91 läst ·
5 svar
91 läst
5 svar
Söker tips och råd ang ventiler i husgrund med självdrag
1920tals trähus i mellannorrlands inland.Bergvärme. Inomhusklimatet är bra. Oinredd källare Det finns öppningar ca15×15cm övre delen täcks av huspanelen men går att komma åt, på varje sida genom husgrunden Tidigare ägare har fyllt igen utifrån med glasfiber under vintern men råttor o fåglar krafsar ur dem .På insidan sitter varianter av ålderomliga klaffventiler, fastrostade reglage. Förra vintern med långvarig kyla skapades kraftigt kallras rakt in i källaren. Är det lämpligt att skruva på standard ventilgaller på utsida o galler med reglage på insida? Eller en mer avancerad termostatstyrd tilluftsventil i den mest väderutsatta öppningen?
Alla synpunkter emottages tacksamt
Produkter som diskuteras: "klaffventiler"
Klaffventil aluminium 150 x 150 mm Bårebo
Justerbar via 4 snäppen
410 kr inkl moms
Läs mer
Ventilationen stänger du av på vintern. Eller drar ner på. Tallriksmodell funkar bra. Men klaffventiler borde funka bättre tänker jag. Kan du knacka loss dem? Annars kan du skaffa likadana nya. Så de öppnas ock stängs.K KB Ason skrev:1920tals trähus i mellannorrlands inland.Bergvärme. Inomhusklimatet är bra. Oinredd källare Det finns öppningar ca15×15cm övre delen täcks av huspanelen men går att komma åt, på varje sida genom husgrunden Tidigare ägare har fyllt igen utifrån med glasfiber under vintern men råttor o fåglar krafsar ur dem .På insidan sitter varianter av ålderomliga klaffventiler, fastrostade reglage. Förra vintern med långvarig kyla skapades kraftigt kallras rakt in i källaren. Är det lämpligt att skruva på standard ventilgaller på utsida o galler med reglage på insida? Eller en mer avancerad termostatstyrd tilluftsventil i den mest väderutsatta öppningen?
Behövs ingen termostat.
Renoverare
· Uppsala
· 2 212 inlägg
Jag har i och för sig en uppvärmd källare, men samma problem med kallras från gamla klaffventiler. Jag har plockat bort ett par och ersatt med dessa: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...it-02351-friskluftsventil-stal-100-mm-2364234. Fungerar bra att reglera med tallriken så att det ventilerar mindre på vintern men maximalt på sommaren. 125 mm varianten passar perfekt i hålen efter mina gamla ventiler.
Tack för svar. Att fundera på 🙂Henningelvis skrev:
Jag har i och för sig en uppvärmd källare, men samma problem med kallras från gamla klaffventiler. Jag har plockat bort ett par och ersatt med dessa: [länk]. Fungerar bra att reglera med tallriken så att det ventilerar mindre på vintern men maximalt på sommaren. 125 mm varianten passar perfekt i hålen efter mina gamla ventiler.
Jag skulle inte generellt vilja ventilera en grund maximalt såhär års när luften är varm och oftast fuktig.Henningelvis skrev:
Just i dag är däremot en utmärkt dag att släppa in luft i en grund (Stockholmstrakten och söderut i Götaland har väl inte ens 30% luftfuktighet nu)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden