Tack alla som svarat i tråden, Har fått en ganska klar bild vad som gäller och min slutsats är att det knappast är några större pengar det handlar om. Maskinförarens lön ligger kanske på 150 kr/timma a´ 9 timmar och sedan hälften av detta, det gör drygt en 500 hundring. Mkt jobb för ingenting, jag tror att det inte är mödan värd att hålla på med papperexercisen med Skatteverket. Kanske man bara väcker den Björn som sover, även om jag inte har något otalt med denna myndighet ;).

Tigersågen skrev:
Tack alla som svarat i tråden, Har fått en ganska klar bild vad som gäller och min slutsats är att det knappast är några större pengar det handlar om. Maskinförarens lön ligger kanske på 150 kr/timma a´ 9 timmar och sedan hälften av detta, det gör drygt en 500 hundring. Mkt jobb för ingenting, jag tror att det inte är mödan värd att hålla på med papperexercisen med Skatteverket. Kanske man bara väcker den Björn som sover, även om jag inte har något otalt med denna myndighet ;).
Det är inte arbetarens LÖN du gör ROT-avdrag på. Utan det är den debiterade arbetskostnaden!

Nu har jag egentligen ingen koll på vad timdebiteringen är för en maskinförare. Men den lär väl ligga på mellan 300 och 500kr/tim inkl. moms. Detta kan säkert Entreprenören ge ett bättre svar på.

• Gilla
mehe
  • Laddar…
ja de var synd att alla rört till det så att inte tigersågen kunnat läsa till sig detta i tråden. :D

allså det är den som ställer fakturan som ska säga vad timkostnaden utan maskin är,
men enligt mig som är i branschen så mellan 300-350kr i timmen plus moms ska du göra rotavdrag för gällande grävmaskinstimmarna.

mvh daniel

• Gilla
mehe
  • Laddar…
En sista fråga bara. Har det någon betydelse att det var ägaren av firman som satt i maskinen själv, Har han någon skatteteknisk fördel och hävda att maskinkostnaden står för 600 kr, medan han själv satt i maskin för 0 kr/timma :confused:.

Tigersågen skrev:
En sista fråga bara. Har det någon betydelse att det var ägaren av firman som satt i maskinen själv, Har han någon skatteteknisk fördel och hävda att maskinkostnaden står för 600 kr, medan han själv satt i maskin för 0 kr/timma :confused:.
Det spelar ingen roll.

Entreprenören skrev:
Hejda er nu!! Några saker...

Som egenföretagare i branchen i ett litet samhälle är jag väldigt mån om att allt blir riktigt för mina kunder och för mig, jag kan jag lova att jag suttit otaliga timmar i telefonen med skatteverket sedan rot-arbetena började, anser att jag har väldigt bra koll på läget, sååå...
Ser att det nu tillkommit en ny mening om just maskinen, detta förtydligande fanns inte när jag sökte mitt avdrag i Mars 09.

Skatteverkets hemsida om ROT.

DRÄNERING
Grävning och dränering av grund ger rätt till skattereduktion. Även arbetskostnaden för att återställa marken efter det att dräneringsarbetet är utfört ger rätt till skattereduktion förutsatt att återställningsarbetet sker i direkt anslutning till ROT-arbetet. Observera att kostnad för maskiner inte räknas till arbetskostnad.
.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
E Entreprenören skrev:
Hejda er nu!! Några saker...

Som egenföretagare i branchen i ett litet samhälle är jag väldigt mån om att allt blir riktigt för mina kunder och för mig, jag kan jag lova att jag suttit otaliga timmar i telefonen med skatteverket sedan rot-arbetena började, anser att jag har väldigt bra koll på läget, sååå...

"Grävmaskintimmarna gör du avdrag för hela summan, dvs gubbe och maskin. Du ska inte bry dig om att han har en maskin som arbetsredskap"
Detta är helt fel!! Endast avdrag för maskinföraren, i mina fakturor jag skickar till mina kunder måste jag splitta maskinkostnader och förarkostnader! Det ÄR det som gäller allt annat är felaktigt!

"lastbil totalt 19 timmar a' 600 kronor."
Går ej att göra avdrag för!

"jag är ingen expert på ROT men har för mig att jag läst nånstans att ROT-avdraget gäller inte "stora maskiner". tror inte heller det gäller uppförande av ny byggnad, men jag kan ha fel så klart"
Storleken har ingen betydelse:p Det handlar om vilket typ av jobb som utförs! Jobben som kan ge rot-avdrag är väldigt få när det kommer till entreprenadmaskiner, husgrundsdräneringar och enskilda avlopp. Arbetet med maskinen måste vara kopplat till en förbättring av den befintliga byggnaden. Arbeten så som schakt för utbyggnader, trädgårdsplanering, stensättning m.m. innefattas ej av rot!

"Du kan ju inte gärna chansa själv vad arbetskostnaden är. Står det inte specificerat på fakturan måste du be honom skicka en ny där det gör de!"
Håller fullständigt med!
Då får du nog ringa och prata med skattemyndigheten några timmar till för schakt för utbyggnad är Rot berättigad. Liksom allt husnära.
Även återställa mark och plattytor efter husdränering eller tillbyggnad m.m

C
K KTK skrev:
Då får du nog ringa och prata med skattemyndigheten några timmar till för schakt för utbyggnad är Rot berättigad. Liksom allt husnära.
Men det kanske inte var det för 8 år sedan? :rofl:

• Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Tigersågen Tigersågen skrev:
Jag undrar vad timlönen är för en grävmaskinist. Anlitade en entreprenör som grävde ur grunden för en tillbyggnad, Han tog 600 kr/timma. Jag skulle gärna försöka använda ROT-avdraget och behöver då ha arbetskostnaden per timma. Entreprenören tyckte det var besvärligt med ROT avdraget så jag får själv försöka med avdraget innan året är slut,
600kr per timma är för billigt. Han ville inte göra rotavdrag för då måste han skatta för jobbet.

K KTK skrev:
600kr per timma är för billigt. Han ville inte göra rotavdrag för då måste han skatta för jobbet.
Allt utspelade sig 2009.
Välkommen till forumet för trådnekrofili ;)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.