18 824 läst ·
36 svar
19k läst
36 svar
Tillträde till grannfastighet för att underhålla fasad
Jag har taköverhäng på ca 70-80 cm in på grannens tomt. Det kommunen gav bygglov för förr var fasad. Har samma problem med grannen.Mrs Flyte skrev:
Jag harett uthus som gränsar till grannen. Taköverhänget är ca 50cm, men på kartor ser det ut som att byggnaden går ända till tomtgräns. Detta gör att jag lätt kan underhålla min fasad som vetter mot grannen.
Om du har taköverhäng, så är det troligen på din mark. Har då grannen asfalterat ända fram till din fasad, så har kanske denne gjort det på din mark?
Idag brukar de inte ge bygglov närmare än 1 m tomtgröns just pga underhållsaspekten, men så var det inge förr.
Jag har provat att ansöka om underhållsservitut, det var ett misstag skulle aldig ha gjort det.. Det kostade mig skjortan utan att få något servtut
Prova om inte reglerna i JB ger dig rätt att gå in.
Kontakta en advokat kanske
Det är väldigt många kommuner som infört en gräns på 1 m från tomtgränsen. Huruvida det står något om det i lagatiftningen eller inte ska jag låta vara osagt.Claes Sörmland skrev:
Alltså, grannar som är på det här viset är det lönlöst att övertyga med att bjuda på whisky, spa eller vad månde vara.Alfredo skrev:
Det enda som skulle kunna bita är att berätta för denne att då tvingas man begära officialservitut och då har han inget att säga till om. Ett sådant kan ju vara en belastning och värdesänkande för grannen när han ska sälja och det kan man ju också tala om för honom.
Då kanske set går att komma överens.
Jo, men vad ska man göra? Vänta på att grannen trillar av pinn eller säljer?M MagHam skrev:
Aldrig i livet att jag skulle köra igång en process med officialservitut igen för ksnske 150.000:- Det är vad det går på hos Västerås Lantmäteri om man kör hela vägen...
Inlägget före detta tyckte du att man skulle berätta för grannen att det kan bli fråga om att söka officialservitut.E El oso skrev:
Jag har lärt mig att man aldrig ska hota med något som man inte är beredd att genomföra.
Klicka här för att svara