19 317 läst ·
89 svar
19k läst
89 svar
Timdebitering i fritidshus
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Onekligen det pris jag får också på elskling.se. Men det förtar inte att det är något lurt med det. För affärsmodellen är förstås inte att sälja el med förlust.Peter2400 skrev:
Det går som du säger att hålla reda på affären och byta avtal årligen, men mycket talar för att de flesta av oss inte gör så. Mitt nuvarande elavtal är exempelvis inne på sitt femte år eller så. Valde medvetet ett etablerat bolag snarare än absolut lägsta pris då just för att jag visste hur det skulle bli.
Så visst, det går nog att slå systemet, men det är inte det jag är ute efter, utan jag vill ha ett avtal båda parter tjänar på men där man genom sitt dagliga beteende kan påverka kostnaden. Jag är medveten om att det inte är några stora pengar, och det hela kanske bara blir ett irritationsmoment mer än något annat (eller inte alls påverkar beteendet i praktiken) men jag tilltalas ändå av idén.
Och nej, jag tycker inte att ”life hacks” som att nyttja jobbets kaffe och toapapper istället är meningsfulla alternativ. Det är för övrigt inga alternativ då det är sådant man kan göra också om man så behagar.
Peter2400 skrev:
Jag har inte kollat så nog och jag vet inte om jag fick rätt elområde, men denna var den dyraste jag kunde hitta där jag sökte...Peter2400 skrev:
Men är det inte lite märkligt att ditt bolag verkar ha 12mån bindningstid och 9öre påslag och detta företag inget påslag....
Du kanske har rätt eller så är där något finstilt.
En sak är säker, det finns inte tillgängligt för mig i elområde 4
Jag byter alla "lättbytta" avtal årligen, eller så förhandlar jag om till "bytespris" med den förra leverantören. Jag tjänar mycket pengar totalt på detta. TV, El, Telefon, Internet mm. Just nu har jag 800kr/mån i rabatt på Internet (500Mbps) via fiber för att ge ett exempel, samma pris erbjöds jag av flera leverantörer (även om det bara var 600kr/mån i rabatt från den förra leverantören som hade lägre normalpris).Nötegårdsgubben skrev:
Onekligen det pris jag får också på elskling.se. Men det förtar inte att det är något lurt med det. För affärsmodellen är förstås inte att sälja el med förlust.
Det går som du säger att hålla reda på affären och byta avtal årligen, men mycket talar för att de flesta av oss inte gör så. Mitt nuvarande elavtal är exempelvis inne på sitt femte år eller så. Valde medvetet ett etablerat bolag snarare än absolut lägsta pris då just för att jag visste hur det skulle bli.
Så visst, det går nog att slå systemet, men det är inte det jag är ute efter, utan jag vill ha ett avtal båda parter tjänar på men där man genom sitt dagliga beteende kan påverka kostnaden. Jag är medveten om att det inte är några stora pengar, och det hela kanske bara blir ett irritationsmoment mer än något annat (eller inte alls påverkar beteendet i praktiken) men jag tilltalas ändå av idén.
Och nej, jag tycker inte att ”life hacks” som att nyttja jobbets kaffe och toapapper istället är meningsfulla alternativ. Det är för övrigt inga alternativ då det är sådant man kan göra också om man så behagar.
För att det skall vara enkelt så har jag bara en påminnelse i kalendern för varje avtal som skall förhandlas om, den innehåller alla uppgifter som behövs för att göra bytet. Då tar det bara ett par minuter per avtal.
När jag tidigare hade Boxer på TV så fick jag alltid halva prisetmpå detta sätt, men där var man tvungen att ringa till kundtjänst och begära att få säga upp avtalet, då fick man bättre pris...
Tillbaka till elen, där är det extremt enkelt att byta avtal. Och pengar tjänar man på det. Över tusen kronor på ett år var det sist jag räknade på det...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Det är berömvärt, men jag är gammal nog att veta att jag personligen inte inte finner nytta eller nöje stort nog för att göra så. Eller så är jag bara slarvig och loj. Oavsett skäl kommer det inte att hända.pacman42 skrev:
Jag byter alla "lättbytta" avtal årligen, eller så förhandlar jag om till "bytespris" med den förra leverantören. Jag tjänar mycket pengar totalt på detta. TV, El, Telefon, Internet mm. Just nu har jag 800kr/mån i rabatt på Internet (500Mbps) via fiber för att ge ett exempel, samma pris erbjöds jag av flera leverantörer (även om det bara var 600kr/mån i rabatt från den förra leverantören som hade lägre normalpris).
För att det skall vara enkelt så har jag bara en påminnelse i kalendern för varje avtal som skall förhandlas om, den innehåller alla uppgifter som behövs för att göra bytet. Då tar det bara ett par minuter per avtal.
När jag tidigare hade Boxer på TV så fick jag alltid halva prisetmpå detta sätt, men där var man tvungen att ringa till kundtjänst och begära att få säga upp avtalet, då fick man bättre pris...
