Kan man ta tilluften till pannrummet via övriga källaren istället för direkt från ytterväggen?

Om pannan ändå sväljer rejält med luft så borde man ändå ta vara på möjligheten att få bättre luftomsättning i hela källaren på samma gång, är min tanke.

Och ur energisynpunkt borde det vara hugget som stucket eftersom pannan rimligtvis borde kylas ner mer av ute- än innluft.

Tänker jag fel?

J
En panna , sort , pellets , olja , dom ventilerar en källardel utmärkt samt spillvärmen håller fukt borta , sitter väl nu en ventil ut i friska luften , förr i tiden så borrades det ett antal hål i pannrumsdörren för ventilation , du kan med fördel hugga upp hål och sätta ventiler mot övriga delen , men dom ska sitta vid golvet , sen ställer du in den från utsidan efter hur mycket du vill ventilera för att inte kyla ner källaren

Q
J JDA skrev:
Kan man ta tilluften till pannrummet via övriga källaren istället för direkt från ytterväggen?

Om pannan ändå sväljer rejält med luft så borde man ändå ta vara på möjligheten att få bättre luftomsättning i hela källaren på samma gång, är min tanke.

Och ur energisynpunkt borde det vara hugget som stucket eftersom pannan rimligtvis borde kylas ner mer av ute- än innluft.

Tänker jag fel?

Har du ingen annan ventilation kan det va bra, annars är brukar man vilja ha uteluft in för att slippa elda upp varm inneluft.

Ventilation står för en väldigt stor del av den totala uppvärmningen, därför är det onödigt dyrt att ventilera för mycket.

Q jope84 skrev:
Har du ingen annan ventilation kan det va bra, annars är brukar man vilja ha uteluft in för att slippa elda upp varm inneluft.

Ventilation står för en väldigt stor del av den totala uppvärmningen, därför är det onödigt dyrt att ventilera för mycket.
Jo, fast å andra sidan borde väl pannan kylas ner mer ju kallare tilluften är och därmed få jobba hårdare?

Jag eldar pellets i oljepanna för övrigt.

J jojo123 skrev:
men dom ska sitta vid golvet
Varför vid golvet?

J
J JDA skrev:
Jag eldar pellets i oljepanna för övrigt.
Går åt mycket luft då , när den står still så drar det kallluft genom den för att det måste alltid finnas vent i pannan

J JDA skrev:
Varför vid golvet?
Det är svalast vid golvet , det är inte värmen som ska ut , därför borrades det hål i dörren längst ner , samma som man hade på toadörrar i äldre hus

Om pannan står i en egen brandcell med klassad branddörr är det ingen strålande idé att ta upp egna ventilationsöppningar i dörren eller väggen då detta förstör hela iden med brandskyddet...

• Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Ingenjören Ingenjören skrev:
Om pannan står i en egen brandcell med klassad branddörr är det ingen strålande idé att ta upp egna ventilationsöppningar i dörren eller väggen då detta förstör hela iden med brandskyddet...
Det är trädörr, så jag antar att det inte var tänkt som en brandcell när huset byggdes. Eller så är den massiva trädörren en branddörr anno 1957..
Hursomhelst så känns just den idén lite tveksam, i så fall tar jag hellre upp ett hål i betongen och sätter i en ventilationstrumma med ett backspjäll som stänger när det blir för varmt.
Typ ett sånt: https://www.soliduct.se/brandspjall-125-ei-60/p-2075.htm

J
Då kanske du har eternit i taket med , normalt på den tiden , och i bland sattes plåt på dörrens insida , den som du länkat till är exakt vad du behöver .

Nä, bara putsad betong. Däremot har jag en del blåbetong i huset...tänkte beställa ett mätkit i dagarna för att kolla radonnivån.

Men oavsett brandcell eller ej så känns det vettigt att minska risken för brandspridning.

Men mina huvudfunderingar är:

1 - Är det tillåtet?
2 - Kommer det gå åt mera energi om jag låter pannan suga i sig varmare luft? Pannan borde ju ändå kylas ner av uteluften?

J
Tillåtet
LIte luft från här och lite från där blir en blandning som är bra och vent i källaren

Q
J jojo123 skrev:
Tillåtet
LIte luft från här och lite från där blir en blandning som är bra och vent i källaren
Märkte en jäkla skillnad när jag installera friskluft till min kamin. Behövde inte elda lika mycket längre då jag inte drog in onödigt mycket kallluft längre

• Gilla
JDA
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.