Vid bygglovsansökan så har vi ett hus med en altan, en standard dörr (10x21) från vardagsrummet ut dit enligt byggreglerna. Vi tänker från ett badrum sätta in en dörr, med smalare öppning än den intilliggande altandörren, med ca 75cm öppning (8x21), och då blev frågan om tillträde även där. Mitt argument är att tillträde till altan kan ske av rullstol från vardagsrum, men från badrummet så måste man då "backa" ut till vardagsrummet igen för att komma ut till altan. Har någon sett stöd för att det idag med tillträdesreglerna kan bli accept på mitt förslag?

I BBR står följande:
3:146 Tillgänglighet och användbarhet i enskilda bostäder i ett plan Rum, balkonger, terrasser och uteplatser ska vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelseförmåga. För sådana terrasser som kompletterar tillgängliga och användbara samt väl placerade balkonger är tillgängligheten och användbarheten tillgodosedd, om det med enkla åtgärder i efterhand går att ordna en ramp.
Minst dörren till huvudentrén samt minst en dörr till varje rum (inklusive rum för matlagning och ett hygienrum), balkong, terrass och uteplats ska medge passage med rullstol. Det ska finnas tillräcklig plats att öppna och stänga dörrarna från rullstolen.
Minst ett hygienrum ska vara tillgängligt och användbart för personer med nedsatt rörelseförmåga och utformas så att det lätt kan ordnas plats för medhjälpare.
I det tillgängliga och användbara hygienrumet ska också gå att ordna en separat duschplats om en sådan saknas från början. (BFS 2013:14).

Utifrån detta bör det vara OK att en ena dörren inte uppfyller kraven.

Lysande, tack för detra.

M Mats Norling skrev:
Lysande, tack för detra.
Kommunen kan säkert prova att driva frågan genom att hänvisa till att personer inte ska diskrimineras genom att hänvisas till en alternativ utgång, men då tycker jag ni får be dem hänvisa till lagtext som styrker kraven.

• Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.