Jag söker en timer som ger en konstant utsignal om insignalen växlar minst en gång per sekund. Om insignalen ligger stilla, av eller på, så ska utsignalen vara av.
Jag tittade på Finder's timers och hittar ingen som klarar det. Med FInder behöver man två stycken som går i "Off-delay with control signal" för att lösa det, och man behöver då mata den ena timern med en inverterad version av insignalen till den andra. Jag kan då skapa den önskade signalen genom att seriekoppla kontakterna på båda timrarna.

Jag vill helst lösa det med en enda timer. Känner någon till en sådan?
Jag skulle kunna bygga en själv, men jag vill lösa det med en hyllprodukt.

De flesta "multifunktions tidreläer" klarar det, förr var beteckningen typ B lämplig numera brukar man kunna välja de flesta moder på samma enhet. Så flanktriggad frånslagsfördröjd är ju lämplig i ditt fall.

Bland de första jag fick upp vid googling "multifunktions tidrelä" var denna ELDON men finns ju otroligt många liknande från olika leverantörer.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Frånslagsfördröjt dubbel uppfyller ju kravet.

Protte

GK100 skrev:
De flesta "multifunktions tidreläer" klarar det, förr var beteckningen typ B lämplig numera brukar man kunna välja de flesta moder på samma enhet. Så flanktriggad frånslagsfördröjd är ju lämplig i ditt fall.

Bland de första jag fick upp vid googling "multifunktions tidrelä" var denna ELDON men finns ju otroligt många liknande från olika leverantörer.
Tack för det! Mode "Io" på Eldon TRM51 verkar perfekt! Det var just ett "multifunktions tidrelä" jag tittade på (Finder Series 81), men jag tyckte först att det var omöjligt att göra det jag ville:
http://gfinder.findernet.com//assets/Series/392/S81EN.pdf
När jag tittar igen ser det ut som det kanske går i mode "Interval" hjälp av "reset"-signalen. Konstant spänning till relät och pulserna in på "reset"-ingången.

Eldon-timern är dock bättre för mig eftersom trigg-ingången kopplas till matningsspänningen. Trigger och reset på Finder-timern görs genom att man kopplar ingångarna till den speciella "X"-plinten.

Eldon TRM51 verkar som sagt helt rätt!

Jag tror inte längre att Finder-timer klarar min funktion. Dålig manual.

Jag har även kollat på en Eltako-timer. De har en bild som verkar rätt, men tillhörande text gör att man inte vet hur den fungerar:
eltako_timer.png

Vad händer om det kommer en puls till när utgången är till?.
Det de skriver "Om styrkontakten bryts under pågående tidräkning" är nonsens, eftersom brytning av styrkontakten är det som aktiverar utgången och startar tidräkningen.

Att det ska vara så svårt att skriva vettiga manualer...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.