Hej på er!

Jag bor i ett hus byggt 1920 med obefintlig ventilation, på 70-talet kläddes det in i mexitegel som gör det lite svårare att borra. Däremot träpanel på vind. Min tanke är om jag kan göra ytterhålet på vinden och hålsåga mig inomhus istället? Jag har sågat upp och satt in invändig vindsluck i ett annat rum så jag vet vad som väntar mig i taket. Hade tänkt att sätta ventilen nära vägg ovanför fönster/element.

jag bifogar en illustration, håll till godo!

• Illustration av ett hus med två våningar och vind ritat i orange linjer, med tillagd blå ventilationsskiss på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jadu, framgår inte riktigt vad du tänker här, bara göra ett hål och så är det bra med det?
Känns lite bakvänt, tilluft långt ner (undre planet) och så ut sedan via ventil eller mekanisk frånluft, i badrum t.ex.

Du kan kanske ta luft i fönster eller nere i grunden, finns det källare?

S Svanteman skrev:
Jadu, framgår inte riktigt vad du tänker här, bara göra ett hål och så är det bra med det?
Känns lite bakvänt, tilluft långt ner (undre planet) och så ut sedan via ventil eller mekanisk frånluft, i badrum t.ex.

Du kan kanske ta luft i fönster eller nere i grunden, finns det källare?
Jag hade tänkt någon vanlig fresh tilluftsventil där jag sätter yttermodulen i yttervägg på vind och något flexibelt rör ner till innermodulen som sitter i innertak i sovrummen. På övervåningen finns det fyra sovrum som jag skulle vilja ha bättre luft i, därav denna lösning. Fönster i sovrummen är nya alu SP fönster som förra ägaren beställde utan ventiler. Källare saknas

Bästa svaret

S Svanteman skrev:
Du glömde kanske att läsa trådens titel
Tilluftsventil via vind?
J Jkaborg skrev:
Jag hade tänkt någon vanlig fresh tilluftsventil där jag sätter yttermodulen i yttervägg på vind och något flexibelt rör ner till innermodulen som sitter i innertak i sovrummen

Det kommer att funka alldeles utmärkt, bara du får det vädertätt, så det inte kan regna in och rinna ner i rummet.
Jag förstår att det verkar bökigt att ta upp hål i mexitegelväggarna!
Hur har du frånluften ordnad?
Det lär vara bökigt med ventilationen när det inte är en enplansbostad.

• Gilla
JDoppingen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du glömde kanske att läsa trådens titel
Tilluftsventil via vind?

Det kommer att funka alldeles utmärkt, bara du får det vädertätt, så det inte kan regna in och rinna ner i rummet.
Jag förstår att det verkar bökigt att ta upp hål i mexitegelväggarna!
Hur har du frånluften ordnad?
Det lär vara bökigt med ventilationen när det inte är en enplansbostad.
Tack så mycket för svar! Vädertätt bör inte vara några problem och hålet i yttervägg får jag luta några grader utåt.

Frånluften är inte klar än men jag sätter in paxfläkt i badrummen, både uppe och nere. Finns redan kanal i badrummet som går ut via taket. Där nere är fönster äldre så de får spaltventiler. Har funderat på ftx men det känns bökigt i ett så gammalt hus..

Det låter ju förnuftigt alltsammans, fisk och sval nattluft är härligt. Lycka till!

• Gilla
JDoppingen
  • Laddar…
Hej.

Jag lånar tråden då jag just funderar en del kring ventilation i huset.

Till saken hör att vi för några dagar sedan valde att tilläggsisolera vårt hus från 1936 med ca 30 cm cellulosa. Främst för ökad komfort och minskad förbrukning. Jag mäter luftfuktigheten på vinden kontinuerligt nu och hoppas att vinden ska må fortsatt bra. I värsta fall kommer jag backa åtgärden och suga ut isoleringen igen.

Grundisoleringen var ca 10 cm torv och vi upplever en märkbar förbättring. Betydligt minskat kalldrag och jämnare temperatur i hela huset.

En skillnad blev också en sannolikt ändrat drag i huset. Vi har friskluft i yttervägg i alla rum och mekanisk frånluft på toan uppe. Även två ventiler ut i murstocken nere.

Efter isoleringen tycks kondens ha återkommit på de gamla fönstren i sovrummen vilket tyder på en hög RF. Funderar vad som kan vara en lämplig åtgärd? Jag tänkte ha badrumsfläkten kontinuerligt igång men överväger även aspirator på toppen av skorstenen för ökat drag och cirkulation. Skulle detta vara lämpligt?

Om någon har tips på en ventilationsfirma i Skåne som förstår gamla hus tar jag tacksamt emot tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.