Håller på att se över vår tilluft i huset och skulle behöva lite goda synpunkter på mina tankar. Har ett tegelhus från 1976 med vädringsfönster bredvid fönstren i i sovrummen som enda tilluft. Har sedan ett par år ordnat med mekanisk frånluft (var tidigare självdrag) och tillsammans med två luftvärmepumpar på båda våningarna har det blivit ett riktigt bra inomhusklimat. Är dock lite problematiskt med frisk luft i sovrummen. Går såklart bra när vädringsfönstren är öppna men nu när temperaturen börjar sjunka kan det bli väldigt kallt även när de är lite öppna, nackdelen är alltså att det blir "allt eller inget" med vädringsfönstren. Har lurat på detta och har funderat på spaltventiler i fönstren men känns som en halvdan lösning och vill helst inte borra i tegelfasaden. Kom då på tanken att sätta in friskluftsventiler i vädringsfönstren.
Så funderar på att sätta en ventil likt denna i vädringsfönstret (https://www.bauhaus.se/friskluftsventil-flexit-80t-vit-o80-mm). Blir då att bara sätta innedelen och endast sätta in röret ca 4 cm, alltså så långt det är till gallret på utsidan. Tänkte att detta gör att det går att justera luftfödet bättre än med vädringsfönstret. Blir en ordentlig lösning utan att behöva borra i fasaden.
Så vad tror ni om denna lösning?
Så funderar på att sätta en ventil likt denna i vädringsfönstret (https://www.bauhaus.se/friskluftsventil-flexit-80t-vit-o80-mm). Blir då att bara sätta innedelen och endast sätta in röret ca 4 cm, alltså så långt det är till gallret på utsidan. Tänkte att detta gör att det går att justera luftfödet bättre än med vädringsfönstret. Blir en ordentlig lösning utan att behöva borra i fasaden.
Så vad tror ni om denna lösning?
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Min syster hade så i sin lägenhet, dvs det hade borrats upp tillräckligt stort hål i den för en sådan där tallriksventil i överkant på vädringsfönstret så det fungerade fint för henne då hon inte ville ha mer öppet
Enda jag tänker på är att man då faktiskt skapar en möjlig väg för att stoppa in ett verktyg för att göra inbrott (handtagen blir ju möjliga att nå). Vilket iofs är något att tänka på även om man inte sätter in en ventil, räcker med att vädringsfönstret är öppet, gallret bryts nog bort ganska enkelt
Enda jag tänker på är att man då faktiskt skapar en möjlig väg för att stoppa in ett verktyg för att göra inbrott (handtagen blir ju möjliga att nå). Vilket iofs är något att tänka på även om man inte sätter in en ventil, räcker med att vädringsfönstret är öppet, gallret bryts nog bort ganska enkelt
Klicka här för att svara