Varför ångrade dom det??
 
Vi ställde en del frågor och var förmodligen allmänt jobbiga..
men hade vunnits varit så hade fått acceptera en del småsaker..
 
Det är trams att sänka ute byggherren. Har. man lärlingar, vilket är vanligt, så kan det knappast vara något problem att släppa in även den mest oerfarna av byggherrar. Nu anses man inte så oerfaren som byggherre.

Jag kan dock förstå att det är praktiskt att få jobba på utan insyn.
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
dhanjel skrev:
Nu har vi generalentreprenad, och är därmed också i slutändan ansvariga.
Men vi har en egen nyckel och får komma och gå som vi vill.
(Ekeforshus)
Här stängs de som bygger med det bolaget utestängda precis innan badrummen påbörjas. Knappast en arbetsmiljöfråga.
 
Vi bygger med delad entreprenad men vår byggfirma och husföretag vill inte ge oss nycklar till huset under byggtiden, är det verkligen rimligt?
 
Ja, entreprenören är ansvarig för bygget, både vad beträffar ev. skador på huset och på personer som vistas där. Ni bör verkligen hålla er borta tills dess byggnaden formellt överlämnas.
 
Jag vill dock ha kontroll och dokumentera bygget under tiden men, känner mig bakbunden.
Är vi där och kontrollerar kan felaktigheter upptäckas i tid istället för att de ska väntas med till besiktningen eller inte upptäckas alls.
 
Jag ser inga som helst problem med att få besöka arbetsplatsen under byggtiden. Det är ju du som är beställaren.
På våra arbetsplatser springer det folk var och varannan dag och tittar, dessutom i icke korrekta kläder mm.
Ett krav på många byggen brukar vara hjälm, skor med spiktramp och stålhätta samt varselväst.
 
Det har aldrig varit ett problem heller, menar på helger och kvällar när vi som jobbar mer än 40h/vecka har tid.
Jag tycker man köper lite grisen i säcken. Vissa tycker att KA:n kan ta den biten, men han är ju inte där så ofta som en gång i veckan, det mesta kontrolleras via egenkontroller.
 
Marlun017 skrev:
Det har aldrig varit ett problem heller, menar på helger och kvällar när vi som jobbar mer än 40h/vecka har tid.
Jag tycker man köper lite grisen i säcken. Vissa tycker att KA:n kan ta den biten, men han är ju inte där så ofta som en gång i veckan, det mesta kontrolleras via egenkontroller.
Klart det går att ordna det. Det där är ju bara något som står som standard i alla deras kontrakt så de ska slippa att det blir en massa spring på arbetsplatsen under bygget. Sköt det snyggt och var inte i vägen för byggarna.
 
fahlis skrev:
Ja, entreprenören är ansvarig för bygget, både vad beträffar ev. skador på huset och på personer som vistas där. Ni bör verkligen hålla er borta tills dess byggnaden formellt överlämnas.
Jag skulle aldrig gå med på ett upplägg där jag som beställare skulle hålla mig borta tills slutbesiktning utan möjlighet att följa och ha koll på bygget.

Marlun017 skrev:
Jag vill dock ha kontroll och dokumentera bygget under tiden men, känner mig bakbunden.
Är vi där och kontrollerar kan felaktigheter upptäckas i tid istället för att de ska väntas med till besiktningen eller inte upptäckas alls.
Du tänker helt rätt:thumbup: När vi byggde nytt så besökte vi byggplatsen var och varannan dag och dokumenterade med kamera. Vi upptäckte en rad felaktigheter och slarv som åtgärdades tack vare att vi uppäckte dom och en del av felen hade varit mer eller mindre omöjliga att upptäcka och fixa i efterhand. Sen har bilderna vi tog varit ovärderliga i efterhand när vi haft diskussioner vad och hur saker gjorts med vår entreprenör.

Sen hade vi ett bra underlag den dagen det var dags för slutbesiktning där vi hade en lång lista på saker som vi hittat under byggtiden som vi inte tyckte var ok.
 
Om anledningen för att ha nyckel till huset är kontroll och övervakning över processen vid ett husbygge så måste man ha valt helt fel byggare....ang bilder över hur saker är gjort så måste det vara enklast att lösa det med byggaren som fixar det fortlöpande.....
 
Aldrig att jag skulle godkänna den delen av ett kontrakt, jag skulle sökt en annan byggare.
Just därför bygger jag själv.

Protte
 
Enk Projektet skrev:
Om anledningen för att ha nyckel till huset är kontroll och övervakning över processen vid ett husbygge så måste man ha valt helt fel byggare....ang bilder över hur saker är gjort så måste det vara enklast att lösa det med byggaren som fixar det fortlöpande.....
Handen på hjärtat om du skulle låta någon annan bygga så finns det ju inte en chans att du bara skulle luta dig tillbaka och inte vara nyfiken och intresserad på hur saker görs, och kanske vilja dokumentera för din egen skull?

Det är ju väldigt ofta bilder kommer till bra användning vid eventuella tvister.
 
Vi frågade Trivselhus om tillträde under byggtiden och officiellt gällde avtalad tid för besök på byggplatsen (inne i huset), av i tråden nämnda skäl. Det gick dock bra med lite sunt fönuft att titta in vid andra tillfällen, fråga hantverkare på plats om man kunde komma in osv.

Det var inga som helst problem och även jag finner det mycket värdefullt på flera sätt att kunna dokumentera (fota) under byggtiden. Genom våra besök kunde vi också göra anmärkningar så att felaktigheter kunde åtgärdas i tid, vilket är gynnsamt för alla parter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.