19 318 läst ·
89 svar
19k läst
89 svar
Timdebitering i fritidshus
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 175 inlägg
Intressanta poänger. Att väga lägre verkningsgrad mot lägre spotpris kräver kanske lite mer än enkla överslagsräkningar, men jag tänker ändå att nattaxa på under en tredjedel av snittpriset (som idag), borde komma ut till timdebiteringens fördel. Tittar man vidare ser man att det även är en prisdipp mitt på dagen, så vill man stödvärma då kan man ju.A AndersS skrev:Utgå från att fritidshuset i tråden värms med LLVP, vilket vi också hade när jag kollade.
Och hur LLVPn är mest effektiv, när är det kallast på dygnet under natten när den får sämre verkningsgrad och får arbeta mera.
Och får den arbeta hårdare blir det flera avfrostningar än om man kan slå ut uppvärmning över hela dygnet.
I TS fall förbrukades mindre än 2500 kWh till värmen ungefär som hos oss med LLVP.
Så det blir inga 100-200:- ev. besparing, kan även riskera lite mera påfrysning/is i LLVP.
Som det är idag har huset nog onödigt hög underhållsvärme när det inte är smällkallt, så kanske ska börja med att kolla hur värmekurvan blir om man bara värmer 23–04 och 11–13 exempelvis.
Och ja, jag inser att det här är mer en kul grej än något som gör någon större nytta. Och som du redan i ditt första svar konstaterade, bara att byta elmätare blir dyrare (miljömässigt och samhällsekonomiskt) än det här ger tillbaka.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Exakt så gjorde jag idag; slog av LLVP:n klockan 5 på morgonen och körde sen igen vid 10-11-tiden. Jag sparar även energi på det pga att temperaturen hinner sjunka en hel del (så komfortmässigt inte så bra i ett mindre bra isolerat hus, jag sover dock bra ner till 14-15 grader). Nu är just idag extremt inte bara på grund av de rekordhöga prissvängningarna utan också för att idag är sista dagen i månaden och jag gett mig den på att ha lägre eller exakt samma förbrukning i november som i oktober (totalt, inte per dag). Ser ut att bli precis på håret och jag lär ha 13-14 grader ikväll. Kommer ta igen det med 24 grader senare i veckan.
Fast elmätaren kommer ändå bytas. Elnätsbolagen har lagkrav på sig att hantera timdebitering av alla kunder från 2025 så mätarbytet är redan planerat men kanske inte så snart.
Skogsägare
· 23 175 inlägg
Så är det förstås, men ett förtida byte är trots allt ett förtida byte. Kan man för övrigt se om man redan har en elmätare som klarar timmätning? Jag förstår att man kan ringa och fråga, men syns det på själva mätaren på något vis? Är tyvärr för många mil ifrån den aktuella mätaren för att kolla just nu.
Skogsägare
· 23 175 inlägg
Ja, har du en elleverantör som löpande säljer under spotpris ber jag att få gratulera. Men som det gamla ordspråket säger, om det låter för bra för att vara sant så är det nog det.
Det är ju faktiskt så det har fungerat under rätt lång tid nu.Nötegårdsgubben skrev:
Bara att byta varje år, tar faktiskt inte mer än ett par minuter.
Helt klart möjligt att betala några öre för elen om man bara behöver använda under natten på låga dagar. Men du betalar inte de för elen under hela dygnet. Annars. ... upp till bevisPeter2400 skrev:
Varför? Bor du ensam?Magnus E K skrev:
Exakt så gjorde jag idag; slog av LLVP:n klockan 5 på morgonen och körde sen igen vid 10-11-tiden. Jag sparar även energi på det pga att temperaturen hinner sjunka en hel del (så komfortmässigt inte så bra i ett mindre bra isolerat hus, jag sover dock bra ner till 14-15 grader). Nu är just idag extremt inte bara på grund av de rekordhöga prissvängningarna utan också för att idag är sista dagen i månaden och jag gett mig den på att ha lägre eller exakt samma förbrukning i november som i oktober (totalt, inte per dag). Ser ut att bli precis på håret och jag lär ha 13-14 grader ikväll. Kommer ta igen det med 24 grader senare i veckan.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg