Ja det är från nån hd shop
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Köpte på mig en framvagn från en Miata NB, så nu är det bara att putsa lite och börja bygga länkarmar... Tips på bussningar önskas.. :D
 
  • Använd Miata NB framvagn med rost och slitage ligger på ett betonggolv bredvid verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
DDesign har ju förstärkta länkarmar kanske funkar?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dom blir ju lite korta, jag har tänkt att behålla Miatans spårvidd, men det kräver ca 5 cm längre bärarmar..

Första tanken var att använda Miatans egna bussningar, men de har innerdiameter 15 mm...

Bästa kandidaten just nu är Volvo V/S40..
https://www.bildelaronline24.se/tedgum/8536845
 
Svarva egna i delrin eller motsvarande? Jag köpte stång på lokala Momentum.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Svarva egna i delrin eller motsvarande? Jag köpte stång på lokala Momentum.
Ja, det är ett alternativ... Saknar svarv dock... :cry:

Var hyfsat pris på autodoc, och skulle ändå handla spindelleder, så jag slängde med 8 stycken V/S40 bussningar så får vi se hur de är...

Tanken är nog att göra undre bärarmen fast, med bussningar inne och kulled där ute, och den övre bärarmen justerbar med uniballs där inne...
 
Det är både trevligare och lättare med bussningar än uniballs så jag tror du är inne på rätt väg
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är både trevligare och lättare med bussningar än uniballs så jag tror du är inne på rätt väg
Ja, våra vänner på SFRO verkar ha en förkärlek för gummibussningar, inte ens hårdare plaster verkar vara önskvärda.... :rofl:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dom blir ju lite korta, jag har tänkt att behålla Miatans spårvidd, men det kräver ca 5 cm längre bärarmar..

Första tanken var att använda Miatans egna bussningar, men de har innerdiameter 15 mm...

Bästa kandidaten just nu är Volvo V/S40..
[länk]
Den ser inte ut att kunna hantera axialkrafter. Skall den sitta i bärarmens inre lagring med hålet i bilens längsriktning?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det är ju för att uniballs blir styva, dålig hållbarhet och saker spricker gärna och gängorna lossnar. Uniballs har någon sorts fanboy status som att dom skulle göra allt bättre. Så är tyvärr inte fallet. Enda fördelen är egentligen att rörelsen är lite friare.

Tävlingsbil = uniballs där det ofta justeras hjulvinklar
Gatsportvagn = bussningar
 
På min gatsportvagn (härligt ord Johannes!) ser bärarmsbussningarna ut som så:
s-l500-3.jpg
Ytterhylsan har en krage och gummit sväller ut så att det är gummi mellan chassifästet och bärarmen även vid axialbelastning.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
G Guson skrev:
Den ser inte ut att kunna hantera axialkrafter. Skall den sitta i bärarmens inre lagring med hålet i bilens längsriktning?
Länkarmen (på v40 alltså) ser ju ut såhär, antar att du menar krafter i bilens längdriktning?
 
  • Bilens svarta länkarm och en monteringsplatta isolerade på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle kört vanliga bussningar men med en gänga i änden så kan man justera camber samtidigt som man har komforten och tystnaden :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mina bärarmar till framvagnen ser ut såhär (lånad bild): edxwlXj130HA4ozXQTEIhxcD6RoqHKh29fPmAasmgYw5-vWE54sUOoeN44Ko8AZKUC49UqQ9_KIZ5uiY3szy8ChGJ2odS-MA2Bbv7nCVKcR_8MVwdSQj2pjfxBnMNg
Jag misstänker att dina inte är helt olika i funktionen även om utseendet skiljer.

Här är en bild till på bussningarna.
Flera gröna bärarmsbussningar med axiell konstruktion för fordonschassi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bussningarna skjuts in i sina "öglor" från utsidan så de kan tåla krafter axiellt som jag beskrev innan. Om bussningarna varit av typen du visade hade A-armen kunnat skjutas axiellt längs bussningen tills öglans kant når fästörat i chassit. Jag vet inte hur Volvon hanterar längskrafterna.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
G Guson skrev:
Mina bärarmar till framvagnen ser ut såhär (lånad bild): [bild]
Jag misstänker att dina inte är helt olika i funktionen även om utseendet skiljer.

Här är en bild till på bussningarna.
[bild]
Bussningarna skjuts in i sina "öglor" från utsidan så de kan tåla krafter axiellt som jag beskrev innan. Om bussningarna varit av typen du visade hade A-armen kunnat skjutas axiellt längs bussningen tills öglans kant når fästörat i chassit. Jag vet inte hur Volvon hanterar längskrafterna.
Vart kommer dina bussningar ifrån?

Mina bärarmar kommer att bli relativt långa, så jag tror att krafterna i längdsled blir mindre är de blir på Volvon, men det krävs såklart att hylsan som bussningarna sitter i är exakt lång... Jag har tänkt att göra "testarmar" i vanliga precisionsstålrör först, och sen bygga "de riktiga" i sömlösa eller cromo eller vad det nu kan bli, när jag har perfekta armar/placering...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.