Ja, jag köper nog något från hyllan i då fall, typ en sån här. https://www.bauhaus.se/frostguard-raychem-eco-termostat

Om det skulle vara så att värmekabeln drar ström även när den inte behöver och vi säger att det sker 90 dygn per år med 1 kWh/dygn så betalar den sig på tre år… Så egentligen är vi med marginal nere på nivån skit samma.

Den andra värmekabeln jag försett med termostat använde jag en sådan här till. Men om det är stickpropp på värmekabeln så fungerar ju den du länkar också. Jag tror att man utan vidare vinner på det inom termostatens livslängd. Och det är ju ingen jätteoperation att sätta dit.
https://www.elbutik.se/product.html/elektronisk-allroundtermostat-termonic

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Januari och februari har gått. 500 kWh á 79,7 öre i januari respektive 324 kWh á 45,6 öre i februari. Genomsnittspriserna var 104,3 respektive 77,5 öre.

24,6 respektive 31,9 öre under snitt alltså, eller 76,4 respektive 58,8 % av snittpriset alltså.

Som @Magnus E K påpekat är antal sparade ören ett rimligare sätt att räkna än procent.

I övrigt kan man säga att en vinterhelg i stugan drar 100 kWh. 70–80 i billaddning och resten i allmänt höjd förbrukning, som disk, dusch och matlagning. Då finns det också en minuspost i uppvärmning, för den sker då enkom med ved (och lite golvvärme i badrummet…). Vid högt elpris kan man ju rent av få feeling och laga mat på vedspisen, men mest som gimmick.

Den tidigare diskussionen om en värmekabel som inte självreglerar kan vi också lägga till handlingarna. Det var golvvärmen i badrummet som inte var ordentligt nedställd. Nu är ”standby-läget” nere på 60–70 W.

Jag har inte jämfört ordentligt med föregående år än, och det är väl ändå svårt så som vädret fluktuerar, men det känns som att timtaxa parat med ändrat beteende (som att bara värma huset på normalt relativt billiga timmar, vilket även gett en lägre genomsnittstemperatur) lett till både lägre pris och minskad förbrukning. Det är ju saker som inte har ett strikt samband, men jag törs ändå säga att övergången till timtaxa har dragit med sig ett bredare förändrat beteende.

Graf över elanvändningen med kostnad per kWh, förbrukning och spotpriser för januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som visar elförbrukning med en topp den 5 februari, 70,6 kWh till kostnad av 25,6 öre/kWh.
Skapa konto

Nu är jag väldigt sugen på en grov bedömning av möjligheten att få ekonomi i denna teknik även i villan...

Jag har nu uppgraderat det mesta hemma så att jag skulle kunna styra på detta sätt, men mina relativt grova beräkningar antyder att vinsterna är rätt små om man lagar mat under de dyra tiderna osv. Om jag skulle få effekttaxa (jag tror det ligger 2-3 år bort, man har börjat byta elmätarna) så blir det dessutom ännu värre, för då blir det ännu svårare att få ekonomi i att flytta runt förbrukningen.

Med tre laddbilar i hushållet så är det ju dessutom rätt mycket laddning som skall passas in också, men sonens mopedbil skall kanske räknas bort då den säkerligen har sålts av innan effekttaxan kommer...

B
@pacman42 hos oss håller de på att införa effekttaxa, men hos oss verkar det som att effekten kommer kosta dubbelt så mycket per kW, mellan 06-22 vardagar vintertid. Och den rörliga överföringenskostnaden var väl runt 20öre per kWh billigare på natten än dagen.

Med 3 elbilar så borde det finnas lite incitament att få till en smart styrning. Men det är inte lättoptimerat, i och med att både elpriset svänger enormt men också effekttaxan som man ska förhålla sig till.

Ja, jag är faktiskt lite förvånad att jag inte slår snittet mer, och på det stora hela känns det inte värt det, objektivs sett.

LLVP går 23–06 och 13–15 enligt schema. När det är extra kallt slår jag på den manuellt. Det skulle förstås gå att automatisera ett temperaturstyrt påslag också.

Elbilen laddas 23–06 plus några procent vid avfärd.

Förutsättningarna torde alltså vara i det närmaste optimala, och ändå blir vinsten bara någon hundring i månaden.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det börjar närma sig ett år, så jag tänkte titta på hur det går.

Förutsättningarna, för dem som inte har hela tråden i minnet är ett fritidshus i Smålands inland (SE3) på ca 110 kvm, varav ca 30 kvm varmhålles vintertid. Elbil som behöver laddas nästan fullt varje besök.

