Min röris (vars rörliga anbud har valt) vill ha 500:- / tim inkl. moms.
Det låter häftigt, men han tjatar inte som de flesta andra rörmokarna om att "jag vill tillhandahålla allt, inklusive porslin, blandare mm", trots att de vet att jag redan köpt det.
Är timlönen ok eller ska jag söka vidare? :S
Ska tilläggas att han har skjutit upp stambytet flera gånger och är mycket svår att nå, inte så sugen på att skriva kontrakt mm = opålitlig?
Det börjar bli kris nu med läckande wc mm, så att hitta någon annan som kan börja snarast blir nog mycket svårt, de har fullt upp...
 
500 inkl moms är väldigt rimligt pris. Inget att klaga på men det är inte hans timlön, det är hans timdebitering som förutom nettolön ska täcka avgifter och skatter så som sociala avgifter, arbetsgivaravgifter, skatt, moms till staten osv osv. Sånt som en anställd inte tänker på att ett företag betalar innan pengarna syns på kontot.
 
Jo, jag förstår, ordvalet var inte det rätta. Men har inte hantverkare generellt smyghöjt timdebiteringen nu när ROT-avdraget tillkommit?
Jag vet att i skogen (där jag jobbar) ligger timdebiteringen på ca 250-300:- för företag (som då ska tillhandahålla motorsåg, röjsåg, bränsle, bil mm i den timdebiteringen), men där finns ju inget ROT-avdrag fast det skulle behövas, röj- och gallringsberget är enormt!
Första kontakten med denna röris var i maj, så det har tagit lite tid...
 
K
Jag håller med om att 500 kr inkl moms är rimligt. Dessutom med tanke på att han inte "tvingar" dig att köpa allt material av honom. Min röris debiterar på samma sätt och vill gärna att jag köper material själv så att han slipper det.

I och för sig tjänar han nog rätt bra på allt "rörmaterial" som behövs vid de arbeten han utför ändå. Hade ingen aning om att rör, koppllingar o s v kostade så mycket och behövdes i så stor utsträckning. ;)
 
Jag tycker att det låter billigt. Rörisar har ofta korta arbeten och kan sällan debitera 8 tim/dag. Dessutom är omkostnaderna för maskiner, verktyg och bil säkert mycket högre än för skogsarbetaren.
Skogsarbete för 250-300kr/tim måste väl också vara exkl. moms?
 
Glufsglufs skrev:
500 inkl moms är väldigt rimligt pris. Inget att klaga på men det är inte hans timlön, det är hans timdebitering som förutom nettolön ska täcka avgifter och skatter så som sociala avgifter, arbetsgivaravgifter, skatt, moms till staten osv osv. Sånt som en anställd inte tänker på att ett företag betalar innan pengarna syns på kontot.
Att diskutera vad som är en rimlig timpenning utifrån ett kostnadsperspektiv (eller för all del, vad som ger rörisen en trevlig lön i fickan) är ju egentligen rätt ointressant i sammanhanget. Det som är intressant är ju vad marknadspriset är för rörisar i trådskaparens område.

Visst är det både bra och intressant att förstå vad som bygger upp en timpenning, men i frågan om debiteringen är skälig är det ju marknaden som styr, inte hantverkarens önskemål om lön eller hans kostnader.

I någon annan tråd var det ju en röris som i praktiken debiterade 1600kr per timme, så detta låter ju rätt billigt....;)
 
Snickar-Urban:
250-300:- i skogen är inkl. moms (vi får ca 100-130:-), dessutom är nog maskiner och bil BETYDLIGT dyrare för oss (motorsåg ca 8000:- , röjsåg ca 9000:- , håller ca 3 år + en massa reparationer o reservdelar, aspenbensin ca 100:- /dag/gubbe, dyra skyddskläder (ca 5000:- /år/gubbe), 4WD-bil mycket högt slitage (inte så mycket asfalt som för rörisen) och många mil.
Dessutom ska allt ingå: ev. hyra av släpvagn för risplockning, hämtning/lämning av sågar-resevdelar mm, färd till o från arbetsplats (kund betalar bara för den tid vi jobbar)
Mitt stambytejobb är inte kort, handlar om veckor.
 
