Priset är bl.a. beroende på timringstekning. Maskinell eller manuell, handbilad sida/sidor, handgjorda långdrag och knutar m.m.
Ett väsentligt beslut att ta är om timmerstommen skall vara synlig invändigt och/eller utvändigt.
Personligen ser jag inget behov att isolera en ny timmerstomme. Det viktigaste är konvektionsskyddet d.v.s. att stommen är vindtät (ej vattentät).
Jag har för mig att jag såg en ny branchtidning om timrade hus på byggtjänst i Stockholm. Ring och fråga dem.