På tio månader är besparingen ca 1.700 kr. Det är en lite dopad siffra då jag har en elprisrabatt på 10,88 öre första året och jag inte är intresserad av att byta elavtal årligen för att behålla den, å andra sidan är priset jämfört med Nordpools månadspris, och det får man ju också påslag på som normalkonsument.

Normalbesparingen per kWh har varit 25–40 öre mot Nordpoolpriset, maj är en outlier med väldigt mycket billaddning. Oktober verkar också vara lite konstig, det var första månaden, men jag tror inte allt räknas med, så priset har nog slagit fel, även om förbrukningen är rätt.

Stapeldiagram och linjediagram som visar förbrukning, månadspris och sparad summa för el i sommarstuga.
Skapa konto

Summa summarum ligger jag nu på ca 35 % rabatt mot spotpris och har betalat 3.100 kr snarare än 4.800.

Not: Tidigare har jag blandat och gett lite med varifrån jag tagit prisuppgifterna, och det har skilt sig en del åt mellan app och faktura. Så nu är alla mina kostnader utifrån fakturerade priser, inklusive elcertifikat, grön el, Bra Miljöval och elhandel som det står på fakturan.

• Älska
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
Man blir ju sugen på att prova på huset, trots att mina initiala beräkningar pekar på liten vinst. Men nu när vi har tre bilar som skall laddas så börjar det bli intressantare.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske kan du spara en hundring eller två per år.
Lite taskigt att dra upp det här två år senare, men utvecklingen blev uppenbarligen en annan än du (och jag) trodde. Jag gick tillbaka till början av tråden och läste lite, och det här var vad de flesta trodde då, vilket visade sig vara fel med en faktor tio just nu.

Trots det skulle jag säga att det kräver en del planerande och vissa hårdvaruinvesteringar för att man ska göra de typer av besparingar som jag visar på i den här tråden. Jag kastar alltid ett getöga på elpriserna innan jag sätter bilen på (tidsstyrd) laddning och även uppvärmningen vintertid lägger jag säkert flera timmar per år på att titta på i appen och planera lite för.

Så sett till timersättningen är det nog inte värt det. Men nu är det ju snarast mikropauser då man går in och kollar en sak i steget, och då blir det något annat.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite taskigt att dra upp det här två år senare, men utvecklingen blev uppenbarligen en annan än du (och jag) trodde. Jag gick tillbaka till början av tråden och läste lite, och det här var vad de flesta trodde då, vilket visade sig vara fel med en faktor tio just nu.

Trots det skulle jag säga att det kräver en del planerande och vissa hårdvaruinvesteringar för att man ska göra de typer av besparingar som jag visar på i den här tråden. Jag kastar alltid ett getöga på elpriserna innan jag sätter bilen på (tidsstyrd) laddning och även uppvärmningen vintertid lägger jag säkert flera timmar per år på att titta på i appen och planera lite för.

Så sett till timersättningen är det nog inte värt det. Men nu är det ju snarast mikropauser då man går in och kollar en sak i steget, och då blir det något annat.
Ja, speciellt med att ladda elbilen om man laddar ofta i stugan. Tråkig utveckling men det är värt att planera faktiskt.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, speciellt med att ladda elbilen om man laddar ofta i stugan. Tråkig utveckling men det är värt att planera faktiskt.
Om man måste ladda så måste man och då är alltid midnatt till 06.00 bäst med timdebitering (och utan effekttaxa). Det jobbiga är ju om man har flera dagar på sig att ladda, då måste man ju ha koll på väderprognoserna rörande vind för att kunna välja rätt natt/nätter.

Här skulle man ju kunna tänka dig en logik där man talar om hur mycket man tänkt köra de kommande dagarna (och önskad buffert) och där en ML lär sig kopplingen mellan vind och elpris. Den kan då ladda lagom mycket utifrån priset...

Hmm, jag kanske skulle gå in och konkurrera ut Tibber...

• Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om man måste ladda så måste man och då är alltid midnatt till 06.00 bäst med timdebitering (och utan effekttaxa). Det jobbiga är ju om man har flera dagar på sig att ladda, då måste man ju ha koll på väderprognoserna rörande vind för att kunna välja rätt natt/nätter.
Just nu hade vi ett sånt ”dyrdygn” och jag anlände landet med 9 % batteri. Ska dock vara här ett tag, så laddade bara två timmar och har nu 13 mils räckvidd istället för fyra. Det räcker rätt bra för vardagens behov, så väntar in en billigare natt innan bilen laddas till 80 %. Men kostar elen 50 öre istället för fem så är besparingen kanske 30 spänn eller en knapp krona per mil.