Tompa21 skrev:
Snickar-Urban:
250-300:- i skogen är inkl. moms (vi får ca 100-130:-), dessutom är nog maskiner och bil BETYDLIGT dyrare för oss (motorsåg ca 8000:- , röjsåg ca 9000:- , håller ca 3 år + en massa reparationer o reservdelar, aspenbensin ca 100:- /dag/gubbe, dyra skyddskläder (ca 5000:- /år/gubbe), 4WD-bil mycket högt slitage (inte så mycket asfalt som för rörisen) och många mil.
Dessutom ska allt ingå: ev. hyra av släpvagn för risplockning, hämtning/lämning av sågar-resevdelar mm, färd till o från arbetsplats (kund betalar bara för den tid vi jobbar)
Mitt stambytejobb är inte kort, handlar om veckor.
250-300 kr/tim låter ju idiotiskt lågt eller far jag fel?

F.ö. så jobbar min pappa inom branschen, röjt en hel del + egna skogsmaskiner.

//Patrik
 
MathiasS skrev:
Att diskutera vad som är en rimlig timpenning utifrån ett kostnadsperspektiv (eller för all del, vad som ger rörisen en trevlig lön i fickan) är ju egentligen rätt ointressant i sammanhanget. Det som är intressant är ju vad marknadspriset är för rörisar i trådskaparens område.

Diskutionen var inte vad som är rimlig timlön, det handlade om rimlig prissättning för timdebitering fast TS skrev timlön av misstag men jag förtydligade utifall det inte var ett misstag.

Visst är det både bra och intressant att förstå vad som bygger upp en timpenning, men i frågan om debiteringen är skälig är det ju marknaden som styr, inte hantverkarens önskemål om lön eller hans kostnader.

Nu är det ju så att inom vissa yrken så som el, rör och kakel så är det brist på arbetskraft så självklart är det inte markanden som styr över dessa yrkesgrupper.

I någon annan tråd var det ju en röris som i praktiken debiterade 1600kr per timme, så detta låter ju rätt billigt....;)

Det var väl en comfortbutik med egna rörisar det gällde där dom körde fasta priser för moment, inte per timme så det går ju inte att jämföra riktigt.
500 spänn inkl moms är bra pris för en röris, billigt om det handlar om storstadsregion.
 
Tompa21 skrev:
Snickar-Urban:
250-300:- i skogen är inkl. moms (vi får ca 100-130:-), dessutom är nog maskiner och bil BETYDLIGT dyrare för oss (motorsåg ca 8000:- , röjsåg ca 9000:- , håller ca 3 år + en massa reparationer o reservdelar, aspenbensin ca 100:- /dag/gubbe, dyra skyddskläder (ca 5000:- /år/gubbe), 4WD-bil mycket högt slitage (inte så mycket asfalt som för rörisen) och många mil.
Dessutom ska allt ingå: ev. hyra av släpvagn för risplockning, hämtning/lämning av sågar-resevdelar mm, färd till o från arbetsplats (kund betalar bara för den tid vi jobbar)
Mitt stambytejobb är inte kort, handlar om veckor.
Kanske är så att det finns fler firmor för skogsarbeten än vad det finns jobb så priserna pressas och/eller att en offert är lagd för ett visst område som ska avverkas och då är ju timpenningen inte relevant på samma sätt som om man går löpande per timme.. Sen vet jag inte hur det är med utbildning, certifikat osv för att jobba i skogen men det jag vet är ju att vem som helst kan ju inte jobba med rör, det är ju en del saker man måste lära sig genom skola, erfarenhet, vidareutbildningar, certifieringar inom olika material och arbetssätt samt en massa annat krafs. Personligen skulle jag inte ge mig på ett rörjobb utan vidare men lite instruktion om hur man fäller ett träd så skulle jag kunna testa på det om du förstår hur jag menar.

När man har ett så pass stort jobb så tar man ju in offerter från lite olika, inte låta dom gå på löpande timersättning.
 
Glufsglufs skrev:
Diskutionen var inte vad som är rimlig timlön, det handlade om rimlig prissättning för timdebitering fast TS skrev timlön av misstag men jag förtydligade utifall det inte var ett misstag.

Nu är det ju så att inom vissa yrken så som el, rör och kakel så är det brist på arbetskraft så självklart är det inte markanden som styr över dessa yrkesgrupper.

Det var väl en comfortbutik med egna rörisar det gällde där dom körde fasta priser för moment, inte per timme så det går ju inte att jämföra riktigt.


