11 306 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Tilluft Contura, ej centrum.
Jo, kan jag bara lyckas göra ett hål i bottenplåten vid sidan av det förstansade så tänkte jag använda en flexibel slang för att dra upp luften till anlutningen.
I värsta fall skulle jag kunna flytta kaminen lite åt andra hållet och sätta en ventil i golvet där uteluftsröret kommer ut. Så när jag eldar kan jag ha den lite öppen..
I värsta fall skulle jag kunna flytta kaminen lite åt andra hållet och sätta en ventil i golvet där uteluftsröret kommer ut. Så när jag eldar kan jag ha den lite öppen..
Hade det varit en öppen spis så skulle det haft en viss förståelse pga att den slukar 500-600 kubikmeter luft/tim. Till en braskamin åtgår det ca 8-15 kbm/tim, m a o 1/4 av den luftmängd som du tex suger ut som frånluft på toan eller 1/30-del av den mängd köksfläkten suger ut. Så är det för att man tror att den suger bort värme ur rummet är det försumbart. Är det däremot för att man tror att det förhindrar framrykning är det dessutom tvärtom. Den gång som det kan ryka fram är i tändningsfasen innan skorstenen blivit varm ,men med kaminer som tex contura,lämnas dörren lite på glänt tills brasan riktigt kommit igång. Släpps då luft utifrån in direkt i kaminen så strävar denna luft i första hand att ersätta den luft som husets frånluftsventiler suger ut och gissa om den tar med sig rök ur kaminen på samma gång. Detta är värst om huset har undertrycksventilation.Har det självdrag eller att det är ett äldre otätt hus är det än mer onödigt och är det dessutom en äldre contura, Jorm, martin el likn spis så blir förbränningsresultatet helt kass när man släpper in minusgrader direkt in i brasan.K Kallebo skrev:
Tack så mycket för förtydligandet. Vi har ju balanserad ventilation (FTX) så av den anledningen skulle man kanske vilja ha in extra uteluft, för att slippa balanser om ventilationen under eldningstiden.E exerg skrev:
15 m3/timme är ju inte mer än 4 l/s så det blir kanske inte så farligt mycket obalans ändå..?
Oftast är ju inte ftx:en inkopplad mot köksfläkten utan när du lagar mat har du ändå 100-250 l/s mer frånluft än övrig tid men just under denna tid är det besvärligt att tända brasan om du inte gläntar på ett fönster oavsett ventsystem. Det hade naturligtvis varit ännu viktigare om du enbart hade haft frånluft
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden