vaklagärdan
Har köpt ett hus från 1975 på 190 kvm med två plan plus inredd källare. Mekanisk frånluft och tvåglasfönster. Finns ingen riklig tilluft så jag vill sätta in det. Jag har tänkt mig Freshventiler. När jag väl gör många stora hål i fasaden vill jag ju så klart ha ventiler som håller borta buller och andra ljud så bra som möjligt. Nu verkar det som att alla deras produkter har ”bullerdämpning”. Men vilken är bäst och mest prisvärd? Nej vi har ingen väg precis utanför men jag tycker det är skönt att inte höra grannar sitta och prata utanför, eller andra störande ljud. Så så tyst det är möjligt utan att det kostar skjortan. Tänkt mig storlek 80 typ tio stycken. Vet att några struntar i gallret på utsidan och sätter som en sorts låda istället.,

Ge mig era bästa rekommendationer.

J
 
vaklagärdan vaklagärdan skrev:
Mekanisk frånluft och tvåglasfönster. Finns ingen riklig tilluft
Fast utan tilluft fungerar inte frånluften. Så någonstans kommer ju luften redan in för att det skall bli någon frånluft. Det är väl inte vacuum i huset 😁
 
Redigerat:
vaklagärdan vaklagärdan skrev:
Har köpt ett hus från 1975 på 190 kvm med två plan plus inredd källare. Mekanisk frånluft och tvåglasfönster. Finns ingen riklig tilluft så jag vill sätta in det. Jag har tänkt mig Freshventiler. När jag väl gör många stora hål i fasaden vill jag ju så klart ha ventiler som håller borta buller och andra ljud så bra som möjligt. Nu verkar det som att alla deras produkter har ”bullerdämpning”. Men vilken är bäst och mest prisvärd? Nej vi har ingen väg precis utanför men jag tycker det är skönt att inte höra grannar sitta och prata utanför, eller andra störande ljud. Så så tyst det är möjligt utan att det kostar skjortan. Tänkt mig storlek 80 typ tio stycken. Vet att några struntar i gallret på utsidan och sätter som en sorts låda istället.,

Ge mig era bästa rekommendationer.

J
Kolla deras hemsidor. Det finns oftast diagram och tabeller på egenskaperna. Tabell med dB dämpning är vad du vill jämföra.
 
vaklagärdan
O O skrev:
Fast utan tilluft fungerar inte frånluften. Så någonstans kommer ju luften redan in för att det skall bli någon frånluft. Det är väl inte vacuum i huset 😁
Så klart kommer det in via springor i fönster och konstruktion, men det är ju inte samma sak som att det är tillräckligt för att luftomsättningen ska vara bra/tillräcklig😉
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.