155 804 läst ·
1 174 svar
156k läst
1,2k svar
Tillverka plant "bord"
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja det är från nån hd shop
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
DDesign har ju förstärkta länkarmar kanske funkar?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Dom blir ju lite korta, jag har tänkt att behålla Miatans spårvidd, men det kräver ca 5 cm längre bärarmar..
Första tanken var att använda Miatans egna bussningar, men de har innerdiameter 15 mm...
Bästa kandidaten just nu är Volvo V/S40..
https://www.bildelaronline24.se/tedgum/8536845
Första tanken var att använda Miatans egna bussningar, men de har innerdiameter 15 mm...
Bästa kandidaten just nu är Volvo V/S40..
https://www.bildelaronline24.se/tedgum/8536845
Svarva egna i delrin eller motsvarande? Jag köpte stång på lokala Momentum.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Ja, det är ett alternativ... Saknar svarv dock...A Anderscurl skrev:
Var hyfsat pris på autodoc, och skulle ändå handla spindelleder, så jag slängde med 8 stycken V/S40 bussningar så får vi se hur de är...
Tanken är nog att göra undre bärarmen fast, med bussningar inne och kulled där ute, och den övre bärarmen justerbar med uniballs där inne...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det är både trevligare och lättare med bussningar än uniballs så jag tror du är inne på rätt väg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Den ser inte ut att kunna hantera axialkrafter. Skall den sitta i bärarmens inre lagring med hålet i bilens längsriktning?Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det är ju för att uniballs blir styva, dålig hållbarhet och saker spricker gärna och gängorna lossnar. Uniballs har någon sorts fanboy status som att dom skulle göra allt bättre. Så är tyvärr inte fallet. Enda fördelen är egentligen att rörelsen är lite friare.
Tävlingsbil = uniballs där det ofta justeras hjulvinklar
Gatsportvagn = bussningar
Tävlingsbil = uniballs där det ofta justeras hjulvinklar
Gatsportvagn = bussningar
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Länkarmen (på v40 alltså) ser ju ut såhär, antar att du menar krafter i bilens längdriktning?G Guson skrev:
Mina bärarmar till framvagnen ser ut såhär (lånad bild): 
Jag misstänker att dina inte är helt olika i funktionen även om utseendet skiljer.
Här är en bild till på bussningarna.
Bussningarna skjuts in i sina "öglor" från utsidan så de kan tåla krafter axiellt som jag beskrev innan. Om bussningarna varit av typen du visade hade A-armen kunnat skjutas axiellt längs bussningen tills öglans kant når fästörat i chassit. Jag vet inte hur Volvon hanterar längskrafterna.
Jag misstänker att dina inte är helt olika i funktionen även om utseendet skiljer.
Här är en bild till på bussningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bussningarna skjuts in i sina "öglor" från utsidan så de kan tåla krafter axiellt som jag beskrev innan. Om bussningarna varit av typen du visade hade A-armen kunnat skjutas axiellt längs bussningen tills öglans kant når fästörat i chassit. Jag vet inte hur Volvon hanterar längskrafterna.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Vart kommer dina bussningar ifrån?G Guson skrev:Mina bärarmar till framvagnen ser ut såhär (lånad bild): [bild]
Jag misstänker att dina inte är helt olika i funktionen även om utseendet skiljer.
Här är en bild till på bussningarna.
[bild]
Bussningarna skjuts in i sina "öglor" från utsidan så de kan tåla krafter axiellt som jag beskrev innan. Om bussningarna varit av typen du visade hade A-armen kunnat skjutas axiellt längs bussningen tills öglans kant når fästörat i chassit. Jag vet inte hur Volvon hanterar längskrafterna.
Mina bärarmar kommer att bli relativt långa, så jag tror att krafterna i längdsled blir mindre är de blir på Volvon, men det krävs såklart att hylsan som bussningarna sitter i är exakt lång... Jag har tänkt att göra "testarmar" i vanliga precisionsstålrör först, och sen bygga "de riktiga" i sömlösa eller cromo eller vad det nu kan bli, när jag har perfekta armar/placering...
Det är bussningar till De Tomaso Pantera. De är lika till bärarmarna bak och fram alltså 16 lika bussningar per bil. Jag hittade den här annonsen på Ebay:
https://www.ebay.co.uk/itm/DETOMASO...S-/401374285169?hash=item5d73c58d71#vi-ilComp
https://www.ebay.co.uk/itm/DETOMASO...S-/401374285169?hash=item5d73c58d71#vi-ilComp