Tillbaka till elen, där är det extremt enkelt att byta avtal. Och pengar tjänar man på det. Över tusen kronor på ett år var det sist jag räknade på det...
Därför söker jag långsiktiga tillräckligt bra lösningar istället. Och där synes timdebitering vara en sådan i det här fallet. Återkommer om jag gör slag i saken och vad villkoren då blir.
Jag är väldigt nyfiken på utfallet. Har själv haft tankar på detta, men för villan så skulle det bli en ren förlustaffär pga matlagningen och duschningen. Åtminstone utifrån första överslagsberäkningen.Nötegårdsgubben skrev:
Det är berömvärt, men jag är gammal nog att veta att jag personligen inte inte finner nytta eller nöje stort nog för att göra så. Eller så är jag bara slarvig och loj. Oavsett skäl kommer det inte att hända.
Därför söker jag långsiktiga tillräckligt bra lösningar istället. Och där synes timdebitering vara en sådan i det här fallet. Återkommer om jag gör slag i saken och vad villkoren då blir.
Har ganska nyss skaffat tibber, och har tänkt att försöka pilla på värmepumpen så att jag får till att den just boostar på nattens billiga timmar (den är "dum" men har nån form av tidsstyrning).
Det känns lurigt hur man ska utvärdera detta, speciellt som jag skaffat laddbar bil samtidigt jag bytt till tibber. Vädret har ju en stor betydelse, och att få med väder (temp) och kunna jämföra ett år med ett annat känns som man får bygga en rätt komplex modell. Finns nån tjänst som analyserar historisk data och kan mha årstids och vädervariationer separera värmen från övrig förbrukning?
Det känns lurigt hur man ska utvärdera detta, speciellt som jag skaffat laddbar bil samtidigt jag bytt till tibber. Vädret har ju en stor betydelse, och att få med väder (temp) och kunna jämföra ett år med ett annat känns som man får bygga en rätt komplex modell. Finns nån tjänst som analyserar historisk data och kan mha årstids och vädervariationer separera värmen från övrig förbrukning?
Enklaste om den har någon typ av styrning är att sätta ner framledningstemperaturen några grader mellan kanske 20 och 22 vardagar. Priset brukar dyka vid 22, så det sparar du några ören på. Min 10+ år gamla värmepump kan göra det, så det funkar kanske på din också.J JohanLun skrev:Har ganska nyss skaffat tibber, och har tänkt att försöka pilla på värmepumpen så att jag får till att den just boostar på nattens billiga timmar (den är "dum" men har nån form av tidsstyrning).
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Enklaste sättet att separera ut värmekostnaden är att jämföra med elförbrukningen på sommaren när ingen värme behövs. Förutsätter att man inte ändrar levnadsvanor allt för mycket under året och inte gör något korkat på vintern som att ha 256 utelampor tända 16 timmar om dygnet.
Jo,har gjort så tidigare dv jämfört en sommarmånad med en vintermånad och antagit att allt extra är värma huset (då får man inte med varmvatten iofs, men jag har elmätare på värmepumpen som jag tyvärr bara sporadiskt har skrivit av värdet på så sommartid skulle man kunna mäta det och se hur stor del som är varmvatten), men nu, men tibber, och elbil, och hemarbete med Corona så känns det som att alla parametrar ändras... Så just utvärdera tibber exakt nu känns klurigt. Får schemalägga att notera ned värden på värmepump och lägga in övrigt i en excel så kan jag allafall bädda för att kunna följa upp i framtiden.Magnus E K skrev:
30 kr/månad i vinst får mig att sluta fundera om det är värt eller inte.Magnus E K skrev:
Timdebitering (vilket troligen blir 15-minutersdebitering i framtiden) borde vara default! Det är ju bara då man betalar vad elen faktiskt är värd på marknaden (plus ett litet påslag till elhandelsbolaget för administration etc vilket är rimligt). Ett fast avtal är en typ av försäkring och eventuellt spekulation om vad man tror kommer ske med priset framöver (gissar man rätt så kan man tjäna på det, som med annan spekulation). Med ett vanligt rörligt avtal så blir ens förbrukning ihopklumpad med andras och man förbrukar el innan man vet vad den kommer kosta, vilket strider mot grundläggande ekonomiska principer och riskerar att det blir dyrare än tänkt utan att man kunnat påverka det. Med timdebitering kan man (om man vill) se priset 11-35 timmar i förväg och anpassa sin konsumtion efter det.
Jag började med timdebitering i november 2017 och räknade våren 2019 ut att jag dittills tjänat nästan 500 kr på det jämfört med att fortsätta med rörligt. Med årsförbrukning som då var runt 11 000 kWh. (Efter det har jag inte kunnat räkna ut det då jag inte brytt mig om att försöka få tag i uppgifter om vad det rörliga skulle ha kostat.)
Med jämnare förbrukning (över dygnet) än en genomsnittlig elkund (som inte själv har timdebitering) borde man tjäna på det även om man inte bryr sig om att försöka anpassa förbrukningen.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg