Med styrväxeln 10mm över VSUSP blev det ingen mera toe in, dvs nu går den från 0 till toe ut på både bump och droop..
Handritade diagram över styrvinklar med anteckningar om toe in och toe ut vid olika höjder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det borde ju betyda att styrväxeln ska ner något, eftersom den gick toe in vid bump med 5 mm över..🤔
 
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Wohooo! Med 7 mm över blev det såhär;
Tekniska ritningar och diagram på millimeterpapper som visar hjulinställningar och höjdförändringar för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lade lite mer energi på att markera vid korrekt höjdförändring på koordinatpappret, så 1 cm där är 1 cm på hjulet..
Nästa steg, lägga på en millimeter till!
Men nu vet jag i alla fall på vilken nivå jag ska bygga fästet för styrväxeln, den ska gå att shimsa upp till rätt höjd!
 
  • Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
Glömde mäta avståndet till lasern, men det ser liiiite bättre ut;
Två diagram på rutat papper med handskrivna mätresultat och justeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägger på en plåtremsa till...
 
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Ok, nu ska vi se.... Lade på en mm, det blev såhär;
Handskrivna anteckningar och grafer som illustrerar justeringar av styrväxeln på ett tekniskt projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I jämförelse med den tidigare;
Två diagram med märkningar "TOE IN" och "TOE OUT" samt handskrivna noteringar angående styrväxeljusteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu tänkte jag leka lite med längden på styrväxeln, då blev det såhär;
Två grafer på rutat papper som visar justering av styrväxel med olika längder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan nån tolka det hela? Det ser ju bättre ut med en kortare styrväxel...
Kan det vara så att själva placeringen av den yttre styrleden i relation till ledpunkterna på spindeln gör att kurvans utseende inte går att påverka mer än så här?
 
9,8 mm över, -1mm längd.
Ritning med mätningar och röda linjer för precisionsjustering, 9.8 mm över och -1 mm längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ser det ut som något jag skulle kunna acceptera.....
 
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Ja, den vänstra såg ut att kunna ge en förutsägbar körupplevelse.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Ännu en milstolpe? I alla fall en "win" efter allt mätande som man bara blir mer och mer missnöjd av..
Styrväxeln kortad 144 mm ..
En borrmaskin i en verkstad används för att korta en styrväxel som är fastspänd i ett skruvstäd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kortad styrväxel fastspänd i ett skruvstäd, omgiven av verktyg och tejp på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis sammansatt bilrörelse med en kortad styrväxel i en verkstad fylld med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En förkortad styrväxel på en verkstadsbänk med mätverktyg och metallkomponenter runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En förkortad styrväxel på 144 mm i en verkstad omgiven av verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Incinerator och 4 till
  • Laddar…
Det var ju bra och allt. Förutom att jag hade bråttom och räknade fel... 163 mm borde jag tagit bort... 😬
 
  • Wow
SC Aero
  • Laddar…
Aldrig ha bråttom när man räknar.

Jag har också kortat i garaget, en krycka som fick bli trailstand till hojen
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det var ju åt rätt håll iaf, kanske varit mer bekymmer om du kortat för mycket
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Japp, i värsta fall har jag en till.. 😂
Bilens styrleder och verktyg på ett träbord, jämförelse mellan nya och gamla delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätte upp hur mycket extra kulleden stack ut från stången, men lade bara till kulans diameter när jag räknade ut det....
Närbild av en ny styrled med tjockare axel jämfört med original, monterad på en metallstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som lök på laxen är inte de nya fina (dyra) styrlederna jag köpte INTE lika som de gamla...
Vet inte om de är annorlunda på insidan, det man kan se av kulan antyder att de är på samma ställe i alla fall... Men axeln är tjockare hela vägen, och speciellt precis inne vid kulan... Går alltså att få lite mindre vinkel ur den, tror inte det är ett problem dock... De gamla är Mazda original, så man får väl gissa att de gått ner i kvalitet på stålet och fått öka diametern... 🙄
Närbild av nya och gamla bil styrleder jämfört på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
Pink is my happy color.
En mugg med texten "Pink is my happy colour" bredvid mätverktyg och ett diagram med en röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det här duger inte....
Tabell med mätvärden för spårvidder och hjulinställning för fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
Kortat styrväxeln ännu mer, och mätt igen...
Började på fästet för styrväxeln, och plockade sen ner framvagnen för att svetsa klart allt som bara är punktat...
Styrväxel som är förkortad med arbetsverktyg och fäste för styrväxeln synligt på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Styrväxel och delar av framvagn monterade med svetsfogar och bultar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förkortad styrväxel och tilläggskomponenter, monterade för montering och svetsning i en fordonstillverkningsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
Vilken motor skall du köra på sen ?
 
Miata NB 1,8 VVT.. förhoppningsvis med turbo på sikt.. 😀
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.