9 083 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Kan jag som byggherre nekas tillträde till mitt egna hus under byggtiden?
Sida 1 av 2
Jag undrar hur det egentligen är med regler kring entreprenören och byggherren. Vi bygger hus och frågasatte den ansvarige entreprenören vilka han delade ut våra husnycklar och larmkoder till då vi hittade utomstående (folk han lovat hämta verktyg att låna, alltså ingen av snickarna) i huset på helgen. Han svarade då att det är han som ansvarig som bestämmer vilka som får vistas i vårat husbygge och att till och med vi egentligen måste få hans tillstånd om vi vill gå in i huset? Kan han neka oss som byggherrar att besöka huset ( som snart är färdigbyggt)? Det står inget om det i kontraktet.
//lina
//lina
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Ja om det måste framgå av kontraktet eller inte vet jag inte. Men om det är en totalentreprenad så har han rätt. Det handlar framförallt att han är ansvarig för allt som händer i huset. OM ni ex. går in i huset och råkar orsaka en skada så att huset brinner ned, så finns det ev. ingen försäkring som ersätter skadan, men entreprenören är ansvarig.
På samma sätt kan det handla om personsäkerhet, om du när du är i huset ex. får något i huvudet, så kan han bli strikt ansvarig för att du vistas där utan hjälm osv.
På samma sätt kan det handla om personsäkerhet, om du när du är i huset ex. får något i huvudet, så kan han bli strikt ansvarig för att du vistas där utan hjälm osv.
Redigerat:
Gammal tråd men för att inte starta ny tråd.
ABS18 punkt 7:
”Beställaren får besöka arbetsplatsen under förutsättning att han underrättar arbetsledningen och följer dess direktiv.
Beställaren utövar den kontroll över entreprenaden som han anser lämplig. Sådan kontroll medför inte någon inskränkning i entreprenörens kontraktsenliga ansvar. Vid kontroll ska i möjlig utsträckning undvikas att hinder uppkommer för entreprenadens utförande.”
För mig innebär det att entreprenören (i vårt fall generalentreprenad) inte kan neka tillträde eller villkora antal besök. Dock måste byggherre följa instruktioner (tex skyddsutrustning samt var vi kan gå) när de besöker bygget.
Dessutom bör det vara så att byggherren kan själv välja tidpunkt för besök, vilket kan vara utanför arbetsplatsens ordinarie arbetstid.
Sen självklart mindre bekvämt för entreprenören att ha beställaren på plats men det hör egentligen inte till sakfrågan.
Vad är forumets åsikt? Har jag tolkat ABS rätt?
ABS18 punkt 7:
”Beställaren får besöka arbetsplatsen under förutsättning att han underrättar arbetsledningen och följer dess direktiv.
Beställaren utövar den kontroll över entreprenaden som han anser lämplig. Sådan kontroll medför inte någon inskränkning i entreprenörens kontraktsenliga ansvar. Vid kontroll ska i möjlig utsträckning undvikas att hinder uppkommer för entreprenadens utförande.”
För mig innebär det att entreprenören (i vårt fall generalentreprenad) inte kan neka tillträde eller villkora antal besök. Dock måste byggherre följa instruktioner (tex skyddsutrustning samt var vi kan gå) när de besöker bygget.
Dessutom bör det vara så att byggherren kan själv välja tidpunkt för besök, vilket kan vara utanför arbetsplatsens ordinarie arbetstid.
Sen självklart mindre bekvämt för entreprenören att ha beställaren på plats men det hör egentligen inte till sakfrågan.
Vad är forumets åsikt? Har jag tolkat ABS rätt?
Hej! Intresserad av detta med, någon mer med insikt?
Har varit med om bägge typer av husbygge. Det första via husföretag. Fick inte sätta en fot i huset före slutbesiktning så det blev fönstertittning på helgerna. Det andra byggdes av mig anlitad byggmästare. Då höll jag i byggmöten 1 g/veckan och traskade runt som jag ville.
Jobbar du på företaget som bygger huset? Nej det gör du inte, så då har du heller inget där att göra. Bara för att du har köpt en bil, får du inte besöka tillverkaren för att kolla in bygget av den.H Hobby Bob skrev:
Är det verkligen myndiga personer som är medlemmar här?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Halvtaskig jämförelse, om du inte råkar äga marken som bilfabriken ligger på... 😉S Sernando skrev:
En stor skillnad är att på bilfabriken jobbar proffs som kan varje delmoment och om det ändå går snett justeras det i efterkontrollen innan du ens ser bilen.S Sernando skrev:
På ett husbygge kan det mycket väl jobba klantar/slarvpellar som bygger in fel som man som köpare gärna hade fångat upp innan det blir omöjligt att rätta.
Personligen tycker jag det är självklart att man får tillgång till bygget (inte nödvändigtvis under arbetstid då risken för olyckor kan vara påtaglig) så man kan ha koll på vad som händer och hur det framskrider..
Personligen kan du få tycka precis vad du vill, men det hjälper föga. Vad skulle din närvaro i egenskap av okunnig privatperson, tillföra bygget anser du?D Dilato skrev:En stor skillnad är att på bilfabriken jobbar proffs som kan varje delmoment och om det ändå går snett justeras det i efterkontrollen innan du ens ser bilen.
På ett husbygge kan det mycket väl jobba klantar/slarvpellar som bygger in fel som man som köpare gärna hade fångat upp innan det blir omöjligt att rätta.
Personligen tycker jag det är självklart att man får tillgång till bygget (inte nödvändigtvis under arbetstid då risken för olyckor kan vara påtaglig) så man kan ha koll på vad som händer och hur det framskrider..