Håller på med lite väggar på övervåningen, behöver veta var skorstenen kommer.
På nedervåningen blir det en kamin i allrummet/vardagsrummet.

Jag har gjutit in ett 100mm spirorör som går ut för tilluft till kaminen.
Det lutar åt någon av nibe/contura modellerna, (de har ju blivit väldigt poppis).

Men bekymret:
Enligt installationsanvisningarna så är det förstansat i bottenplattan på kaminen där man ska ta in tilluften.
Jag är inte riktigt nöjd med placeringen av tilluften i plattan.
Jag vill flytta kaminen lite i sidled, nästan så mycket det går, säg 15cm då, så att röret fortfarande kommer upp i kaminen.

Är det någon här som har gjort liknande, eller har en smart lösning?
Dessutom är det väldigt sparsmakat med information om tillbehöret för tilluft, slangen där.
Och lite udda dimension, 67mm på stosen?

Jag var förbi på den lokala "kaminhandlarn" här, men där var ingen.
(Ej stängt, men låst och tomt..?) Och nu är det väl helg.. så..
 
Alla Conturamodeller har en bottenplatta där det finns ett hål för uteluftsslangen. Du får isåfall skära upp ett nytt hål i plattan sedan böjer du bara slangen upp till anslutningen. Slangen är bara en aluminiumslang med en kondensstrumpa utanpå.
 
Ja, precis så har jag tänkt, hur tjock är bottenplattan?
Ingen som kan bjussa på en bild inunder kaminen där man kan skymta denna slang?
 
ca 2,5 mm
 
Jag vill bara förvissa mig om att vi pratar om samma del, dvs inte plåten man lägger på golvet för att skydda mot glöd, utan en del i kaminens struktur?
 
Stämmer, den sitter fast i kaminen på de flesta modeller utom murspisarna. Eldstadsplanen som är den som skall skydda golvet mot utfallande glöd finns som kort modell och behöver inte gå under spisen vilket förenklar för dig så du inte behöver göra hål även i den. Eldstadsplanen finns även i glas och då är det ändå viktigare att den går att ta bort och kan göras ren nån gång/år annars syns det en smutsrand under ytterkanten som säkert inte är önskvärd.
 
Kapar tråden lite. Ska dra spirorör till kaminen, en 660T har ingen möjlighet att besöka ÅF nu och blir inte riktigt klok på hur placeringen ser ut i bottenplåten. Jag ser ju på ritningen att cc måttet på inkommande är 100mm från bakkant av kaminen, men bottenplattan har inget mått, den ser ju centrerad ut.

Någon som kan svara? Bifogar en bild på vilket hål jag menar.

Skärmavbild 2014-03-16 kl. 18.33.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ImageUploadedByByggahus.se1395081956.290500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut på deras hemsida. Så mät ut var den ska stå utifrån avstånd till brännbar vägg, markera var baksidan hamnar och gör hålet utifrån det. Lycka till!
 
Jag har haft samma problem som du angående tilluften i plattan. Jag borrade ett antal hål och sågade upp det befintliga mot bakkanten. Det funkade men var lite bökigt.
 
Jag tror du missuppfattade lite jostsweden.

Jag har gjort det redan, allt är klart och det står ju tydligt vars inkommande rör är, cc 100mm från bakkant. Det var som malone påpekade bottenplåten, det står inga mått på hemsidan eller några ritningar jag hittar. Ringde dock en arbetskamrat som jag kom på har en likadan kamin, han påstår att det är två stansade urtag i plåten, så det är bara att trycka ut pluggen. En mitt under inkommande rör och en en bit framför.

Det är ju som inget problem att modifiera i efterhand, men helst vill man ju slippa att sätta vinkelslipen i en ny kamin.

Tack för hjälpen.
 
Ok, bra att d löste sig!
 
K
Drar upp denna gamla tråd eftersom jag har precis samma problem som ts.

Mitt rör ur plattan kommer upp lite för långt åt sidan.

Köpte dessutom kaminen monterad, så den får inte läggas ner. Annars hade det varit enkelt med en hålsåg.

Det är ju rejält tjock plåt i botten...

Hur hade ni gjort?
 
K Kallebo skrev:
Drar upp denna gamla tråd eftersom jag har precis samma problem som ts.

Mitt rör ur plattan kommer upp lite för långt åt sidan.

Köpte dessutom kaminen monterad, så den får inte läggas ner. Annars hade det varit enkelt med en hålsåg.

Det är ju rejält tjock plåt i botten...

Hur hade ni gjort?
Stoppat isolering i röret ifrån bägge håll
 
K
E exerg skrev:
Stoppat isolering i röret ifrån bägge håll
Du menar att det är överskattat med uteluft och kan skippas?
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
R
K Kallebo skrev:
Drar upp denna gamla tråd eftersom jag har precis samma problem som ts.

Mitt rör ur plattan kommer upp lite för långt åt sidan.

Köpte dessutom kaminen monterad, så den får inte läggas ner. Annars hade det varit enkelt med en hålsåg.

Det är ju rejält tjock plåt i botten...

Hur hade ni gjort?
Kan du inte använda ett flexibelt rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.