Måste man normalt stänga av vattnet och ta loss rören för att leda dom genom hålen man borrar i profilen?
Eller kan man göra på liknande sätt som när man lägger golv och det finns rör som sticker upp från golvet?

S
beror på vad för dörr du kommer ha men brukar gå att ordna

ok då är det inget för amatören verkar det som..är en HAFA glacier 2d skjutdörr, har rör på båda sidor...kanske därför alla instruktionsfilmer visar montering utan rör...

S
http://www.hafa.se/web/Montanv_Duschdorr.aspx
kolla pdfen på den dörren som du ska ha.
du måste tydligen köpa till en extra grej/list
Art Nr: 147 22 95
och montera bort rören.

ingen annan dörr du kan tänka dig eller redan köpt dörren?

Redigerat av moderator:
tack, har inte köpt den än...har du andra tips för att göra installationen enklare?

S
duschdraperi. ;-)
eventuellt såga i listen raka snitt(så du slipper ta bort rören). men vet ej hur stabil den blir då.
jävligt osmart montering. :-(

det är draperiet jag vill bli av med :)

tänkte mest på om du vet om andra skjutdörrar som är bättre förberedda för montering med rör.

S
o jag fatta det. här försöker man va rolig :-(
kan sätta lite span på det.
ungefär samma look eller bara leta förslag så får du såla igenom?

S
hade tipset montera så där det verkade ej gå med den profilen. ska ta ett get öga å kolla igen

S
mitt fel går att montera som corre tipsar om.
ska gå och gömma mig bakom något. skäms på mig

jag kollar pdfen...men man behöver köpa en tilläggsprofil verkar det som...det som kallas förlängningsprofil förmodligen...men då kan det påverka vilken modell jag skall köpa.profilerna gör förmodligen att jag måste köpa 1125 versionen istället för 1200 versionen.
Jag har 1227mm att gå på....versionen 1125 skall vara justerbar mellan 1125-1200mm, versionen 1200 skall ha justerbar bredd från 1200-1275.

Den dörren jag köpte i Rinkabyrör hade detta inbyggt, spel på ca 30mm i varje sida.
Den väggen du länkar till verkar inte ha det, utan då tillkommer den extra profilen för att skapa utrymmet.
HAFA manualen lämnar lite att önska i förklaring om profilerna.

vad har du för innermått idag? 1227?
Art Nr: 147 22 95 verkar bygga 25mm, frågan är om det är ett mått som skjuts in i dörrprofilen, eller om det bygger på utanpå den.
Kollar man på reservdelslistan http://www.hafa.se/web/reservdelar_duschset.aspx
Så verkar den bygga mellan två olika profiler i dörren.

Dels en profil med vägg mot ryggen, U mot vägghålet. dels en profil glaset sitter i.
Sen tillkommer extraprofilen mellan dessa två orginalprofiler, som en förhjöjning på glasprofilen.

yuphin skrev:
Måste man normalt stänga av vattnet och ta loss rören för att leda dom genom hålen man borrar i profilen?
Eller kan man göra på liknande sätt som när man lägger golv och det finns rör som sticker upp från golvet?
I min duschvägg (monterad av rörmokare) är det utkapat för rören, dvs rören demonterades inte vid montering. Mellan rören och väggen har han satt små grå plastbitar. Iom att det är kapat mkt precist och bra så ser det snyggt ut.

corre skrev:
Den dörren jag köpte i Rinkabyrör hade detta inbyggt, spel på ca 30mm i varje sida.
Den väggen du länkar till verkar inte ha det, utan då tillkommer den extra profilen för att skapa utrymmet.
HAFA manualen lämnar lite att önska i förklaring om profilerna.

vad har du för innermått idag? 1227?
Art Nr: 147 22 95 verkar bygga 25mm, frågan är om det är ett mått som skjuts in i dörrprofilen, eller om det bygger på utanpå den.
Kollar man på reservdelslistan [länk]
Så verkar den bygga mellan två olika profiler i dörren.

Dels en profil med vägg mot ryggen, U mot vägghålet. dels en profil glaset sitter i.
Sen tillkommer extraprofilen mellan dessa två orginalprofiler, som en förhjöjning på glasprofilen.

Tack för att du tog dig tid!
Japp har innermått 1227, det konstiga är att Hafa själv svarade i ett mail att man kan bygga ut 35mm UTAN extra profilen:
"Hej!
Har ni rör på 30 mm, så behöver ni ej köpa till förlängninsprofil.
Stämmer som du säger, att maxmåttet är 35 mm. Så ni klarar er utan förlägningsprofil."

Samtidigt svarade dom också att dom inte visste hur man skulle montera med rör, utan hänvisade till rörmokare...Så man blir aningen förvirrad, lutar åt att man hoppar över denna affären och avvaktar tills man hittar en som man själv kan montera utan större bekymmer!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.