Hej,

Tror en bra lösning för ventilationen i min friggebod vore att köra med en stickkontakts fläkt (typ Pax 211) plus en vanlig timer i vägguttaget. Det skulle ge fördelen att man kan ventilera flexibelt beroende på användningen av boden. Ser ni några problem med det?

Går det att koppla en dimmer för att reglera varvtalet på samma sätt eller är det en brandrisk (känns så)?

Alla fläktar jag sett med stickpropp har konstant varvtal, men om någon känner till en stickpropps fläkt med varvtalsreglator så hojta till!

Varför behöver du en fläkt i friggeboden? Räcker det inte med ett par ventiler om det är instängt?

På dasset på landet har jag däremot satt en fläkt typ pax, och kör med en timer. Fläkten går 5min/kvart under dagen och 5min/halvtimme under natten. Det funkar bra och all lukt från dasset har förvunnit.

Tack för svaret, verkar OK att sätt på en sådan timer mao.

Är osäker på om självdrag via ventiler är till räckligt vid små temperatur skillnader om det bor 4 personer i den. Vill ge mina gäster lite komfort helt enkelt. Men det är klart det vore billigare/enklare utan om det nu räcker med valiga ventiler?
Någon som har erfarenhet av att dimra sådan fläktar ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.