Skulle nog betydligt hellre köra rör och slangstump i den dimensionen än den långa an slangen.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Fick svar från DO88 ...
"Hej Dan,
Detta står i produkttexten på hemsidan.

Slang designad för transport av bränsle från fordonets påfyllningshals till bränsletanken. Fungerar lika bra på personbilar och lätta lastbilar. För användning med de flesta typer av bränslen - särskilt resistenta mot bensin och diesel. Lämplig för användning med bensin, etanol, metanol och etrar (upp till maximal koncentration tillåts av EPA). Uppfyller kraven i SAE 30R5.
Slangen har en invävd stålspiral vilket gör den lite böjlig."

Alltid bra kundservice att utgå ifrån att potentiella kunder inte kan läsa... 🙄
Eller är tanken att man ska köpa SAE-dokumentet för 1500 spänn för att få veta? 😄
 
Och tillbaka till ritbordet iiiiigen;
Bild på en länkarm och fjädring under ett fordon, där en del av chassit är inslaget i kartong och tejp, stående på blå pallbockar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en bils underrede som visar upphängningssystemet med länkarmar och fjädring i fokus, samt några kartongbitar för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glömde bort att länkarmen tar lite plats när fjädringen är i bott... 🙄
 
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Skönt att du caddade det där innan du svetsade tanken i alla fall👍

Edit: ser att det nog inte var CAD, utan MAD. Lite krångligare, men ändå smidigare än färdig tank🤓
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Glömde bort att länkarmen tar lite plats när fjädringen är i bott... 🙄
Tråkig upptäckt men ändå bra att hitta den nu och inte senare....
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Trillade ner lite gummibussningar från "djungelsidan", 20 st M6 för runt 80 spänn...
Tror de egentligen är menade att hålla kåpor och glas på motorcyklar, men de kommer att duga utmärkt till tankarna på bygget...
En kartong med M6 gummibussningar, vissa i plastpåsar. Dessa används normalt för att hålla kåpor och glas på motorcyklar, men ska användas för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 5 till
  • Laddar…
Beställde några genomföringar från Temu, som jag tänkte använda till tankbygget.
Typ 80 spänn för fyra stycken.
Tyvärr är de inte 8 mm innerdiameter som produktbeskrivningen sade, utan ytterdiameter. Två var mindre (men kom i rätt förpackning) och det enda som var 304 rostfritt var muttrarna...
Två genomföringar i plastpåsar med etiketter som visar "Made in China" och "8 mm" på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två genomföringar i metall, en större och en mindre, som enligt produktbeskrivningen skulle ha en innerdiameter på 8 mm men har en ytterdiameter på 8 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En genomföring med blå plastkåpa och metallskruv hålls upp med fingrar ovanför ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Aldrig mer Temu. Vilket jag sade sist med. Kommer inte ens ihåg vilket skit jag köpte då.
 
  • Arg
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Resultatet från "gammal gängsäkrings"-testet har kommit.
Tyvärr baserat på känsla, försökte få tag på en dragvåg men det fanns ingen i närheten.

På första plats kom 270, vanlig stark gänglåsning. Höll bra spänn även efter att man brytit loss..
638 på andra plats, näääästan samma kraft krävdes för att lossa, men sen var den lite lättare att skruva av
Tredje plats 243, marginellt bättre än "SAAB", som inte verkat torka helt....
Fyra flaskor gängsäkring, märkena SAAB, Loctite 270, Loctite 243 och Loctite 638, placerade på en hylla med fyra bultar framför sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Börjat fundera lite på rör till kopplingen;
Bild av bilens motorutrymme som visar kopplingskomponenter, rörledningar och en vätskebehållare på en metallram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick smita mellan med lite arbete på ena bruksbilen, besiktning senast sista september..
Bil på pallbock med rostig kopplingsdel borttagen, smutsiga bildelar på trädplatta under, förberedelser för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Incinerator och 4 till
  • Laddar…
Mätte hur snabbt pumpen pumpade idag, 19 sekunder för 10 liter... Dvs ca 30 liter per minut....
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mätte hur snabbt pumpen pumpade idag, 19 sekunder för 10 liter... Dvs ca 30 liter per minut....
Google säger att det kan vara upp til 50l/min för personbilar (pumparna för lastbilar har högre hastighet). Kanske det du ska utgå från...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Japp, det blir definitivt något grovt mellan de olika tankarna, men jag vet inte om det blir stor AN, eller 40-50 mm rör...

Började i alla fall på fästet för tanken som tanklocket ska sitta i;
Ramkonstruktion för ett byggprojekt med olika metallbitar, ett borrat fäste, en skruvtving och en limpistol i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En person håller i ett metallfäste med flera hål, monterat på en konstruktion bredvid ett däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på metallfäste och struktur för tanklock i byggprojekt med verktyg och däck synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Incinerator och 4 till
  • Laddar…
Har beställt 1 kvm rostfri 1,5 mm plåt, lite blandade rörböjar och slangnipplar från Montano och Rinkeby rör..

Köpte R32 till påfyllningsslangen, hoppas det ska bli bra med 38 mm slang... Helt omöjligt att hitta info om dimensionerna på slangnipplar, vissa ställen säger 38 mm ID på slang, annat ställe säger 33 ..

Beställde också lite AN svetsmuffar (heter det muffar när det är hanar?) från Apex ..

Förhoppningsvis kan jag bygga mina tankar och även bygga klart grenröret nu..
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Rinkabyrör levererar.
Tom. till ett bättre pris än vad min kontakt på Ahlsell kunde ordna..
34 mm YD. Frågan är om man ska chansa på en slang från random bil (tex denna kanske; https://www.trodo.se/pafyllningsror-bransletank-original-imperium-227456) eller åka till Hydroscand och se vad de har på hyllan..
Verktyg som mäter diametern på ett 34 mm gängat metallrör med flera olika kopplingar placerat på ett brunt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit; missade att jag fick en katalog med eggande innehåll också...
Katalog från Rinkaby Rör med bilder på olika VVS-delar och verktyg på omslaget. Texten annonserar erbjudanden och tjänster från företaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Incinerator och 7 till
  • Laddar…
Rinkaby rör är snabba och bra. 👍

//AA
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.