500 spänn inkl moms är bra pris för en röris, billigt om det handlar om storstadsregion.
Ja, vi är överens om att det är timdebitering som avses och jag förstår skillnaden mellan timlön och timdebitering. Min poäng var att oavsett vilket som diskuteras är det marknaden som styr var som är ett rimligt pris, inte hantverkarens kostnadsbas ( i vilken hantverkarens önskade timlön inräknas). Det är allt jag hade en synpunkt på. Varför önskade jag ha en synpunkt på det? Jo, för varje gång hantverkares priser kommer på tal är det någon som måste påtala alla kostnader som hantverkaren har vilket iprincip inte är relevant för diskussionen kring vad som är en marknadsmässig debitering. För det är ju just det alla vill veta - betalar jag för mycket för denna tjänst eller har jag hittat ett bra pris. Inte om hantverkaren har en ok marginal eller inte.

Självklart är det marknaden som sätter marknadspriset även på yrkesgrupper där det är brist på arbetskraft. Med "marknaden" avses inte köparen - marknadspriset sätts utifrån tillgång och efterfrågan - dvs säljare och köpare bildar marknad. För yrkesgrupperna du nämner tillåter marknaden en högre timdebitering eftersom tillgången är begränsad.

Ja, 1600spänn i timmen är inte jämförbart, därav smileyn.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Ja, vi är överens om att det är timdebitering som avses och jag förstår skillnaden mellan timlön och timdebitering. Min poäng var att oavsett vilket som diskuteras är det marknaden som styr var som är ett rimligt pris, inte hantverkarens kostnadsbas ( i vilken hantverkarens önskade timlön inräknas). Det är allt jag hade en synpunkt på. Varför önskade jag ha en synpunkt på det? Jo, för varje gång hantverkares priser kommer på tal är det någon som måste påtala alla kostnader som hantverkaren har vilket iprincip inte är relevant för diskussionen kring vad som är en marknadsmässig debitering. För det är ju just det alla vill veta - betalar jag för mycket för denna tjänst eller har jag hittat ett bra pris. Inte om hantverkaren har en ok marginal eller inte.

Självklart är det marknaden som sätter marknadspriset även på yrkesgrupper där det är brist på arbetskraft. Med "marknaden" avses inte köparen - marknadspriset sätts utifrån tillgång och efterfrågan - dvs säljare och köpare bildar marknad. För yrkesgrupperna du nämner tillåter marknaden en högre timdebitering eftersom tillgången är begränsad.

Ja, 1600spänn i timmen är inte jämförbart, därav smileyn.
Kan inte hålla med dig riktigt där, om marknaden skriker efter en yrkesgrupp så kan ju jag som hantverkare i regel sätta vilket pris som helst om jag har tid att utföra arbetet, passar det inte så får dom söka efter någon annan billigare och vänta till den har tid, så är det väl när det är brist på en yrkesgrupp. Tex så är det endast jag och en till person i sverige som har utbildning och lov av fabrikanten att utföra installation och service på en viss maskin i sverige och den andra killen är anställd i ett företag som har en hel drös av dessa maskiner så han är ju låst där medans jag "frilansar" över hela sverige, nu har generalagenten i sverige betalat min utbildning och betalar även fortsatta vidareutbildningar på maskinerna dom handhar så dom är min kund och jag tar inte ut några överdrivna summor men om jag stått för utbildningen själv så hade jag kunnat köra på 2000 kr/h om jag velat det (drabbar inga fattiga företag och instutioner) men alltså så styr jag över marknadspriset i det läget. Nu är det inget system jag nyttjar då jag i princip inte jobbar så mycket mot privatpersoner med att bolla med priser. När det gäller offerter så kan det skilja en del mellan firma och firma och skulle man i det läget bara köpa timmarna så skiljer det sig inte mycket mellan firmorna, är det någon som urskiljer sig med väldigt högt pris så skiter nog den i om han får jobbet eller inte och har man någon som har extremt lågt pris så är ju frågan om firman räknat fel, skyndar och slarvar sig genom ett jobb osv. När det påpekas att hanverkare är dyra så brukar det i regel inte förstås var alla pengar som en kund får betala per timme tar vägen, lika så finns det hantverkare som tar så lågt pris att dom själva inte vet vad dom ska betala för avgifter osv.
Vissrligen tror jag de flesta fattar att timdebiteringen inte är hantverkarens lön men det finns ju dom som inte förstår för dom ser ju själva bara en summa på sitt konto och hur mycket staten tagit i skatt på lönespecen.

Nu blev det mycket OT men som tex den artikeln Aftonbladet hade förut om vad varje yrkesgrupp rimligen borde ta betalt (Martin Timell fick också uttala sig) var ju totalt uppåt väggarna, enligt beräkning på elektriker så skulle jag tex ha fått ut en nettolön på drygt 9000 kr/mån och det är ju nästan bara hälften av vad en anställd elektriker får ut.
 