Så man får hejda sig lite så man inte bara blir en småsnål prisjägare.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Stickan56
A AndersS skrev:
För låg förbrukning säger jag med och ur ett miljö/samhällsperspektiv behåll nuvarande elmätare om den annars skulle kastas och ersättas av en ny;)
Vi har liknande i vårt fritidshus och räknande lite "hit och dit" men blev fortsatt vanligt rörligt elavtal, förbrukar ca 4000-4500 kWh.
Byte av elmätarna pågår ju för fullt i alla fall.
Exempel: https://www.vattenfalleldistribution.se/matarbyte/

Stickan

Då har det gått lite drygt ett år och jag tänkte att det kunde vara dags att återbesöka den här frågan.

Besparingen tickar på med ca 150 kr/månad. November -22 sticker ut då det faktiskt var dyrare med timpris då än månadspris hade varit. Tittar man lite djupare på datan kan man se att uppvärmningsbehovet och därmed kostnaden stack iväg samtidigt som priset var relativt högt i slutet av månaden. Det sammanföll med att luft-luftvärmepumpen gick sönder, men hade kanske varit negativa siffror ändå, och en otajmad billaddning hade kunnat leda till samma sak, större än så är inte marginalerna i det hela.

En undantagsmånad av 14 är dock inget att hänga upp sig på mer än att konstatera att det är ett game of numbers och bygger på att ens behov är förutsägbara och anpassningsbara till hur priset normalt rör sig.

Diagrammet visar månadsspecifik elförbrukning, elpriser och temperaturer för ett sommarstugel från november till december på olika skalor.
Skapa konto

Med en förbrukning på knappt 5.000 kWh/år ligger besparingen på ca 1.700 kr på vad som med månadspris hade hamnat på ca 6.600 kr. 26 % (räknat på helåret 2022).

Ska man därtill ägna sig åt lite kontrafaktisk historieskrivning så har nog det fokus som lagts på elkonsumtionen också lett till att denna minskat en del. Totalt sett har förbrukningen gått upp ca 5 %, men det sammanfaller med skaffandet av elbil. Ska jag gissa har husets konsumtion minskat med 15–20 %. Det är dock i sig oberoende av timpriset, och givet prisutvecklingen hade kanske en del fokus lagts på att få ner förbrukningen ändå. Det som gjorts där är att sänka den genomsnittliga underhållsvärmen. Nu värms det på natten och får kylas ner under dagen (med lite stödvärme mitt på dagen om det är riktigt kall). Samma sak hade annars kanske uppnåtts på annat vis, i synnerhet när LLVP:n byttes (den gamla kunde som lägst leverera underhållsvärme på 16 grader).

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Vårt forskningsprojekt på Gotland visar på att timspotpris med styrning är väldigt bra
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då har det gått lite drygt ett år och jag tänkte att det kunde vara dags att återbesöka den här frågan.

Besparingen tickar på med ca 150 kr/månad. November -22 sticker ut då det faktiskt var dyrare med timpris då än månadspris hade varit. Tittar man lite djupare på datan kan man se att uppvärmningsbehovet och därmed kostnaden stack iväg samtidigt som priset var relativt högt i slutet av månaden. Det sammanföll med att luft-luftvärmepumpen gick sönder, men hade kanske varit negativa siffror ändå, och en otajmad billaddning hade kunnat leda till samma sak, större än så är inte marginalerna i det hela.

En undantagsmånad av 14 är dock inget att hänga upp sig på mer än att konstatera att det är ett game of numbers och bygger på att ens behov är förutsägbara och anpassningsbara till hur priset normalt rör sig.

[bild]

Med en förbrukning på knappt 5.000 kWh/år ligger besparingen på ca 1.700 kr på vad som med månadspris hade hamnat på ca 6.600 kr. 26 % (räknat på helåret 2022).

Ska man därtill ägna sig åt lite kontrafaktisk historieskrivning så har nog det fokus som lagts på elkonsumtionen också lett till att denna minskat en del. Totalt sett har förbrukningen gått upp ca 5 %, men det sammanfaller med skaffandet av elbil. Ska jag gissa har husets konsumtion minskat med 15–20 %. Det är dock i sig oberoende av timpriset, och givet prisutvecklingen hade kanske en del fokus lagts på att få ner förbrukningen ändå. Det som gjorts där är att sänka den genomsnittliga underhållsvärmen. Nu värms det på natten och får kylas ner under dagen (med lite stödvärme mitt på dagen om det är riktigt kall). Samma sak hade annars kanske uppnåtts på annat vis, i synnerhet när LLVP:n byttes (den gamla kunde som lägst leverera underhållsvärme på 16 grader).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.