Nu har vi generalentreprenad, och är därmed också i slutändan ansvariga.
Men vi har en egen nyckel och får komma och gå som vi vill.
(Ekeforshus)
 
Är det inte så att man gömmer sig lite bakom "risken för personskador"? Det händer väl att kompisar till byggarna, potentiella kunder till säljarna släpps in utan problem.
 
KoK skrev:
Är det inte så att man gömmer sig lite bakom "risken för personskador"? Det händer väl att kompisar till byggarna, potentiella kunder till säljarna släpps in utan problem.
Men man får väl hoppas att kompisar o potentiella kunder inte får egna nycklar! :-D
 
Jag förstår inte problematiken? Det byggs väl på huset varje dag? Det är väl bara att åka dit när byggarna är på plats, eller i värsta fall boka tid med dem.
 
Nyfniken skrev:
Jag förstår inte problematiken? Det byggs väl på huset varje dag? Det är väl bara att åka dit när byggarna är på plats, eller i värsta fall boka tid med dem.
Ehmm? Det finns väl massa folk som bygger hus som jobbar otroligt mycket, pendlar, har jobb som man inte kan åka från hur som helst. Så att enda alternativet är att se huset på kvällstid?
 
T
rightnow skrev:
Ehmm? Det finns väl massa folk som bygger hus som jobbar otroligt mycket, pendlar, har jobb som man inte kan åka från hur som helst. Så att enda alternativet är att se huset på kvällstid?
Då får man väl ta ledigt en dag om det nu är så viktigt att komma in i huset!
 
tank77 skrev:
Då får man väl ta ledigt en dag om det nu är så viktigt att komma in i huset!
Bygger man hus vill man väl komma in och titta varje dag?
 
rightnow skrev:
Bygger man hus vill man väl komma in och titta varje dag?
Problemet är ju att byggaren har ansvaret för huset. Inte du. Han har ansvaret för verktyg som försvinner, vitvaror som försvinner, repor i golvet, brand och fuktskador etc.
 
Nyfniken skrev:
Problemet är ju att byggaren har ansvaret för huset. Inte du. Han har ansvaret för verktyg som försvinner, vitvaror som försvinner, repor i golvet, brand och fuktskador etc.
Helt rätt. Problemet är att det finns så mycket byggare som inte tar ansvar, så ända sättet är att följa upp dagligen.
 
rightnow skrev:
Helt rätt. Problemet är att det finns så mycket byggare som inte tar ansvar, så ända sättet är att följa upp dagligen.
I så fall är ju problemet att man valt fel byggare, inte att man inte har någon nyckel. (vilket givetvis bara är en parentes när bygget väl är igång)

I vilket fall så kvarstår faktum: Man äger inte tillträde till huset innan man köpt det. Har man problem med det så får man lösa det på annat sätt:
* Anlita en tillförlitlig pensionär som kan ha tillsyn.
* Ta ledigt för att hålla koll.
* Stämma träff med byggaren tidig/sent.

Etc.
 
Omvända världen:

När mitt hus byggdes 2010 (ABS 05) satte jag in låscylinder och trycken i ytterdörren, när dörren var monterad.
Sedan lämnade jag en nyckel till snickarna.
Ingen protesterade mot förfarandet :)
 
uk73 skrev:
Hej,


Nu visar det sig att han har tagit betalt för en massa jobb som han inte har gjort och eftersom jag jobbar under dagtid så har jag ingen möjlighet att kolla vad som är gjort och inte gjort.
Blir lite fundersam här....

Hur vet du att han inte gjort (extra)jobben om du nu inte varit där??
Och, om du nu har nån form av bevis för att han inte har gjort jobbet så ska du absolut inte betala för detta.
 
Hej

Det är nog snarare regel än undantag att det är tillträdesförbud för obehöriga vid total eller generalentreprenad. Det är av både försäkringstekniska och juridiska skäll. Under byggtiden är huset en arbetsplats och då gäller arbetsmiljölagen och det är då entreprenören som är ansvarig för allt som händer på platsen.

Då man som privatperson är byggherre råder ett konsumentförhållande och vid total och generalentreprenad lämnas automatiskt ansvaret för bygget till entreprenören.

Byggherren är då att räkna som obehörig och får inte vistas på platsen utan att entreprenören är närvarande. Dom entreprenören som ger obehöriga tillträde platsen utan medverkan tar en avsevärd risk och riskerar åtal vid olyckor.

Det sker automatiskt en polisanmälan vid olyckor på arbetsplatser och det sker alltid en polisutredning och som vid misstanke om brott lämnas över till åklagaren som avgör om åtal ska väckas.

Man får snarare se det som en gard av seriositet att man inte blir insläppt på bygget.

Sedan så vill väl entreprenören inte ha okunniga amatörer som springer runt och ifråga sätter allt som dom inte begriper hälften av. Eller i värsta fall börjar snickra och modifiera själva på plats.

//Carl-Johan
 
bjolo360 skrev:
Men man får väl hoppas att kompisar o potentiella kunder inte får egna nycklar! :-D
då har man nog andra problem. :)
 
"Då man som privatperson är byggherre råder ett konsumentförhållande och vid total och generalentreprenad lämnas automatiskt ansvaret för bygget till entreprenören. "


"Sedan så vill väl entreprenören inte ha okunniga amatörer som springer runt och ifråga sätter allt som dom inte begriper hälften av. Eller i värsta fall börjar snickra och modifiera själva på plats."

---------

Vi fick avtala bort ansvaret i vår generalentreprenad. Vi hade egen nyckel vilket de säkert ångrade, men när man betalar flera miljoner för ett hus är det väl inte helt oskäligt att man faktiskt får se hur det byggs. För min del var det ovärderligt att t.ex. kunna fota hur el etc. är draget i väggar och tak.
 
Redigerat:
  • Gilla
mariatherese och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.