13 708 läst ·
48 svar
14k läst
48 svar
Tillträde under byggtiden.
Ehmm? Det finns väl massa folk som bygger hus som jobbar otroligt mycket, pendlar, har jobb som man inte kan åka från hur som helst. Så att enda alternativet är att se huset på kvällstid?Nyfniken skrev:
Helt rätt. Problemet är att det finns så mycket byggare som inte tar ansvar, så ända sättet är att följa upp dagligen.Nyfniken skrev:
I så fall är ju problemet att man valt fel byggare, inte att man inte har någon nyckel. (vilket givetvis bara är en parentes när bygget väl är igång)rightnow skrev:
I vilket fall så kvarstår faktum: Man äger inte tillträde till huset innan man köpt det. Har man problem med det så får man lösa det på annat sätt:
* Anlita en tillförlitlig pensionär som kan ha tillsyn.
* Ta ledigt för att hålla koll.
* Stämma träff med byggaren tidig/sent.
Etc.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Omvända världen:
När mitt hus byggdes 2010 (ABS 05) satte jag in låscylinder och trycken i ytterdörren, när dörren var monterad.
Sedan lämnade jag en nyckel till snickarna.
Ingen protesterade mot förfarandet
När mitt hus byggdes 2010 (ABS 05) satte jag in låscylinder och trycken i ytterdörren, när dörren var monterad.
Sedan lämnade jag en nyckel till snickarna.
Ingen protesterade mot förfarandet
Blir lite fundersam här....uk73 skrev:
Hur vet du att han inte gjort (extra)jobben om du nu inte varit där??
Och, om du nu har nån form av bevis för att han inte har gjort jobbet så ska du absolut inte betala för detta.
Hej
Det är nog snarare regel än undantag att det är tillträdesförbud för obehöriga vid total eller generalentreprenad. Det är av både försäkringstekniska och juridiska skäll. Under byggtiden är huset en arbetsplats och då gäller arbetsmiljölagen och det är då entreprenören som är ansvarig för allt som händer på platsen.
Då man som privatperson är byggherre råder ett konsumentförhållande och vid total och generalentreprenad lämnas automatiskt ansvaret för bygget till entreprenören.
Byggherren är då att räkna som obehörig och får inte vistas på platsen utan att entreprenören är närvarande. Dom entreprenören som ger obehöriga tillträde platsen utan medverkan tar en avsevärd risk och riskerar åtal vid olyckor.
Det sker automatiskt en polisanmälan vid olyckor på arbetsplatser och det sker alltid en polisutredning och som vid misstanke om brott lämnas över till åklagaren som avgör om åtal ska väckas.
Man får snarare se det som en gard av seriositet att man inte blir insläppt på bygget.
Sedan så vill väl entreprenören inte ha okunniga amatörer som springer runt och ifråga sätter allt som dom inte begriper hälften av. Eller i värsta fall börjar snickra och modifiera själva på plats.
//Carl-Johan
Det är nog snarare regel än undantag att det är tillträdesförbud för obehöriga vid total eller generalentreprenad. Det är av både försäkringstekniska och juridiska skäll. Under byggtiden är huset en arbetsplats och då gäller arbetsmiljölagen och det är då entreprenören som är ansvarig för allt som händer på platsen.
Då man som privatperson är byggherre råder ett konsumentförhållande och vid total och generalentreprenad lämnas automatiskt ansvaret för bygget till entreprenören.
Byggherren är då att räkna som obehörig och får inte vistas på platsen utan att entreprenören är närvarande. Dom entreprenören som ger obehöriga tillträde platsen utan medverkan tar en avsevärd risk och riskerar åtal vid olyckor.
Det sker automatiskt en polisanmälan vid olyckor på arbetsplatser och det sker alltid en polisutredning och som vid misstanke om brott lämnas över till åklagaren som avgör om åtal ska väckas.
Man får snarare se det som en gard av seriositet att man inte blir insläppt på bygget.
Sedan så vill väl entreprenören inte ha okunniga amatörer som springer runt och ifråga sätter allt som dom inte begriper hälften av. Eller i värsta fall börjar snickra och modifiera själva på plats.
//Carl-Johan
"Då man som privatperson är byggherre råder ett konsumentförhållande och vid total och generalentreprenad lämnas automatiskt ansvaret för bygget till entreprenören. "
"Sedan så vill väl entreprenören inte ha okunniga amatörer som springer runt och ifråga sätter allt som dom inte begriper hälften av. Eller i värsta fall börjar snickra och modifiera själva på plats."
---------
Vi fick avtala bort ansvaret i vår generalentreprenad. Vi hade egen nyckel vilket de säkert ångrade, men när man betalar flera miljoner för ett hus är det väl inte helt oskäligt att man faktiskt får se hur det byggs. För min del var det ovärderligt att t.ex. kunna fota hur el etc. är draget i väggar och tak.
"Sedan så vill väl entreprenören inte ha okunniga amatörer som springer runt och ifråga sätter allt som dom inte begriper hälften av. Eller i värsta fall börjar snickra och modifiera själva på plats."
---------
Vi fick avtala bort ansvaret i vår generalentreprenad. Vi hade egen nyckel vilket de säkert ångrade, men när man betalar flera miljoner för ett hus är det väl inte helt oskäligt att man faktiskt får se hur det byggs. För min del var det ovärderligt att t.ex. kunna fota hur el etc. är draget i väggar och tak.
Redigerat:
