/Workingclasshero

• Gilla
vefyra
  • Laddar…
Har använt wsb golvskruv. Mkt nöjd med den, borrar fint och spricker aldrig.

Panelklips kanske är ett alternativ, då slipper du även se skruv/spik efter montage.

D Davbos skrev:
Håller på att sätta timmerpanel i bastudelen av en timrad stuga. Min fråga är nu, hur man monterar men den utan att det spricker sönder? Jag har självborrande panelskruv men eländet spricker i VARENDA skruv?

Detta kommer nog få sitta under sommaren och nästa vinter sliter jag sönder allt och sätter gips istället. Det är ju som papper.
Använder du självborrande panelskruv?

Sen är ju det där klassiskt svenskt fulvirke, med en smärre evighet mellan årsringarna, som mest bara duger till toapapper. Tyvärr inte enkelt att hitta nåt annat.

D Davbos skrev:

Se till att köpa panel med kärnsidan utåt,
Inte inåt som på bilden så den kupar sig åt rätt håll, samt förborra o spika.

D Davbos skrev:

Jag satte likadan panel i en bastu, men skjöt den med dyckert istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.