Jo, priserna i skogen är extremt pressade (vi får konkurrens från "fuskföretag" och företag som tar in billiga Östeuropeer), och särskilt i ledningsgator där jag jobbar mest. Och det är inget man lär sig lätt med fällning av farliga träd invid 0,4-130 Kv + att det tar 1-2 år att bli en duktig kvistare, till det ska vi ha ESA-utbildningar, grönt kort mm.
Alla rörisar jag pratade med innan sa att det skulle bli billigare med löpande eftersom de ej visste hur det såg ut bakom väggar o under golv mm, annars skulle de behöva salta den fasta offerten för att vara säkra på att inte gå back.
Men om ni tycker att 500:- / tim är ok så är jag nöjd!
 
Glufsglufs skrev:
Kan inte hålla med dig riktigt där, om marknaden skriker efter en yrkesgrupp så kan ju jag som hantverkare i regel sätta vilket pris som helst om jag har tid att utföra arbetet, passar det inte så får dom söka efter någon annan billigare och vänta till den har tid, så är det väl när det är brist på en yrkesgrupp. Tex så är det endast jag och en till person i sverige som har utbildning och lov av fabrikanten att utföra installation och service på en viss maskin i sverige och den andra killen är anställd i ett företag som har en hel drös av dessa maskiner så han är ju låst där medans jag "frilansar" över hela sverige, nu har generalagenten i sverige betalat min utbildning och betalar även fortsatta vidareutbildningar på maskinerna dom handhar så dom är min kund och jag tar inte ut några överdrivna summor men om jag stått för utbildningen själv så hade jag kunnat köra på 2000 kr/h om jag velat det (drabbar inga fattiga företag och instutioner) men alltså så styr jag över marknadspriset i det läget. Nu är det inget system jag nyttjar då jag i princip inte jobbar så mycket mot privatpersoner med att bolla med priser. När det gäller offerter så kan det skilja en del mellan firma och firma och skulle man i det läget bara köpa timmarna så skiljer det sig inte mycket mellan firmorna, är det någon som urskiljer sig med väldigt högt pris så skiter nog den i om han får jobbet eller inte och har man någon som har extremt lågt pris så är ju frågan om firman räknat fel, skyndar och slarvar sig genom ett jobb osv. När det påpekas att hanverkare är dyra så brukar det i regel inte förstås var alla pengar som en kund får betala per timme tar vägen, lika så finns det hantverkare som tar så lågt pris att dom själva inte vet vad dom ska betala för avgifter osv.
Vissrligen tror jag de flesta fattar att timdebiteringen inte är hantverkarens lön men det finns ju dom som inte förstår för dom ser ju själva bara en summa på sitt konto och hur mycket staten tagit i skatt på lönespecen.

Nu blev det mycket OT men som tex den artikeln Aftonbladet hade förut om vad varje yrkesgrupp rimligen borde ta betalt (Martin Timell fick också uttala sig) var ju totalt uppåt väggarna, enligt beräkning på elektriker så skulle jag tex ha fått ut en nettolön på drygt 9000 kr/mån och det är ju nästan bara hälften av vad en anställd elektriker får ut.
Jag vet inte riktigt vad du inte är överens om. På din beskrivning låter det som vi är helt överens d^_^b. Det är ju heller inga konstigheter - det vi pratar om är ju grundreglerna för en marknadsekonomi (http://sv.wikipedia.org/wiki/Marknadsekonomi). Är du ensam om en kompetens är det du som sätter priset - precis så ska det vara. Det jag försöker påpeka (vilket ev är helt onödigt) är att i det läget är det inte dina kostnader som styr priset utan du kan tillåta dig en sk värdebaserad prissättning. Det är det egentligen alltid, men när konkurrensen minskar ges tillfälle för en friare prissättning.
 
Mycket utsvävningar om annat här :)

500 inkl moms är rimligt.
De flesta rörisar brukar dessutom ha någon sorts köreersättning utanpå priset.
Helt OK, men man får se till så att arbetsdagen inte ser ut såhär:

kommer kl 800.
hummar till 830
handlar på dahl till 1000
jobbar från 1030 till 1200
lunch till 1300
jobbar till 1500

fakturerar 8 timmar plus körersättning...

jorå, jag har bara fina erfarenheter av rörmokare d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.