Vi bygger nytt (enplans) och ska ha en kamin (contura). Vi har gjutit in en tilluftskanal i plattan, dock så har den hamnat en bit ut från väggen. För att få kaminen så nära väggen som möjligt så funderar vi på att täppa igen den ingjutna kanalen och skaffa en skorsten med integrerad tilluft.

En installatör vi pratat med säger att dom är bra och att det t.ex. inte ska vara nå problem med att det kommer in kall luft då det är isolerat mellan till- och frånluftskanalen.

Finns det andra åsikter om det? Finns det annat att tänka på som kan vara dåligt?
Eller är tilluft via skorsten bara bra?
Nån här med erfarenheter?

T Tjopptjopp skrev:
Vi bygger nytt (enplans) och ska ha en kamin (contura). Vi har gjutit in en tilluftskanal i plattan, dock så har den hamnat en bit ut från väggen. För att få kaminen så nära väggen som möjligt så funderar vi på att täppa igen den ingjutna kanalen och skaffa en skorsten med integrerad tilluft.

En installatör vi pratat med säger att dom är bra och att det t.ex. inte ska vara nå problem med att det kommer in kall luft då det är isolerat mellan till- och frånluftskanalen.

Finns det andra åsikter om det? Finns det annat att tänka på som kan vara dåligt?
Eller är tilluft via skorsten bara bra?
Nån här med erfarenheter?
En kamin behöver ingen särskild lufttillförsel så vida ni inetsar vrålkraftig frånluftsventilation Jag har en täljstensugn utan lufttillförsel. Har FTX ventilation så dess flöden anpassar sig och småläckor fixar resten.

S
Räkna med att behöva öppna ytterdörren för att få igång draget.

• Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Tilluft via skorstenen är inte bra av två skäl.

Dels värms tilluften upp. Man vill ha kall tilluft, för den innehåller mer syre.

Dels kommer inte tilluften att vilja ta sig nedåt. Den varma tilluften vill stiga uppåt. Det fenomenet utnyttjar vi i vårt hus för självdragsventilationeb.

Ifall någon hittar denna tråd i efterhand:

Temperaturen på luften har inget med syrehalten i den att göra.

Dock får du en termisk stigkraft i luft när den värms upp till följd av den lägre densiteten jämfört med kall luft.

Men i detta fall har det en marginell betydelse då tilluften inte hinner värmas upp nämnvärt under tiden den tar sig ned till förbränningen. Värmeväxling mellan luft-luft är ingen snabb process och när det väl blivit varmt i systemet kommer luften befinna sig under ett fåtal sekunder i tilluftskanalen innan den åker ned till kaminen.

Alltså kommer luften som kommer ned via tilluftskanalen fortfarande vara kallare än rumstemperatur (förutsatt att det nu inte är sommar när du eldar). Då kommer draget göra det enklare för elden att använda tilluften i skorstenen än att ta tilluft från rummet som kaminen står i.
ricebridge ricebridge skrev:
Tilluft via skorstenen är inte bra av två skäl.

Dels värms tilluften upp. Man vill ha kall tilluft, för den innehåller mer syre.

Dels kommer inte tilluften att vilja ta sig nedåt. Den varma tilluften vill stiga uppåt. Det fenomenet utnyttjar vi i vårt hus för självdragsventilationeb.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Tungbetong skrev:
Temperaturen på luften har inget med syrehalten i den att göra.
Jo, det har den visst. Annars skulle en intercooler inte fungera.

Jo, det har den visst. Annars skulle en intercooler inte fungera.
Nja, en intercooler funkar väl eftersom kall luft har högre densitet, dvs man får in "fler molekyler per volym" så att säga. Så när man "fjuttar" på bärnsle-luftblandningen så kommer det vara fler syremolekyler i den volymen som cylinderna har och därmet potentiellt mer "oumph". Det är inte så att temperaturen på luften har med syrehalten att göra direkt.

Men i sammanhanget skorsten så är det ju dels så att luften inte hinner värmas upp så mycket som sagt, och dessutom är inte en kamin ett lika slutet system. Lägre syretillförsel gör att det briner lite långsammare, detta göra man ju ofta medvetet med et tspjäll så inte all värme skall gå "upp i rök" direkt så att säga.

Och draget vet jag inte om det blir några effkter; Jag kan tänka mig att initalt kan det ev bli något klurigare att få igång det: Men undertrycket från förbränningen kommer sen när det väl tagit sig, inte ha några problem att suga in luft uppifrån.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nja, en intercooler funkar väl eftersom kall luft har högre densitet, dvs man får in "fler molekyler per volym" så att säga. Så när man "fjuttar" på bärnsle-luftblandningen så kommer det vara fler syremolekyler i den volymen som cylinderna har och därmet potentiellt mer "oumph". Det är inte så att temperaturen på luften har med syrehalten att göra direkt.

Men i sammanhanget skorsten så är det ju dels så att luften inte hinner värmas upp så mycket som sagt, och dessutom är inte en kamin ett lika slutet system. Lägre syretillförsel gör att det briner lite långsammare, detta göra man ju ofta medvetet med et tspjäll så inte all värme skall gå "upp i rök" direkt så att säga.

Och draget vet jag inte om det blir några effkter; Jag kan tänka mig att initalt kan det ev bli något klurigare att få igång det: Men undertrycket från förbränningen kommer sen när det väl tagit sig, inte ha några problem att suga in luft uppifrån.
Kall luft = högre densitet = fler syremolekyler.
Ergo:
Kall luft innehåller mer syre.
VSB.

T Tungbetong skrev:
ck får du en termisk stigkraft i luft när den värms upp till följd av den lägre densiteten jämfört med kall luft.
Kall luft = högre densitet = fler syremolekyler.
Ergo:
Kall luft innehåller mer syre.
VSB.
Sambandet du skriver stämmer även om densiteten endast ändras marginellt i det faktiska fall vi pratar om, se mitt tidigare inlägg. Det blir även mer kvävgas ifall densiteten ökar som mer eller mindre tar ut den lilla effekten du får av fler syreatomer med sin inerta verkan.

Jag återgår till huvudfrågan. Det är väldigt bra med tilluft direkt utifrån för att i slutänden spara energi.

Vi har nu haft kaminen i 1.5 år, med en skorsten med integrerad tilluft, och allt fungerar hur bra som helst.
I FTX-systemet så kan vi sätta igång ett "starta en brasa"-läge, som tillför extra syre i en kvart tror jag. Det har vi aldrig behövt använda.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.